Corea, una oportunitat entre dos gegants

L'agroalimentària, la cosmètica i la moda, opcions per a les empreses catalanes

A la quinzena economia del món, hi ha molt per aprendre però també molt a fer-hi. Corea del Sud és un dels països que més ha apostat per la innovació, més flexible és en contextos de crisi i millor ha sabut trobar la veta dels països emergents. Però aquest país petit entre els gegants xinès i japonès també sobresurt com un camp d'oportunitats per a les empreses catalanes.

Marcar la diferència
A Corea del Sud s'hi pot trobar l'èxit apostant per bon preu o per la diferenciació. Per al director del centre de promoció de negocis ACC1Ó a Seül, Josep Maria Coll, no hi ha dubte: "Recomano competir en diferenciació". Entre les possibilitats per a les empreses catalanes, hi ha l'agroalimentària i el turisme. Corea exporta gairebé el 70% dels productes alimentaris, té un paladar amb una marcada "atracció pels gustos occidentals" i el poder adquisitiu dels ciutadans està en alça.

També hi ha mercat vinculat a les ciutats intel·ligents, la cosmètica i la moda. Les possibilitats s'obren per qui ven energies renovables i gestió de residus; qui produeix cosmètics de luxe i components químics per les empreses locals; i per qui fa roba per a públic jove o de luxe, ja sigui aterrant a través de botigues multimarca o pròpies.

Més oberta que Xina
Aquest país de 49 milions d'habitants dóna opcions a les companyies catalanes. És l'únic de la zona amb acord de lliure comerç amb la Unió Europea. A més, té una societat molt homogènia, on es pot perfilar "una estratègia de mercat amb més garanties d'èxit", i la seva massa salarial és "de gran qualitat i amb cultura de l'esforç", en paraules del professor Jaume Giné, que és secretari general de Casa Àsia. "Són més fàcils en la seva relació comercial i personal que els xinesos i japonesos", assegura l'expert.

Dificultats
Però la quarta economia d'Àsia no és sempre una catifa vermella pels catalans i la prova són noms com Samsung i LG. En una trobada amb el món de l'empresa a Barcelona, el professor Giné advertia que Corea del Sud compta amb "empreses extraordinàriament competitives i, a més, són grans conglomerats que fabriquen de tot". I no cal oblidar que és una líder tecnològica nata, una potència de l'economia del coneixement i que aconseguir-hi regulacions pot ser "lent i llarg".

Però que la veïna Corea del Nord hagi tret pit en les darreres setmanes preocupa els possibles inversors catalans. "Les tensions han augmentat, sobretot en retòrica, però la realitat és de tranquil·litat i dinamisme", treu ferro el responsable de l'oficina comercial de la Generalitat a la zona.

I és que les xifres recollides a l'observatori mundial de la CIA parlen per si soles: quarta economia d'Àsia, vuitè exportador mundial i la meitat dels gairebé 50 milions d'habitants concentrats en una àrea metropolitana. "És l'Alemanya asiàtica", assegura Pedro de Antonio Ferrer, director internacional d'Europa, Àsia i Àfrica de la catalana Ferrer, present al país des del 1995.

Avui et destaquem
El més llegit