Connectar Barcelona amb Andorra per tren costaria 600 milions

El president de la Fundació Mobilitat Sostenible presenta un nou estudi sobre les possibles connexions ferroviàries d’Andorra amb Catalunya

Un tren de Rodalies circulant davant l'estació de Puigcerdà | ACN Un tren de Rodalies circulant davant l'estació de Puigcerdà | ACN

La connexió ferroviària entre Andorra la Vella i Alp (Cerdanya), que permetria enllaçar amb Barcelona, costaria 600 milions d’euros, segons els càlculs de l’enginyer jubilat Pau Noy Serrano, president de la Fundació Mobilitat Sostenible.

En una conferència a la Seu d’Urgell, Noy va afegir que, a banda dels 600 milions, caldria invertir 100 milions d'euros més en la compra de trens i en una estació de mercaderies a Sant Joan de Loria, a Andorra. Aquest acte va comptar amb la presència de l’alcalde de la capital de l’Alt Urgell, Francesc Viaplana.

Segons els càlculs de Noy, el govern andorrà hauria de finançar el trajecte entre Sant Joan de Loria i Andorra la Vella, que costaria 149 milions d’euros (sense comptar les estacions), mentre que el tram de Sant Julià de Loria a la Seu d’Urgell costaria uns 130 milions. A més, caldria construir el tram entre la Seu d’Urgell i Alp, des d’on s’enllaçaria amb la línia cap a Barcelona. Aquest últim tram per les comarques de l’Alt Urgell i la Cerdanya, seguint la vall del Segre, tindria un cost de poc més de 300 milions d’euros perquè només caldria construir un túnel d’un kilòmetre a Pont de Bar.

Aposten com a opció més factible la connexió amb Barcelona, a través d’Alp, que la de Lleida, per la Pobla de Segur, o per França

Noy va indicar que aquesta opció és més factible que la de connectar Andorra amb la línia fèrria de Lleida a través de la Pobla de Segur o la d’intentar-ho per la vessant francesa.

També va indicar que el recorregut entre Andorra i Barcelona es podria realitzar en dues hores i 34 minuts. No obstant, això implicaria desdoblar el tram entre Vic i Puigcerdà que actualment té una sola via.

No és el primer estudi que es fa sobre les possibles connexions ferroviàries d’Andorra. A finals de 2020, Joan Amorós, president del lobby Ferrmed, va indicar en un acte de la Confederació Empresarial Andorrana (CEA) que la connexió amb Barcelona costaria uns 500 milions d’euros. Aleshores, ja es va fer esment que aquest trajecte duraria quatre hores mentre no es desdobli el tram entre Vic i Puigcerdà.

Més informació
Renfe i Patronat de Turisme Girona Costa Brava col·laboren per fomentar el tren
El Garraf i el Penedès reivindiquen la seva connexió més enllà de Barcelona
L'ecosistema català lluita per no perdre el tren de la indústria 4.0
Avui et destaquem
El més llegit