16
de Juliol
de
2015
Act.
16
de Juliol
de
2015
Amb l'arribada del bon temps el comerç barceloní s'ha animat. No es tracta només que l'onada de calor hagi disparat les vendes de productes com els ventiladors, "també és una motivació per a la gent a comprar roba", assegura a VIAempresa Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya. Fraile, però, tampoc ho veu com la causa principal de la millora del comerç. "Ho és més el turisme, afavorit per la inestabilitat a altres països del Mediterrani", indica.
Sigui com sigui, el comerç de la capital catalana també comença a recuperar l'esperança. Aquest dijous s'ha presentat l'Indicador de Comerç de Barcelona (IcoB) que elaboren Esade i la Fundació Barcelona Comerç constatant que els comerciants barcelonins han viscut aquest segon trimestre de 2015 com un dels millors dels últims anys. Segons la seva percepció, creix l'afluència de compradors a les botigues, així com la seva actitud davant l'acció de compra. En xifres de l'estudi, aquesta actitud es quantifica en un 3,26 sobre 5, que correspondria a una actitud molt animada.
Aquestes són les conclusions principals d'uns sondejos trimestrals realitzats a 500 comerços de les principals artèries de la ciutat. Un teixit comercial que inclou els sectors de l'alimentació, l'equipament personal i de la llar, els serveis professionals, l'oci i la cultura.
Miquel Àngel Fraile celebra que aquestes dades confirmen el que ja destacava l'informe de la seva associació respecte l'ocupació i l'índex de vendes. "Creix de manera positiva amb un canvi de tendència significatiu del 2015 respecte al 2014 i anys anteriors". Segons Fraile, "el petit comerç és un motor d'aquest creixement perquè els clients aprecien la seva oferta comercial".
No només això, al seu entendre era "impensable fa dos o tres anys assolir la situació que tenim ara". Tot i així, els percentatges segueixen sent baixos, amb unes vendes que creixen entre un 2 i un 4%. "Venim d'una davallada del 30% de fa set anys, per tant l'important és el canvi de tendència".
La lenta però constant davallada de l'atur ha ajudat en aquest sentit, especialment en el petit comerç. "Més del 80% dels contractes que es fan són indefinits, això ens anima a tots plegats i s'expressa en la confiança del consumidor", diu Fraile; que també destaca el creixement de l'índex de pagament amb targeta de crèdit. "Això vol dir que la gent té confiança que podrà fer front a aquestes despeses", assegura.

Més ingressos i menys costos
Aquesta percepció de millora manifestada pels comerciants enquestats se sustenta, a més, en uns resultats positius en caixa, on a pesar que la facturació i tiquets de caixa han continuat caient (-0,5% sense tenir en compte la inflació) ho han fet a un ritme substancialment inferior al de períodes anteriors (-0,8% en el mateix trimestre de 2014 en els dos casos –facturació i tiquets de caixa- i -3,4% i -3,6% l'any 2013 respectivament). Fins i tot en el sector equipament de persones l'evolució de negoci ha estat positiva ( 0,36%).
Aquesta evolució general es fonamenta tant en la millora dels ingressos com en la reducció de costos, que s'han estabilitzat: la llum ( 2%, entre els més baixos dels últims anys), l'aigua i el gas ( 1,0%, el més moderat des de 2012), els lloguers ( 0,5%) i també els costos laborals ( 0,4%). Els costos relacionats amb la compra també s'han reduït (-0,1%).

