Decàleg per estalviar a l'empresa

Ara més que mai, l'empresari ha de mirar d'augmentar els beneficis i reduir les despeses

Gener és un dels mesos més temuts de l'any. Després dels excessos de les festes cal estrènyer el cinturó. L'empresari sempre, però ara més que mai, ha de mirar d'augmentar els beneficis i una bona opció per fer-ho és reduint les despeses i estalviant. Amb l'ajuda de l'Àlex Estruch, professor Titular d'Economia Aplicada de la Universitat de Barcelona hem preparat el decàleg de l'estalvi en l'àmbit de l'empresa.

1. Revisar les despeses bàsiques
Com la llum, l'aigua o el telèfon. Buscar sempre la millor tarifa i si cal, canviar d'empresa subministradora per pagar menys cada mes. En el cas de la llum per exemple, i segons dades de l'Oficina estadística de la Unió Europea, el preu s'ha encarit un 74,50% des del 2007. Una opció clara d'estalvi passa per col·locar bombetes LED, més cares però que consumeixen un 65% menys que les de baix consum i que tenen una durada molt superior.

2. Negociar amb els teus proveïdors
Repassar les factures i intentar aconseguir descomptes pel volum de les compres. Parlar amb d'altres proveïdors i si cal reclamar un "premi" per la teva fidelitat: millors ofertes, facilitat en els pagaments, descomptes per llarga relació o d'altres beneficis que mereixes per no marxar a la competència.

3. Negociar també amb els treballadors
Intentar que una part del seu sou sigui fixe i l'altre, en funció dels resultats. Quan l'empresa vagi bé tots en sortireu beneficiats i quan no, fareu pinya perquè la situació millori. Pots incloure en aquesta negociació algunes variables com els tiquets restaurant, cotxe d'empresa, horaris flexibles o la possibilitat d'accedir a cursos de formació que beneficiaran a ambdues parts.

4. Utilitzar les comunicacions on-line
Organitzar reunions per videoconferència i utilitza els canals com el correu electrònic o el Whatssapp per comunicar-se amb els treballadors. D'aquesta manera evitaràs alguns viatges innecessaris, les dietes i la despesa que tot això suposa. Segons Tandberg, empresa noruega que ofereix servei de videoconferències, les empreses espanyoles gasten a l'any més de 13.000 milions d'euros en viatges. Amb la utilització de les comunicacions on-line es podrien estalviar més de 4.000 milions d'euros anuals.

5. Estalviar també en enviaments i impressions
Enviar les factures per correu electrònic i oferir els catàlegs i fulletons en PDF. A banda de l'estalvi econòmic evident, estaràs fent un favor al planeta.

6. Estudiar les necessitats de promoció i publicitat
S'ha de focalitzar la inversió. No cal invertir en actes promocionals que no reverteixen en l'empresa. En canvi és molt important saber utilitzar els canals de promoció gratuïta que ofereixen, per exemple, les xarxes socials i Internet, per augmentar el branding de la marca, captar nous seguidors i fidelitzar als clients, entre d'altres accions.

7. Analitzar si tens l'oficina que necessites
La dimensió i la situació geogràfica ha de respondre a unes necessitats reals i ajustades. Als Estats Units el coworking permet estalviar a les empreses una mitjana anual del 60% en despeses fixes com ara la llum, la neteja o el telèfon. Segons dades de Coworking Spain, a principis del 2013 hi havia a Espanya més de 300 espais dedicats al coworking. A Barcelona i segons dades de CowoCat, ja existeixen més d'un centenar d'aquests espais.

8. Informar-se sobre les ajudes públiques
N'hi ha que promouen la substitució d'aparells elèctrics antics per d'altres més nous i més eficients.

9. Evitar (si es pot) els finançaments a terminis
Aquest tipus de finançament comporta interessos i comissions. Si disposes dels diners, paga al comptat.

10. Utilitzar marques genèriques
Funcionen tant bé com les altres. Des de la tinta de la impressora, passant pel paper i acabant per les notes adhesives o el paper higiènic. Segons dades de l'OCU (Organització de Consumidors Units) comprant marques blanques o genèriques pots arribar a estalviar fins a un 40% respecte a les primeres marques.

Avui et destaquem
El més llegit