• Economia
  • El Port d'entrada i sortida de la riquesa catalana

El Port d'entrada i sortida de la riquesa catalana

El Port de Barcelona registra uns beneficis nets de 15,3 milions d'euros i més d'un milió de creueristes

    Un dels creuers al Port de Barcelona
    Un dels creuers al Port de Barcelona
    Redacció
    23 de Juliol de 2015
    Act. 28 de Juliol de 2015

    En un radi de cinc quilòmetres hi ha el principal nucli logístic i industrial de Barcelona i del sud d'Europa: El Port, l'Aeroport, la ZonaFranca, Mercabarna i la Fira. Aquesta setmana les dues grans infraestructures han anunciat novetats que esdevindran una realitat el 2018: el tren llançadora que connectarà la T-1 de l'Aeroport del Prat amb l'Estació de Sants i la nova terminal de creuers del Port.

    Repassar les xifres del Port de Barcelona permet fer-se una idea de l'estat de l'economia catalana: aflora dades sobre el trànsit de mercaderies, l'estat de les exportacions, l'interès pels productes foranes arran les importacions i l'auge del turisme. I aquest dijous el Port ha demostrat que la recuperació comença a ser 'tangible' en a seva presentació de resultats: segons el director del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, el volum actual d'exportació de vehicles supera en un 28% els registres precrisi i les importacions un 25%.

    Tot i que aquest primer semestre, el Port de Barcelona ha registrat un benefici net de 15,3 milions d'euros, la xifra suposa un 18,6% menys que en els sis primers mesos de l'any passat, quan els guanys es van situar en 18,8 milions. El motiu no implica un descens de l'activitat, sinó tal com han explicat, una despesa extraordinària de 4,3 milions per un litigi sobre la taxa T3, referent a mercaderies.

    El volum de negoci ha estat de 75,6 milions, un 1% més a causa de l'increment del trànsit, que ha permès augmentar els ingressos per taxes portuàries, mentre que el 'flux de caixa' es va situar en 36,2, respecte dels 41,1 de l'any passat, i el deute es va reduir fins a 419,2 milions.

    També, durant el primer semestre, el Port de Barcelona ha registrat un trànsit total de 23,2 milions de tones de mercaderies, un 3% més: "Es consolida la recuperació de trànsit detectada el 2013 gràcies al comportament de les exportacions", segons ha destacat aquest dijous el president del Port de Barcelona, SixteCambra.

    Un milió de creueristes
    En plena temporada d'estiu, Barcelona rebia el passat 21 de juny un total de 25.790 creueristes, segons càlculs del Port de Barcelona, el tercer dia amb més trànsit de passatgers d'aquest 2015. El primer serà el pròxim 13 de setembre amb una previsió de 26.770 passatgers i el segon serà el 25 d'octubre, amb 26.150. El gegant Allure of the Seas, el més gran del món i amb base de sortida/arribada a la capital catalana, ha contribuït en aquestes xifres rècord gràcies a les seves dimensions i, sobretot, a una capacitat de més de 5.400 passatgers.

    Els passatgers del Allure of the Seas formen part d'aquest allau de passatgers que, segons Cambra, la infraestructura ha rebut del gener al juny del 2015: més d'1,4 milions de passatgers, un 4% més. D'ells, més d'un milió són creueristes, fet que suposa un creixement del 6%.

    L'èxit del Port com a rebedor de creuers es repeteix durant aquests mesos d'estiu: entre aquest dimecres 22 i el pròxim diumenge 26 de juliol, un total de 9 creuers entraran i sortiran de les instal·lacions del Port. Entre ells, el Caribbean Princess provinent de les Bermudes; el MSC Fantasia, del Panamà i el Sovereign, d'origen maltès. Les previsions del Port per l'any 2015 xifraven en 19.000 el nombre de passatgers que passaran unes hores a Barcelona aquest pròxim diumenge. Ara bé, l'arribada massiva de passatgers es tornarà a repetir cada cap de setmana de l'agost, amb 22.390 passatgers el primer dissabte i 20.900 més el diumenge, i així successivament.

    A tot això s'hi suma que el consell d'Administració del Port de Barcelona ha aprovat atorgar a Barcelona Cruise Terminal de Barcelona, propietat de Carnival, la concessió per construir i gestionar la terminal E de creuers, on el grup invertirà 30 milions per construir la terminal de creuers més gran d'Europa i que estarà operativa el 2018.

    Què entra i surt pel Port 
    Materials energètics i vehicles i elements de transport són els dos grans tipus de mercaderies que, en més gran quantitat, arriben fins a la infraestructura barcelonina. Les xifres presentades aquest dijous revelen que el tràfic d'automòbils transportats ha arribat a les 451.000 unitats durant el primer semestre, un 16% més que en el mateix període de l'any passat. Els automòbils d'importació han crescut un 48% i els d'exportació un 2%. I segons Carbonell, aquest any es podrà batre el rècord històric de vehicles del Port, superant les 801.000 unitats transportades l'any 2007.



    Els líquids a granel transportats han baixat un 2% fins al juny, a causa principalment del retrocés del gasoil i els biocombustibles, encara que la gasolina ha crescut un 78% per les operacions de transbord. Tanmateix, els sòlids a granel han baixat un 7,5% durant el primer semestre, a causa de la baixada de les importacions de productes agroalimentaris i les exportacions de ciment.

    Les Estadístiques de tràfic del Port de Barcelona (a data maig de 2015) assenyalen que els principals països receptors de les exportacions han augmentat els volums de mercaderies amb la capital catalana de manera notable. Els contenidors amb destinació a la Xina han crescut un 33%, els d'Algèria un 12% i els Estats Units han augmentat un 27% des de principis d'any.