• Economia
  • El dilema ‘millennial’: pagar amb el mòbil o continuar amb la targeta?

El dilema ‘millennial’: pagar amb el mòbil o continuar amb la targeta?

La meitat de la Generació Z ja utilitza habitualment 'wallets' digitals, mentre que un 63% dels 'millennials' continua preferint la targeta com a principal mètode de pagament

És cada cop més freqüent veure pagar amb una aplicació mòbil quantitats petites | iStock
És cada cop més freqüent veure pagar amb una aplicació mòbil quantitats petites | iStock
Ana M. Gonzalez, periodista de VIA Empresa
Periodista
08 de Novembre de 2025 - 05:30

El comportament financer dels joves està experimentant un canvi accelerat. La meitat de la Generació Z ja utilitza habitualment wallets (moneders) digitals, mentre que un 63% dels millennials continua preferint la targeta com a principal mètode de pagament. Segons l’enquesta Mètodes de pagament: la decisió definitiva el 2025 de PaynoPain, aquestes dades confirmen una tendència clara: el futur del sector financer passa per oferir solucions adaptades a les necessitats d’una nova generació de consumidors que prioritza la immediatesa per sobre de qualsevol altre factor.

 

Aquest boom dels moneders al mòbil posa en relleu una tecnologia que permet emmagatzemar versions digitals de targetes de crèdit, dèbit, transport o fins i tot entrades per a esdeveniments. L’objectiu és senzill: facilitar els pagaments de manera ràpida i còmoda des del telèfon intel·ligent, eliminant la necessitat de portar una cartera física.

La meitat de la Generació Z ja utilitza habitualment wallets digitals, mentre que un 63% dels millennials continua preferint la targeta

Aquesta situació financera fa que molts millenials es trobin davant d'un dilema: portar-ho tot al mòbil o continuar depenent de la targeta? “És una qüestió de ser més natius digitals, una generació més que l’altra. Per a molts joves de la Generació Z, quan han assolit la seva independència econòmica, els moneders digitals ja existien: ja tenien telèfons intel·ligents i ja estaven acostumats a viure en un entorn totalment digital. En canvi, els millennials han viscut una part de la seva vida amb la targeta física, i quan s'han digitalitzat, encara els queda aquell petit dilema de confiança”, explica a VIA Empresa Jordi Nebot, CEO i fundador de PaynoPain.

 

Segons explica Nebot, els moneders digitals són, de fet, més segurs que les targetes tradicionals. L’expert assenyala que, cada vegada que es fa un pagament, el sistema no envia mai les dades originals de la targeta, sinó que genera un codi únic per a cada transacció. I afegeix: "Per poder pagar amb el mòbil cal autenticar-se amb un element addicional de seguretat, com la cara o l’empremta digital. En canvi, el PIN de la targeta gairebé no es canvia mai, i amb el temps pot arribar a ser conegut per altres persones".

Del taulell a l’app: la banca que vol seduir la Generació Z

Però, com estan responent els bancs i les empreses fintech (tecnologia financera) davant aquest canvi en els mètodes de pagament? Segons Nebot, les entitats que s’adrecen directament al consumidor estan adoptant models totalment digitals, especialment per atraure la Generació Z. És a dir, els bancs que volen arribar a aquest públic jove aposten per una experiència 100% mòbil. Tot el procés es fa des d’una aplicació: et dones d’alta sense interaccionar amb cap persona, obtens la targeta digitalitzada a l’instant i pots gestionar qualsevol tràmit des de la mateixa app, sense haver d’esperar que t’enviïn la targeta física a casa.

La app d’imagin | Cedida
L'app d’imagin | Cedida

Aquesta situació no només representa un repte important per al sector financer, sinó també per al sector retail (comerç al detall). “És complicat mantenir-se al dia de totes les innovacions que s’estan produint en els hàbits de consum i en els mètodes de pagament”, assenyala Nebot, qui afegeix que “les empreses han d’assegurar-se constantment de comptar amb un proveïdor capaç d’oferir-los totes les eines necessàries per adaptar-se a les noves demandes dels clients”.

Això implica acceptar pagaments mitjançant moneders digitals, utilitzar plataformes com Bizum, tant en botigues físiques com en línia, i oferir solucions de finançament ràpid, com el model Buy Now, Pay Later (compra ara, paga després) que permet adquirir un producte pagant una part en el moment de la compra i la resta en terminis posteriors, habitualment cada 30 dies. “Aquest tipus d’opcions són especialment valorades per la Generació Z, que exigeix comoditat, rapidesa i flexibilitat”, assenyala Nebot.

Nebot no creu que les targetes físiques desapareguin completament, però sí que considera que perdran molt pes en els pròxims anys

Amb tot, Nebot no creu que les targetes físiques desapareguin completament, però sí que considera que perdran molt pes en els pròxims anys. “D’una banda, les noves generacions prefereixen portar-ho tot al mòbil i, de l’altra, per a les entitats financeres resulta molt més eficient que, en descarregar-se l’aplicació de banca mòbil, el client pugui disposar immediatament de la seva targeta digital".

Tot i això, Nebot admet que hi ha un motiu important per mantenir encara les targetes tradicionals: reduir la bretxa digital. “Encara hi ha sectors de la població, com les persones grans o col·lectius vulnerables, que tenen més dificultats per utilitzar noves tecnologies. En aquests casos, la targeta física continua sent una eina necessària per garantir la inclusió financera", conclou.