En aquest sentit, el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, ha indicat que: "el comerç barceloní comença a notar el canvi positiu en la tendència de vendes i en l'actitud dels consumidors". Gasca ha afegit que "és evident que encara queda molt camí per recuperar el posicionament anterior a la crisi, però tot indica que estem en el bon camí de la recuperació del comerç".
Aquesta visió coincideix amb la del director de l'estudi i Catedràtic en Màrqueting d'Esade, Josep-Francesc Valls, que assegura que "amb uns quants mesos de retard, el sector comercial barceloní se sumeix als símptomes de millora del consum". Segons Valls, "d'aquesta forma es redueixen els números negatius, la qual cosa suposa una millora parcial dels resultats, molt afectats per la crisi".
Més competència en alimentació
Segons els resultats de l'IcoB, el dinamisme comença a tornar en determinats sectors. Una de les primeres mostres d'aquests canvis és el creixement de la competència, que en àmbits com l'alimentació s'està incrementat de forma clara, segons els comerciants enquestats. El 52,6% de la mostra així ho considera, la qual cosa representa un resultat històric des de la primera edició de l'IcoB l'any 2010. En aquesta línia, encara que amb menor intensitat, es troba l'equipament de persones (el 32,5% així ho afirma), mentre que en la resta de sectors no es percep, de moment, una embranzida dels competidors.
Aquesta pressió és encara més forta quan es pregunta sobre les ofertes i els descomptes. De fet, el 71,3% dels enquestats creu que han augmentat o han augmentat molt. Sobre els preus, més de la meitat de la mostra enquestada està d'acord en què la competència ha crescut.

Encara que la mostra contempla el trimestre que ve amb certa tranquil·litat, també és cert que els comerciants no mostren massa eufòria respecte a l'actitud dels consumidors, les vendes i els preus. Si bé és cert que durant els mesos d'estiu arribaran més turistes a la ciutat, aquest període coincideix també amb les vacances dels comerciants.
Unes rebaixes tranquil·les
Segons la mostra, aquest any hi ha hagut un bon inici de la temporada de rebaixes d'estiu. En la primera setmana analitzada, els comerciants indiquen que els resultats han millorat un0,53% respecte al mateix període de l'any anterior. L'embranzida ha estat superior al 2014 ( 0,44%) i ha doblat la de 2013 ( 0,23).
Despunta la tecnologia
La incorporació de l'online i els serveis digitals ha experimentat un fort creixement com a eines de gestió a les botigues de Barcelona. Un dels aspectes que crida l'atenció és el creixement en l'últim any de les botigues virtuals (del 45,4% al 59,67%) com a recurs de comunicació per a les mateixa botigues. Les apps pròpies també s'han doblat (del 9,2% al 19,5%), així com les d'ofertes i descomptes (del 10% al 19,5%).
No en va, el 78,2% de les botigues de Barcelona té un ordinador i connexió wifi, i tan sols un 10,7% no tenen un ordinador connectat a la xarxa.
Sigui com sigui, el comerç de la capital catalana també comença a recuperar l'esperança. Aquest dijous s'ha presentat l'Indicador de Comerç de Barcelona (IcoB) que elaboren Esade i la Fundació Barcelona Comerç constatant que els comerciants barcelonins han viscut aquest segon trimestre de 2015 com un dels millors dels últims anys. Segons la seva percepció, creix l'afluència de compradors a les botigues, així com la seva actitud davant l'acció de compra. En xifres de l'estudi, aquesta actitud es quantifica en un 3,26 sobre 5, que correspondria a una actitud molt animada.
Aquestes són les conclusions principals d'uns sondejos trimestrals realitzats a 500 comerços de les principals artèries de la ciutat. Un teixit comercial que inclou els sectors de l'alimentació, l'equipament personal i de la llar, els serveis professionals, l'oci i la cultura.
Miquel Àngel Fraile celebra que aquestes dades confirmen el que ja destacava l'informe de la seva associació respecte l'ocupació i l'índex de vendes. "Creix de manera positiva amb un canvi de tendència significatiu del 2015 respecte al 2014 i anys anteriors". Segons Fraile, "el petit comerç és un motor d'aquest creixement perquè els clients aprecien la seva oferta comercial".
No només això, al seu entendre era "impensable fa dos o tres anys assolir la situació que tenim ara". Tot i així, els percentatges segueixen sent baixos, amb unes vendes que creixen entre un 2 i un 4%. "Venim d'una davallada del 30% de fa set anys, per tant l'important és el canvi de tendència".
La lenta però constant davallada de l'atur ha ajudat en aquest sentit, especialment en el petit comerç. "Més del 80% dels contractes que es fan són indefinits, això ens anima a tots plegats i s'expressa en la confiança del consumidor", diu Fraile; que també destaca el creixement de l'índex de pagament amb targeta de crèdit. "Això vol dir que la gent té confiança que podrà fer front a aquestes despeses", assegura.

