
El mercat laboral canvia al ritme que ho fa la societat. I les empreses s'adapten a les noves tendències de relació amb els seus treballadors, que cada cop gaudeixen de més protagonisme, amb posicions més personalitzades però amb la màxima exigència en productivitat. Aquesta és la tesi de l'estudi sobre el present i el futur del mercat laboral que ha presentat Lukkap, aquest dijous, en un acte a Esade.
Parlem d'una realitat sense fronteres, on no sabem si seguiran existint els departaments. Les competències de les persones es comencen a organitzar per projectes i no per àrees; i desapareixen les barreres entre empreses, on hi ha més col·laboració per optimitzar costos. Entrem en un món on el cap deixa de ser supervisor per ser orientador.
Captació del talent
Un dels aspectes que més canvia és la captació del talent, on el 2.0 assumeix grans dosis de protagonisme. Les xarxes socials són una bona eina per seleccionar perfils amb les habilitats requerides. En aquest sentit, els empleats passen a ser el principal reclam d'atracció de talent, són els que ajudaran a escollir els futurs treballadors, i fins i tot apareixen als anuncis publicitaris.
A més, canvien les exigències. Més que coneixements del sector, es busquen habilitats, il·lusió i talent per desenvolupar nous projectes. L'actitud marca la diferència.
Relació laboral
No es contractaran persones, sinó habilitats, temps i experiències. Els contractes canvien per adaptar-se a les necessitats de l'empleat i, alhora, per optimitzar els recursos de l'empresa. Gestionar el cicle de vida de l'empleat, flexibilitzant la seva dedicació a cada etapa vital, és una de les principals tendències.
També ho és la retribució flexible en funció de la feina, establint tarifes per cada tipus de funció dins l'empresa segons el grau de responsabilitat de cadascuna. El camí, doncs, porta cap al Freetainer, on se sumen les característiques positives de feines indefinides i freelance. I, per què no? Treballadors que reparteixin la seva feina en projectes d'empreses diferents amb jornades parcials.
Compromís i desenvolupament
Fidelitzar el talent és el gran repte de les empreses, que els empleats portin al cor la seva marca. Les noves generacions, els millennials, tenen valors i interessos diferents de la generació x o els baby boomers. Busquen autonomia, protagonisme, prendre decisions i valoren poder fer una carrera internacional.
S'acaben les formacions llargues i tedioses, i les tendències caminen cap al learning by doing, entreteniment i reptes dinàmics (gamification); així com mapes de carrera on cada empleat decideix el seu camí. I és que, al capdavall, la gent que fa el que li agrada és més productiva.
Productivitat
Els treballadors admeten que segueixen malgastant tres hores de la jornada laboral. Per millorar la productivitat una bona opció és aprofitar els avantatges que donen les noves tecnologies per adaptar horaris i espais de feina al que resulta més adequat a cada treballador. Les persones tenim ritmes diferents, hi ha qui rendeix més al matí, a la tarda o a la nit; i les empreses permetran als empleats organitzar-se el temps per rendir més i millor.