El cava Parxet s'obre camí a l'Àsia

L'empresa vinícola amb seu a Tiana comercialitza catorze referències de vi i cava a tres mercats i prepara l'expansió a nous països

Ja fa quatre anys que el cava Parxet va trepitjar terres asiàtiques per primer cop. Amb ampolles procedents de sis Denominacions d'Origen (DO) diferents, el grup al qual pertany aquest cava va entrar només fa una any a la Xina i aquest mercat ja s'ha convertit en un 40% del pastís oriental de l'empresa amb seu a la DO d'Alella (Maresme). En aquest temps entre el Japó, Hong Kong i la Xina han aconseguit portar unes 50.000 ampolles cada any. Això significa aproximadament un 5% de la facturació total de la companyia que l'any passat va ser de 12 milions d'euros.

Els primers passos
Tots els caves i vins del grup arriben a l'Àsia sota la marca Parxet tot i que mantenen la diferenciació entre les etiquetes de les DO que inclouen Alella, Montsant, Priorat, Rioja i Ribera del Duero entre d'altres. Segons el brand manager de Parxet a l'Àsia, David Bach, l'objectiu de l'empresa en aquesta primera etapa és crear una bona xarxa de distribució amb la proximitat com a principal característica. "No volem ser un número més en una gran distribuïdora. Preferim ser un dels clients importants en diferents empreses mitjanes on també podem mantenir un cert control sobre el producte i un clima de confiança amb l'empresa".

Aquestes distribuïdores porten Parxet sobretot a restaurants, cafès i hotels. De moment els clients privats i les botigues representen un 30% de les vendes a l'Àsia fet que encaixa amb el segon objectiu de la marca a orient. "El que més ens interessa ara mateix és guanyar visibilitat i això s'aconsegueix estant present als principals restaurants de les grans ciutats", explica Bach. Dins d'aquests plans entra el fet de vendre's com una bodega amb vins i caves amb una imatge moderna i amb una atractiva relació qualitat preu.

Una frontera complicada
Diversos factors fan que la introducció de vins i sobre tot del cava sigui difícil a l'Àsia. El primer i més important és el desconeixement de la població i la seva poca cultura vinícola. Segons el manager del restaurant pequinès Agua, Marc Font, els xinesos no saben què és el cava fet que obliga als restauradors a presentar el producte i introduir-los en aquest nou món. "L'única referència que tenen és la del xampany i en tastar el cava la majoria repeteixen ja que troben que la relació qualitat preu és molt raonable".

I és que una ampolla de xampany en un bon restaurant xinès difícilment baixarà de 1.000 iuans (120 euros) mentre que el cava es presenta amb un preu mínim d'uns 300 iuans. Font assegura que quant a vins el paladar asiàtic encara no és apte per gaire complicacions. "Volen vins fàcils, sense complexitats i a poder ser rodons, dolços o afruitats".

A banda de la diferència de gustos i la manca de costum, al mercat xinès se li ha d'afegir les dures barreres d'entrada. Els impostos duaners graven en un 48,2% el cost de l'ampolla i a això se li ha de sumar un IVA del 17%. Si hi afegim els costos de paperassa i transport no és d'estranyar que una ampolla que a Catalunya costa 8 o 9 euros a la Xina es vengui en una botiga per 150 o 170 iuans (18–20 euros).

Mirant més enllà
Parxet està satisfet de la seva entrada a l'Àsia i prepara l'expansió a nous mercats. "Hem de consolidar la nostra xarxa a la Xina i a mig termini arribar a països com Taiwan, Singapur i Corea del Sud sense abandonar el repte d'augmentar vendes a la Xina", manté David Bach. Per a fer els deures s'enfocaran a captar l'atenció de clients de classe mitjana que busquen productes exclusius, de qualitat però dins d'una graella de preus que no els encaselli com un producte de luxe.
Avui et destaquem
El més llegit