Més ingressos i menys costos
Aquesta percepció de millora manifestada pels comerciants enquestats se sustenta, a més, en uns resultats positius en caixa, on a pesar que la facturació i tiquets de caixa han continuat caient (-0,5% sense tenir en compte la inflació) ho han fet a un ritme substancialment inferior al de períodes anteriors (-0,8% en el mateix trimestre de 2014 en els dos casos –facturació i tiquets de caixa- i -3,4% i -3,6% l'any 2013 respectivament). Fins i tot en el sector equipament de persones l'evolució de negoci ha estat positiva ( 0,36%).
Aquesta evolució general es fonamenta tant en la millora dels ingressos com en la reducció de costos, que s'han estabilitzat: la llum ( 2%, entre els més baixos dels últims anys), l'aigua i el gas ( 1,0%, el més moderat des de 2012), els lloguers ( 0,5%) i també els costos laborals ( 0,4%). Els costos relacionats amb la compra també s'han reduït (-0,1%).

En aquest sentit, el president de la Fundació Barcelona Comerç, Vicenç Gasca, ha indicat que: "el comerç barceloní comença a notar el canvi positiu en la tendència de vendes i en l'actitud dels consumidors". Gasca ha afegit que "és evident que encara queda molt camí per recuperar el posicionament anterior a la crisi, però tot indica que estem en el bon camí de la recuperació del comerç".
Aquesta visió coincideix amb la del director de l'estudi i Catedràtic en Màrqueting d'Esade, Josep-Francesc Valls, que assegura que "amb uns quants mesos de retard, el sector comercial barceloní se sumeix als símptomes de millora del consum". Segons Valls, "d'aquesta forma es redueixen els números negatius, la qual cosa suposa una millora parcial dels resultats, molt afectats per la crisi".
Més competència en alimentació
Segons els resultats de l'IcoB, el dinamisme comença a tornar en determinats sectors. Una de les primeres mostres d'aquests canvis és el creixement de la competència, que en àmbits com l'alimentació s'està incrementat de forma clara, segons els comerciants enquestats. El 52,6% de la mostra així ho considera, la qual cosa representa un resultat històric des de la primera edició de l'IcoB l'any 2010. En aquesta línia, encara que amb menor intensitat, es troba l'equipament de persones (el 32,5% així ho afirma), mentre que en la resta de sectors no es percep, de moment, una embranzida dels competidors.
Aquesta pressió és encara més forta quan es pregunta sobre les ofertes i els descomptes. De fet, el 71,3% dels enquestats creu que han augmentat o han augmentat molt. Sobre els preus, més de la meitat de la mostra enquestada està d'acord en què la competència ha crescut.

Encara que la mostra contempla el trimestre que ve amb certa tranquil·litat, també és cert que els comerciants no mostren massa eufòria respecte a l'actitud dels consumidors, les vendes i els preus. Si bé és cert que durant els mesos d'estiu arribaran més turistes a la ciutat, aquest període coincideix també amb les vacances dels comerciants.
Unes rebaixes tranquil·les
Segons la mostra, aquest any hi ha hagut un bon inici de la temporada de rebaixes d'estiu. En la primera setmana analitzada, els comerciants indiquen que els resultats han millorat un0,53% respecte al mateix període de l'any anterior. L'embranzida ha estat superior al 2014 ( 0,44%) i ha doblat la de 2013 ( 0,23).
![]() |
Taxa de creixement de facturació durant les rebaixes. IcoB |
Despunta la tecnologia
La incorporació de l'online i els serveis digitals ha experimentat un fort creixement com a eines de gestió a les botigues de Barcelona. Un dels aspectes que crida l'atenció és el creixement en l'últim any de les botigues virtuals (del 45,4% al 59,67%) com a recurs de comunicació per a les mateixa botigues. Les apps pròpies també s'han doblat (del 9,2% al 19,5%), així com les d'ofertes i descomptes (del 10% al 19,5%).
No en va, el 78,2% de les botigues de Barcelona té un ordinador i connexió wifi, i tan sols un 10,7% no tenen un ordinador connectat a la xarxa.