"El xinès serà el gran boom turístic del segle XXI"

L'empresàri català resident a Pequín Guillem Abellan creu que els països occidentals s'hauran d'adaptar per rebre el turisme xinès

Després de treballar a la Xina en el sector turístic durant cinc anys, l'empresari gironí, Guillem Abellan, va muntar amb un soci local, Fumanchú Viatges, una agència amb seu a Pequín, especialitzada en clients amb llengua catalana i castellana, que organitza tot tipus de serveis i logística relacionats amb viatges a la Xina i Corea del Nord. L'agència, de quatre treballadors, també gestiona viatges per a xinesos a Espanya, Portugal i altres països d'Europa.

Per què a la Xina?
Sóc diplomat en Turisme per la Universitat de Girona i llicenciat en Estudis d'Àsia oriental per la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat Autònoma de Barcelona. L'any 2006 vaig anar per estudis a Corea del Sud i, després d'un any allà, em vaig instal·lar a la Xina. Al principi, vaig estar viatjant força amb motxilla a l'esquena per tot el país i finalment vaig decidir començar a treballar en el sector turístic i compaginar el meu hobby i la meva feina: els viatges.

Es pot considerar la Xina com una potència del turisme?
La gran majoria del turisme a la Xina es turisme interior. En aquest país hi viuen tants milions de persones que tot i que hi hagi molts estrangers que viatgen a la Xina, vagis on vagis, sempre sembla que només hi ha gent autòctona. Ara bé, Xina és una potència en turisme receptor. De fet, com que el país es tan gran, per a un xinès del sud de Guangxi, anar a la capital és com per a algú de Cadis anar a París, a Londres o a Hèlsinki. Cada província de la Xina és tan gran com un país d'Europa o fins i tot més.

Té un soci xinès. Quins avantatges i inconvenients té això?
Si no hagués tingut un soci xinès (i molt important, de confiança), mai hagués creat aquesta empresa. Desconec el funcionament d'altres sectors, però en una agència de viatges és imprescindible per treballar de forma legal. De la mateixa manera que, per poder oferir un millor servei, és millor comptar amb un soci xinès. Tenir confiança amb el soci local és bàsic per a un estranger a la Xina.

Què diferencia el turista a la Xina del turista xinès a occident?
S'ha de comparar amb el turista europeu i americà a la Xina. La gran diferència és que nosaltres acumulem, en els últims 50 anys, molta més experiència en viatjar que no pas ells, i això fa que tinguem uns interessos més amplis en els tipus de viatges que fem. La Xina va estar tancada fins no fa masses anys i el turisme a l'estranger ha començat molt recentment. Només els xinesos amb una certa capacitat econòmica poden anar a l'estranger de viatge, tot i que en tant per cent siguin pocs respecte al total de xinesos, en quantitat són uns quants milions. Un exemple de les diferències concretes és que els occidentals volem una ampolla d'aigua freda a l'habitació de l'hotel i els xinesos volen un termo per beure aigua calenta.

Catalunya fa tard en l'atracció de turistes xinesos?
Mai és tard si hi ha voluntat d'adaptar-se al canvi. Turisme de Catalunya treballa molt bé dins les possibilitats que hi ha. És cert que a Catalunya es podria intentar fer una mica més per atendre millor al turisme xinès, començant per escriure en xinès totes les pàgines web dels llocs turístics o la senyalitzar en xinès dins els recintes. Però també hem de saber que, de moment, el turisme xinès viatja a Europa amb la idea de fer el màxim de països en el mínim de temps i Catalunya, ara mateix, queda força simplificat a Barcelona. També hi ha alguna excursió a Montserrat, a caves i bodegues, la ruta Dalí o l'outlet de la Roca del Vallès. Si Catalunya acaba sent un estat crec que el turisme xinès pujarà, i més del que la gent es pot pensar.

Els viatges de negocis creixen a la Xina?
Creixia fins que la crisi va aparèixer. Fins fa un temps, venir a la Xina per invertir i vendre a Europa o als Estats Units era el pa de cada dia, però la crisi ho ha frenat una mica i també el propi mercat xinès que ja no és tan barat com fa uns anys. De fet, en molts casos, fins i tot ja no és competitiu respecte altres països del sud-est asiàtic. No obstant, cada vegada hi ha més empresaris que venen a la Xina per vendre al mercat xinès.

Què demanen els empresaris en fer un viatge a orient?
Bàsicament demanen un bon allotjament. Després de jornades llargues de feina, amb un bon xoc cultural, volen estar en un espai el més occidental i còmode possible. I, sobretot demanen un intèrpret que els ajudi en les reunions, fires, visites a fàbriques, etc. Sinó tenen això, tal i com arriben tornen a marxar. I si decideixen quedar-se a fer negoci necessiten una consultora per engegar-lo.

Com veu el futur de la Xina com a emissora i receptora de turisme?
El xinès serà el gran boom turístic del segle XXI. Això només està començant. Tots els països del món s'han d'adaptar per rebre de la millor manera possible el turisme xinès. Respecte la recepció de turisme crec que s'anirà mantenint. Sempre hi haurà gent que viatgi a la Xina perquè és un país que tot amant dels viatges ha de visitar. El que està clar és que no tindrà un augment tan gran com el turisme emissor xinès. Un grup de 30 estrangers de viatge a la Xina ja és gran. En canvi, un grup de 30 xinesos és considera petit.
Avui et destaquem
El més llegit