• Economia
  • El silenci de la música ressona a Twitter

El silenci de la música ressona a Twitter

Cantants com Amaia Montero, Carlos Baute i Álex Ubago se sumen a milers d'usuaris a Twitter en la campanya #undiasinmusica, aconseguint ser trending topic a tot l'Estat

Álex Ubago és un dels cantants que s'ha sumat a la jornada
Álex Ubago és un dels cantants que s'ha sumat a la jornada
PJ Armengou Freixa
20 de Maig de 2015
Act. 20 de Maig de 2015

La campanya #undiasinmusica, engegada aquest dimecres a Twitter per associacions de promotors, sales de música i representants musicals, ha silenciat per un dia les sales de concerts de tot l'Estat i, a la vegada, ha fet soroll a la xarxa. La raó? Demanar un "IVA just pel sector" i alçar la veu contra el que consideren un "abús fiscal injustificat".

La manifestació tuitaire contra l'IVA cultural està essent un èxit. Les mencions a #undiasinmusica ja van ser constants durant la jornada de dimarts, per escalfar motors, i aquest dimecres el ritme és superior als 9 tuits per minut, aconseguint ser trending topic a tot l'Estat.

Durant tot el dia han proliferat els selfies de cantants famosos amb la boca tapada amb un esparadrap. És el cas d'Ana Torroja, Amaia Montero, Sergio Dalma o Leiva, que han aconseguit centenars de retuits i favorits a les seves fotografies i missatges. L'artista que més ressò ha obtingut, però, no ha necessitat ni tan sols fer-se una foto. Dani Martín, ex-solista de El Canto del Loco, ha generat amb un sol tuit prop d'un milió i mig d'impactes potencials. És el resultat de tenir 1,34 milions de seguidors i obtenir més de 580 retuits i 515 favorits en el seu missatge.


 

 

Impacte mundial
Només els 10 artistes amb més seguidors que han participat en la conversa ja sumen més de cinc milions i mig de followers. Uns fans que provenen d'arreu del món, ja que molts dels artistes que s'han sumat a la protesta tenen èxit internacional. És el cas del veneçolà CarlosBaute, que ha participat en la campanya i reparteix els seus 2,5 milions de seguidors entre la Península, Llatinoamèrica i d'altres parts del món. Aquests fans, tot i que la polèmica és un afer polític i econòmic espanyol, han donat suport a la seva estrella amb retuits i comentaris, difonent encara més la campanya. Un gran impacte que es multiplica amb els mitjans de comunicació i d'altres usuaris influents que s'han fet ressò del hashtag.


 


Suport del públic
No només els famosos han fet campanya per la reducció del 21% d'IVA a la música en directe. També usuaris anònims, consumidors, petites sales de festa i aficionats a la música en general han participat en la conversa. En són exemple els centenars de tuits, retuits i mencions que es detecten provinents de comptes amb pocs seguidors. O el fet que el link de Change.org, mitjançant el qual els organitzadors estan recollint signatures contra l'"ivazo", s'hagi compartit més de 900 vegades. La petició acumula, a hores d'ara, més de 232.600 signatures.

Al capdamunt del 'Trending Topic'
Com era d'esperar, vista l'alta participació de personatges famosos i la resposta dels seus seguidors, la campanya ha assolit la primera posició en el Trending Topic de Twitter. Ha estat el tema més comentat a totes les demarcacions de l'Estat que Twitter analitza: Barcelona, Madrid, Bilbao, València, Saragossa, Sevilla, Màlaga i Múrcia. A més, tot i que encara queden unes hores per acabar el dia, ja ha aconseguit col·locar-se al rànquing dels deu temes més tuitejats en l'àmbit planetari. Concretament ha arribat fins a la sisena posició del Trending Topic global.



Nota tècnica: per realitzar aquest article, s'ha observat la conversa generada a Twitter entorn el hashtag #undiasinmusica des del 19 de maig a les 13.00 fins el dimecres 20 a les 13.00. S'han detectat un total de 4.805 tuits, emesos per 3.141 usuaris diferents.