• Economia
  • La dificultat per comprar a Barcelona: "No ho gaudeixo"

La dificultat per comprar a Barcelona: "No ho gaudeixo"

El 71% dels compradors no residents a la capital catalana considera que cada cop és més complicat anar a comprar a la ciutat comtal i els motius tenen a veure amb la mobilitat

Presentació de l'estudi sobre 'La importància de l'economia del visitant de la RMB per re-economitzar el centre de Barcelona' | Cedida
Presentació de l'estudi sobre 'La importància de l'economia del visitant de la RMB per re-economitzar el centre de Barcelona' | Cedida
Gemma Fontseca, cap de redacció de VIA Empresa | VIA Empresa
Cap de redacció
Barcelona
05 d'Abril de 2022 - 01:42

"El centre de Barcelona ha patit dificultats per atreure visitants des de fa temps i ens pensàvem que era conseqüència de la pandèmia de la covid-19, però hi ha un gran problema i es diu desconnexió emocional per part dels visitants”, explica Gabriel Jené, president de Barcelona Oberta a la presentació de l’estudi La importància de l'economia del visitant de la RMB per re-economitzar el centre de Barcelona, que ha tingut lloc a la Cambra de Comerç de Barcelona.

 

"La importància del sector comercial a Catalunya és evident. Per exemple, el comerç té un 14% del Valor Afegir Brut (VAB) i crea 400.000 llocs de feina. Per cada euro que es mobilitza en el comerç, se'n generen 2,35 en el conjunt de l'economia, segons apunta la CEOE", confessa Roger Gaspa, soci i director de RBD Consulting. I d’aquí l'objectiu de l’estudi enfocat a la capital catalana: cal treballar cap a una ciutat més sostenible, però "preservant l'economia i el comerç". I sense deixar d'emmirallar-se i prendre nota de models d’èxit com ara el de Copenhaguen (Dinamarca), segons admeten a VIA Empresa.

Jené (Barcelona Oberta): “Hem de comptar amb tots els usuaris que compren a Barcelona, des dels habitants, els residents de la província i els turistes”

Si ens fixem en les xifres, el 54% de la facturació total del comerç barceloní és gràcies als residents de la ciutat, que pot ajudar a impulsar el que es denomina com a “ciutat dels 15 minuts”. El 28% dels residents de la província de Barcelona conformen la resta dels compradors, juntament amb el 28% dels turistes. “Sabem que renunciar a un d'aquests segments, equival a renunciar a l'estructura comercial completa i hem d’ajudar”, afirma Jené. 

 

Les dificultats d’un osonenc per “baixar a Barcelona de compres”

“Sí que es pot millorar l’experiència dels habitants de la província de Barcelona que assisteixen a la ciutat comtal per comprar”, continua el president de Barcelona Oberta. Per exemple, habitants del Vallès Oriental, Berguedà, Osona, el Bages, l'Anoia, l'Alt Penedès o el Garraf inverteixen a la capital un temps de 2,9 hores generalment en cap de setmana i ho acostumen a fer amb parella, família o amics. A més, la meitat d'ells venen per compres específiques i acostumen a fer un àpat a la ciutat.

Presentación del estudio sobre 'La importancia de la economía del visitante de la RMB para reeconomizar el centro de Barcelona' | Cedida

'La importància de l'economia del visitant de la RMB per re-economitzar el centre de Barcelona' a la Cambra de Comerç de Barcelona | Cedida
 

Què visiten? Sobretot La Maquinista, la zona del centre com ara el carrer Pelai, Plaça Catalunya, el Portal de l'Àngel o la Rambla i el Corte Inglés. També van al Passeig de Gràcia, Diagonal Mar, l'Illa Diagonal, Glòries i altres eixos de Barcelona. I molts d’ells confessen que efectuen les compres gràcies a les “recomanacions d’amics o coneguts”, per Google Maps o que ho han vist a les xarxes socials.

Farts del temps de desplaçament i els embussos

El temps de desplaçament de mitjana per venir a comprar a Barcelona dels habitants de la província és de 35 minuts i alguns creuen que ha augmentat els darrers mesos. O, fins i tot, pel que fa als osonencs és de més d’una hora. Respecte a la tolerància als embussos és de 24 minuts.

I d’aquí la preocupant xifra, “el 71% dels compradors no residents a Barcelona considera que cada cop és més difícil anar a comprar a la ciutat”, ja que els costa més entrar a la capital, troben el que necessiten a altres llocs, compren online, teletreballen o confessen que "no gaudeixen quan van a Barcelona". Tot plegat, fa concloure a l’informe que les dificultats d’accés a Barcelona podria tenir un impacte devastador per a la ciutat. Més concretament s’identifica un risc de pèrdua de facturació d’entre 2.800 i 3.500 milionsd’euros a causa de la desconnexió emocional entre la capital i la seva regió metropolitana. Però l’aspecte positiu, la tendència es pot revertir.

El 71% dels compradors no residents a Barcelona considera que cada cop és més difícil anar a comprar a la ciutat

“Barcelona actua com a polaritat comercial del seu entorn i és important tenir en compte el pes dels habitants, dels turistes i dels residents de la província. I sobretot que l’activitat comercial té elevades sinergies amb altres sectors. El vehicle privat s’ha convertit en indispensable per una gran majoria dels visitants i molts d’ells cada cop toleren menys els embussos”, afirma Jené.

“Cada dia entren i surten 900.000 vehicles a Barcelona, que es tradueix en 1 milió i mig de persones que venen a Barcelona. Si per exemple no permetem entrar el transport privat a la ciutat, com podem absorbir aquest flux de visitants? I com serà la seva experiència?”, qüestiona l’expert. “No podem prohibir el cotxe sense tenir elements i alternatives que ens ho puguin permetre. Barcelona té un comerç de centralitat propi de les grans ciutats europees i som a temps de revertir la situació”.

Les alternatives i propostes van lligades a una mobilitat consensuada entre tots els actors, a la intermodalitat, a una gran xarxa d'aparcaments dissuasius i conscienciació ciutadana, entre d’altres. I el més important, no deixar ningú endarrere.