
Les exportacions catalanes van assolir el 2012 el seu rècord absolut: 58.283 milions d'euros i, les empreses van augmentar un 16,1% les vendes fora de la Unió Europea. En aquest sentit, els EstatsUnits es presenten com un dels mercats on les empreses catalanes tenen més recorregut. Segons Foment del Treball, unes 7.500 empreses catalanes van exportar als Estats Units durant el passat 2012, el que representa una cinquena part de tot el comerç espanyol amb el país nord-americà. Pel president de la patronal, Joaquim Gay de Montellà, "encara hi ha marge pel creixement d'aquestes xifres ja que les exportacions catalanes de béns als Estats Units tot just arriben al 3% del total".
Un visat en regla
És conegut per tothom el control que exerceixen els Estats Units sobre tots aquells que volen accedir al seu territori. No se n'escapen tampoc els qui s'hi dirigeixen per negocis. Steven Harper, cap de visats de l'ambaixada dels Estats Units a Madrid, assegura que estan "a la disposició de tothom per respondre tots els dubtes a l'hora de quin visat tramitar".
Si el viatge és per fer negocis, Harper recomana "un visat B1 o B2, que permet una estada de més de 90 dies i és útil a l'hora d'establir un negoci". Segons el cap de visats, "a l'hora de fer els tràmits pertinents, les pàgines web més indicades són les que acaben amb .gov".
En la mateixa línia s'expressa Ana Gazarian, presidenta d'EMS: "Pot costar molt car entrar amb el visat equivocat i, no és estrany veure directius deportats per aquest motiu". Gazarian ha posat de manifest que cal "entendre bé el sistema legal, de tradició anglosaxona i molt diferent al de tradició romana que hi ha a Espanya". Segons la directiva, "és un sistema basat en la bona fe, on no calen tantes justificacions, però si t'enxampen mentint serà molt difícil corregir l'error".
Planificació, coordinació i experiència
Tot plegat, però, requereix una adequada planificació i gaudir "d'informació internacional actualitzada per conèixer la gestió de les duanes o de la cadena de subministraments", segons Ricardo Alcubierre, Marketing Manager d'UPS.
Per Gazarian, el més important quan s'arriba als Estats Units és "enfocar-se, saber quin negoci tindràs i què faràs". Al seu parer, si l'empresa no centra bé el seu objectiu, la "magnitud del mercat nord-americà la pot marejar". I és que és un mercat que demana una "gran anàlisi, perquè és molt diferent a l'europeu".
"Als Estats Units no funciona la improvisació", ha advertit la presidenta d'EMS. "Els terminis es compleixen i s'han de saber executar", ha assegurat. A més, cal entendre "el sistema creditici i legal, que tenen lògiques diferents".
Un partner fiable
El marketing Manager d'UPS ha volgut destacar la importància "d'un partner adequat que permeti fer front a totes les qüestions logístiques". Hi coincideix Miguel A. Torres, president de les Bodegues Torres: "en el sector dels vins tenir un bon partner encara és més important perquè per llei has de tenir un sol importador i distribuïdor a cada estat".
Tot i que, segons Torres, aquest sistema "afavoreix les grans marques de Califòrnia"; està convençut que "en el futur anirem a més i, que Espanya ampliarà la seva quota de mercat en el sector dels vins, que és només de l'1'3%".
La importància dels advocats
Joaquim Serra, conseller i director de relacions institucionals de Natura Bissé ha estat molt clar per referir-se a la necessitat de comptar amb un bon equip d'advocats: "És bàsic tenir un advocat de capçalera que conegui l'empresa perquè els Estats Units és el país de les demandes".
Michael Duffy, soci de Baker & McKenzie Chicago, hi coincideix: "Als Estats Units són molt freqüents les demandes de tot tipus en el camp laboral i empresarial". A banda d'això, però, comptar amb professionals que "coneguin la lògica del sistema legal nord-americà sempre resultarà beneficiós per l'empresa", ha conclòs.
Lliure comerç EUA-Europa
La majoria d'actors econòmics coincideixen en dir que Catalunya serà gran beneficiada del tractat de lliurecomerç EUA-Europa. Segons el president de la Cambra de Comerç dels Estats Units a Espanya, JaimeMalet, Catalunya serà la part d'Europa i Espanya que més es pot beneficiar del nou tractat, ja que té un teixit molt dinàmic i important de pimes i unes infraestructures de transport de "primeríssima qualitat".
Malet també creu que s'ha de "trencar el sostre de vidre que tenen les pimes" a Espanya, per fer-se grans i impulsar la seva presència als EstatsUnits. Segons el president de la Cambra de Comerç dels Estats Units a Espanya, les empreses espanyoles als Estats Units tenen una presència molt forta i en deu anys, Espanya ha passat de situar-se en el lloc 31 com a inversorestranger al número 11.