Corredor Mediterrani: l'any de la variant de Vandellós

L'AVE avançarà aquest any cap a Galícia, Murcia i Burgos, i aconseguirà travessar Madrid: Adif preveu posar en servei uns 300 nous quilòmetres de línies d'Alta Velocitat

Pla obert de les vies de la nova variant de Vandellòs del Corredor Mediterrani entre Cambrils i el nus de Vila-seca. | ACN Pla obert de les vies de la nova variant de Vandellòs del Corredor Mediterrani entre Cambrils i el nus de Vila-seca. | ACN

No, el 2020 tampoc serà l'any del Corredor Mediterrani. El 13 de gener entrarà en servei la variant de Vandellós, a Tarragona, una línia de 64 quilòmetres que connectarà amb la línia AVE Barcelona-frontera francesa. Segons Adif, constitueix una "peça clau en el desenvolupament del Corredor Mediterrani i generarà importants beneficis per als trens que circulen pel sud de Catalunya i l'eix de Llevant". En concret, permetrà retallar en una mitja hora el temps de viatge entre Barcelona i València. Una variant en ample ibèric, és a dir, un desdoblament de consum intern i que no permetrà que els trens de mercaderies transcorrin ininterrompudament des del País Valencià i fins a la frontera francesa i que arriba amb anys de retard, doncs havia d'inaugurar-se el 2013. A aquest pas, la data prevista per a la finalització del corredor, el 2025, no serà suficient.

Més info: Ábalos promet posar en marxa la variant de Vandellòs a finals d'any

Aquest any es posaran en servei nous trams en les línies AVE cap a Galícia i Murcia, i, previsiblement, l'enllaç amb Burgos. La connexió subterrània d'Alta Velocitat entre les estacions madrilenyes de Chamartín i Atocha també està programada per aquest any, la qual cosa possibilitarà la fita de realitzar trajectes AVE transversals sense necessitat de canviar de tren a la capital. O sigui, es podrà viatjar entre Barcelona i València amb AVE però passant per Madrid. Unes obres pagades amb fons europeus destinats al Corredor Mediterrani, per cert.

En conjunt, s'estima que durant 2020 es posaran en servei fins a uns 300 nous quilòmetres de ferrocarril d'Alta Velocitat, amb el que aquesta xarxa superarà la cota dels 3.500 quilòmetres de longitud i es reafirmarà com la segona major del món, després de la xinesa, i la primera d'Europa.

El nou estirón de l'Alta Velocitat espanyola coincidirà a més amb la seva obertura a l'entrada de nous operadors que trencaran el monopoli de Renfe i competiran amb aquesta empresa a partir del desembre de 2020.

Quant a la connexió AVE subterrània entre les estacions de Madrid-Chamartín i Madrid-Atocha, "es tracta d'una infraestructura clau per a la liberalització" del transport de viatgers amb tren, segons va destacar la presidenta d'Adif, Isabel Pardo deVera , en una entrevista amb Europa Press.

L'enllaç consisteix en un túnel de 7,3 quilòmetres de longitud que travessa el cor de la capital, atès que discorre per sota dels carrers Serrano o del Jardí Botànic, de vuit línies de metro i d'altres dos túnels ferroviaris.

Aquesta connexió permetrà realitzar viatges directes per tota la xarxa AVE, des de les línies del Nord, que fins ara parteixen i arriben a Chamartín, i les del Sud i Est, que tenen origen i destinació a Atocha.

AVE a Galícia

Durant 2020 es posarà a més en servei un nou tram de l'AVE a Galícia, el traçat de 110,75 quilòmetres que uneix Zamora i la localitat de Pedralba de la Pradería, que ja està en fase de proves i que inclou la nova estació de Sanabria.

Aquest tram suposarà una nova retallada en els temps de viatge amb tren des d'aquesta Comunitat i Madrid. Així, el trajecte entre Orense i la capital quedarà en tres hores i mitjana, gairebé una hora menys respecte a les quatre hores i 22 minuts que cal invertir actualment, amb l'AVE fins a Zamora.

No obstant això, Adif confia que al llarg de l'any concloguin totes les obres que resten per completar el corredor fins a Galícia i s'iniciïn les corresponents proves.

Primer pas per arribar a Múrcia

Adif espera així mateix posar en servei al llarg de 2020 la primera fase de la connexió AVE a Múrcia, els al voltant de 52 quilòmetres que disten entre Montfort i Oriola-Beniel.

La resta de la connexió està pendent de les obres de soterrament de l'arribada del tren a la capital adjudicades al començament de 2019.

Quant a l'AVE a Burgos, "s'acaben d'acabar les obres, amb el que la seva engegada dins de 2020 dependrà del temps que portin les preceptives proves", segons va detallar la presidenta d'Adif en una entrevista Europa Press.

Es tracta de la connexió de 89 quilòmetres de longitud entre Venda de Baños (Palència) i Burgos, que suposa una extensió de l'AVE que uneix Madrid amb Valladolid, León i Palencia, ja en servei.

Durant 2020 se seguirà treballant en la resta de corredors AVE actualment en construcció, com l'AVE a Extremadura, la connexió a Astúries, la I basca i el Corredor Mediterrani.

Més informació
Vandellòs-Tarragona, en funcionament al primer trimestre de 2019
Avui et destaquem
El més llegit