Com afectarà la creixent digitalització al sector industrial?

La digitalització implica certs canvis a les organitzacions i als models de negoci

Imatge promocional de la digitalització | iStock Imatge promocional de la digitalització | iStock

Recentment, des d'IMANcorp FOUNDATION, juntament amb la Universitat Autònoma de Barcelona, hem presentat un interessant informe sobre la situació de la indústria espanyola en relació amb la digitalització. Aquest informe s'emmarca dins de l'Observatori de Competències Digitals i Ocupació que impulsem les dues entitats i es pot descarregar de manera gratuïta.

El primer estudi de l'Observatori es va presentar ara fa un any, amb xifres del 2020. S'hi analitzaven les competències digitals de la societat, i com aquestes afecten la seva ocupabilitat. La conclusió més significativa, que ens hauria de convidar a la reflexió, va ser que un 23,9% de la població, o no té competències digitals o aquestes són molt bàsiques, cosa que significa que gairebé un 25% de les persones en edat activa del nostre país, si aquesta dada no es reverteix, deixaran de ser competitives dins del mercat laboral que cada cop més es desenvolupa en un entorn més tecnològic.

Amb aquesta preocupant xifra al cap, vam voler analitzar la transformació digital de tres sectors clau a l'economia i especialment a l'àrea industrial: Automoció, logística (transversal i operadors logístics) i facility management, per a poder examinar així l'impacte de la digitalització a les PIMES d'aquests àmbits per tal de poder identificar noves competències i necessitats formatives amb la finalitat de donar a conèixer, a través de l'anàlisi i l'estudi, dades objectives i tendències en aquests tres sectors.

iStock 1168902334
Imatge de dues persones amb una tauleta | iStock

L'informe va ser presentat a Barcelona amb experts de cadascuna de les àrees analitzades. I entre les principals conclusions a les quals, després de llegir l'informe i escoltar els experts, es pot arribar és que la digitalització encara no ha penetrat tot el que hagués hagut de fer-ho en la indústria espanyola, i que quan ho faci, si bé en llocs menys qualificats o aquells en què les tasques són més repetitives poden estar en perill, es crearan altres llocs de treball ajudats, precisament, per aquest procés de digitalització.

A la presentació de les conclusions de l'informe, el doctor Rafael Merino, professor de la UAB i responsable acadèmic de l'estudi, va apuntar la importància d'investigar a quin ritme s'estan produint els canvis causats per la digitalització i va assenyalar que aquestes variacions són transversals, que no afecten només professions manuals, com podria semblar, i que el procés és ple d'incerteses.

Segons el doctor Merino, preveure com serà, a mitjà-llarg termini, la digitalització i com aquesta afectarà el mercat laboral és impossible, i és justament la causa per la qual és tan difícil planejar les competències que seran necessàries al mercat, des de les institucions formatives.

La meitat de les decisions ja estan automatitzades

Pel que fa a les xifres, l'informe assenyala que quan a les empreses se'ls ofereix valorar entre 0 (gens) i 10 (totes) quantes de les seves decisions ja són preses per processos automàtics, la mitjana de respostes se situa en un 5,78. Això implica, per tant, que almenys la meitat de les decisions ja estan automatitzades.

Sector per sector, en els darrers 5 anys, un 16% de les PIMES logístiques han substituït personal per processos automatitzats. A més, un 17,4% de les empreses han reduït plantilles com a efecte de la digitalització, però alhora un 8,7% les han augmentat per la mateixa raó.

Per la seva banda, la digitalització al sector del facility management espanyol és encara molt baixa. Tot just un 20% de les PIMES del sector compta, per exemple, amb emmagatzematge al núvol. És gairebé el mateix percentatge que empra actualment IoT, i amb prou feines un 15% duu a terme anàlisi de big data, intel·ligència de dades o compta amb algun tipus de robòtica.

Finalment, al sector de l'automoció, l'informe assenyala com un 25% de les PIMES del sector de l'automòbil ja ha incorporat la intel·ligència artificial. La digitalització bàsica (web o facturació electrònica) està molt implantada i la més innovadora (big data o 3D) encara té recorregut.

Quin impacte tindrà aquesta creixent digitalització als llocs de treball? Atenent les referències del doctor Merino, no ho sabem. Possiblement, hi haurà una desaparició de certs perfils concrets, però lluny d'un escenari apocalíptic de substitució massiva. Hi haurà també canvis en les tasques i competències, essent necessaris coneixements d'ofimàtica bàsica juntament amb altres, com ara coneixement i aplicació del programari específic de cada empresa així com l'adquisició de competències digitals toves.

Si bé segons tots els experts que van participar en la presentació, el que és rellevant no és tant una ràpida implantació de certes tecnologies –abans automatització, ara Intel·ligència Artificial– com que aquestes puguin ser assimilades per les empreses i la digitalització es vagi incorporant fins a formar part de la cultura empresarial. És cert que la digitalització implica certs canvis a les organitzacions i als models de negoci, però per continuar creixent les organitzacions s'han d'adaptar al futur que cada vegada és més tecnològic i digital. Totes les àrees de negoci s'han d'involucrar, ja que no serveix de res disposar de la tecnologia més puntera si les persones o no som capaces d'utilitzar-la o no tenim la voluntat de fer-ho.

iStock 1349338605
Imatge d'una fàbrica futurista | iStock

Entre els reptes formatius que la digitalització industrial presenta podríem assenyalar la necessitat de reconèixer i validar les competències digitals adquirides en entorns d'aprenentatge diferents, fins i tot no reglats; i millorar la connexió amb la formació professional inicial i contínua. A més, hauríem de veure la digitalització com una oportunitat i no com una amenaça, ja que aquesta permetrà, la majoria d'ocasions, millorar la nostra eficiència i rendiment.

Més informació
El Port de Barcelona creix un 40% gràcies a la digitalització
La futbolització de la digitalització
La digitalització no és l’objectiu de cap empresa seriosa
Avui et destaquem
El més llegit