Conquerir el món amb una molècula vegana

Representants d’Ametller Origen, Sorigué i Cocunat apel·len a valors com l’emoció, la sostenibilitat i el talent

Josep Ametller, CEO de Casa Ametller, durant la taula rodona Josep Ametller, CEO de Casa Ametller, durant la taula rodona

El glamur d’una col, la importància de la llana i la pedra en l’obra de l’artista japonesa Chiharu Shiota o la possibilitat de conquerir el món amb una molècula vegana que pugui substituir un material contaminant com el petroli formen part de la llista de desitjos que han compartit els responsables de les empreses Ametller Origen, Sorigué i Cocunat per diferenciar-se al món empresarial. En el marc d’una taula rodona que va tenir lloc a la XXXIII edició de la Trobada Empresarial al Pirineu a la Seu d’Urgell, aquestes ‘estratègies empresarials diferencials’ s’han basat en la sostenibilitat, la captació del talent i l’amor a la terra. Valors estables per a un context incert.
 
“Formo part d’una família que fa vuit generacions que treballem la terra”. Amb aquesta carta de presentació, el CEO d’Ametller Origen, Josep Ametller, ha reivindicat aquest amor a la terra i “l’emoció que encara em provoca olorar els tomàquets” per remarcar la seva aposta per la qualitat. Aquests valors es concreten al projecte ‘Agroparc’, amb el que la companyia vol crear un hub que aglutini activitat agrària, ramaderia, agroindústria i energies renovables en un únic espai. Amb un volum d'inversió de 180 milions d'euros i una voluntat de dinamització del teixit econòmic del Penedès, se situarà a la zona nord de l'Alt Penedès, entre els termes municipals de Gelida i Sant Llorenç d'Hortons i contempla un total de 258 hectàrees amb la previsió de crear més de 3.100 llocs de treball. Aquest projecte es produeix després que Ametller hagi consolidat el seu model de negoci, amb la implantació de 122 botigues a tota Catalunya i una empresa que serveix a 300 restaurants.

Josep Ametller: "Lleida s'ha de reinventar al mercat per competir sobre la base de la qualitat i no del preu”

Josep Ametller ha recordat que a la darrera dècada la companyia ha crescut a un ritme mitjà per sobre del 20%. Més enllà de les xifres, ha elogiat la capacitat de deixar un impacte per afavorir la sostenibilitat i “fer petites accions que sempre serà millor que no actuar”. Com a exemple, ha detallat que quan Ametller obre una botiga, paral·lelament el consum de fruita i verdura a la zona s’incrementa un 35%. Com a consells als empresaris presents a la Trobada, ha recomanat que “Lleida es reinventi al mercat per competir sobre la base de la qualitat i no al preu”. Aquesta menció a un dels pilars de l’economia lleidatana ha anat acompanyada amb l’anunci que abans d’acabar l’any, Ametller obrirà la seva botiga a la ciutat de Lleida.

Diversificar des de la sostenibilitat

“L’inici de la nostra activitat va ser amb els asfaltatges dels moviments de terra i ara integrem la sostenibilitat a la construcció, l’obra civil, els serveis a la ciutat, les energies renovables i la gestió de residus”. Les paraules d’Ana Vallés, presidenta de la constructora Sorigué, dibuixen la trajectòria d’una companyia que ha fet de la construcció industrialitzada sostenible la seva identitat. “Davant d’una crisi que ens va fer caure la facturació, una gestió empresarial per part d’una dona en un món endogàmic i masculinitzat i canvis al si d’una empresa familiar, ens vam centrar en les persones i en la creació d’una marca paraigua que englobés més de 20 filials”.

Ana Vallés: "El que depèn de nosaltres sempre és assolible. Només hem de passar a l’acció"

A les portes de la presentació del seu tercer pla estratègic, Sorigué accelerarà la seva aposta sostenible després d’haver multiplicat per tres la seva facturació en una dècada. Tal com assegura la seva presidenta, Ana Vallés, “el que depèn de nosaltres sempre és assolible. Només hem de passar a l’acció”.
 
L’acció és la que ha permès a Sara Werner, cofundadora i CEO de Cocunat, “el desig de conquerir el món” en només una dècada. Testimoni directe dels efectes dels productes químics sobre la cosmètica, ja que la seva mare va ser diagnosticada amb sensibilitat química, Werner va crear la categoria de la cosmètica lliure de tòxics. D’una plataforma multimarca va passar a constituir una línia de productes pròpia, basada en elements 100% lliures de tòxics. L’exemple de la trajectòria fulgurant de Coconut es visualitza amb l’evolució de la seva facturació. Dels quatre milions de 2019, va saltar als 32 de 2020. L’any següent, la xifra va baixar fins als 30, però amb el propòsit de Werner és assolir els 100 durant l’any 2023. Amb aquests companys de viatge, Sara Werner no descarta res: ni continuar creixent, ni despertar l’interès d’un gran grup inversor ni tan sols conquerir el món amb una molècula vegana, tal com ja ha fet parcialment.

Més informació
Ametller: "Som capaços de transformar el món venent bledes"
La Trobada Empresarial al Pirineu més resilient
Avui et destaquem
El més llegit