Emiliano Maroto: "Per Reis cada vegada es compra menys"

El secretari general de l'Agrupament de Botiguers de Catalunya es mostra contrari a les rebaixes permanents, però creu que el comerç s'hi voldrà sumar

El secretari general d'ABC, Emiliano Maroto | Cedida El secretari general d'ABC, Emiliano Maroto | Cedida

Emiliano Maroto és el secretari general de l'Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC) des de fa nou anys. L'ABC és una associació empresarial associativa amb 38 anys d'antiguitat i el seu objectiu és "la defensa i el foment del comerç local". Representen 185 associacions i, aproximadament, 34.000 botigues de tot Catalunya. Tot i representar aquesta xifra de botiguers, però, Maroto considera que els comerciants "no tenen tanta incidència per a la Cambra de Comerç, ni ells per a nosaltres", però sí que votaran com a entitat.

Més info: El vot electrònic, la pugna a la Cambra

Una de les seves prioritats és acompanyar els seus associats en els canvis constants que viu la societat, però, sobretot, en la seva transformació digital. Considera que aquests dies de festes nadalenques els comerciants tindran tirada, però no tanta com venia sent habitual per la implantació del Black Friday.

Com afronten els botiguers i comerciants a Catalunya la campanya de Nadal?

Amb molt d'optimisme i molta esperança. El percentatge de vendes del Black Friday ha estat molt bo. Hem venut entre un 8% i un 9% més que l'any passat, que ja va ser bo. 

I com cassa això amb la campanya nadalenca?

Hi ha hagut uns descomptes molt agressius i hi ha gent que ha aprofitat el Black Friday per comprar molts dels regals de Nadal. Això vol dir que tot el que s'ha venut durant el Divendres negre, no es vendrà ni per Nadal, ni per Reis. Després de cinc anys fent el Black Friday, ja vam advertir que per moltes ganes tinguin de vendre, com no vagin amb compte amb els descomptes, no sortiran els números dels comptes de resultats. Molta venda, però amb tants descomptes, el marge comercial és molt baix. Això és perillós.

Foto personal  003

Maroto opina que l'economia actual és limitada per a les rendes familiars | Cedida

Si ja està el peix venut...

Afrontem la campanya de Nadal amb molta esperança, però no sabem exactament com acabaran repercutint les vendes del Black Friday.

Els altres quatre anys, us ha influït el Black Friday a la campanya de Nadal?

L'últim any ja ho vam notar. Una bona part de les vendes del Black Friday eren per regals de Nadal. On menys ho notem és en el sector de l'alimentació. Abans, moltes famílies dinaven o sopaven en restaurants, però aquest any hem vist que torna a fer-se a casa.

"Arribarà un moment en què el petit i mitjà comerç es voldrà sumar a les promocions i rebaixes permanents"

Com us afecten les promocions i rebaixes permanents?

Estem en contra d'això. De fet, les entitats representatives del comerç vam fer un acord per respectar-nos i guiar-nos per la llei del comerç de Catalunya. En línies generals, s'ha respectat molt, però hi ha hagut grans marques que ho fan perquè tenen necessitats de facturació. El petit i mitjà comerç ho respecta bastant, però arribarà un moment en què s'hi voldran sumar perquè ho fan tots els grans.

Entre el Black Friday i les rebaixes de gener, hi ha descomptes a moltes botigues.

Ens afecta. Tenim la llei de comerç suspesa i n'hi ha molts que s'acullen a l'espanyola, que permet fer rebaixes quan vulguis. El fan ara alguns és fer promocions de coses individuals. Mentre no portin la paraula 'rebaixes', ells van fent. Cadascú fa el que pot. Sempre havíem estat units i anàvem tots a l'una, però ara és diferent. Cadascú fa la guerra pel seu compte, tot i que els petits són els que més respecten l'acord que vam fer amb les patronals i les entitats representatives.

Us perjudica l'ecommerce?

És una altra eina tecnològica que tenim les botigues. Dels nostres associats, un 4% tenen ecommerce i entre un 30-35%, pàgina web. Però, és clar, un monstre de primera línia arrasa perquè tenen molt poder per fer promocions i donar-se a conèixer.

Teniu perspectives de facilitar alguna eina perquè els vostres associats puguin sumar-se a la venda online?

Estem preparant una eina per aglutinar tots els ecommerce en una, i des d'allà, fer-los promoció.

"Una de les tasques més importants que cal fer és la transformació digital de les nostres botigues"

I formació per als botiguers?

Això ja ho estem fent, és una de les tasques més importants que cal fer juntament amb la transformació digital de les nostres botigues.

Quin objectiu us marqueu amb la transformació digital?

Donem facilitats perquè puguin tenir presència a les xarxes, això és el més important per a nosaltres. També hi ha botigues que estan més preparades i comencen a especialitzar-se en eines més precises.

Quines són les previsions per la campanya? Gastarà més el consumidor?

Malauradament, no. L'economia està millor respecte l'any passat, però la família té un pressupost per festes que per molt Black Friday i històries que ens inventem, és limitat. La disponibilitat de la renda familiar és el més important i això no ha canviat gaire. La despesa s'està desplaçant i per Reis cada vegada es compra menys. Pel Divendres negre, ja s'ha venut molta electrònica i això són regals de Nadal que ja estan comprats.

"Cada vegada, el comprador té més seny i, segurament, que compri no dependrà de les llums de Nadal"

Els llums de Nadal inciten a la venda?

Sempre ajuden. Anar a passejar pels carrers amb il·luminació i música anima una mica la compra. Però cada vegada, el comprador té més seny i que compri més o menys segurament no dependrà de què hi hagi o no llums. 

I què passa amb els comerços de la Diagonal de Barcelona i el carrer Balmes, que no tenen llums aquest any?

És una prova de foc, però encara no sabem com està anant.

Maroto creu que el consumidor cada vegada és més racional | Cedida

Maroto creu que el consumidor cada vegada és més racional | Cedida

Després del Black Friday i la campanya de Nadal, com encaren les rebaixes?

Tenim previsió d'entre un 5% i un 7%. Què més voldríem que tenir una previsió del 10%? Però sabem que no arribarem. Hem de lluitar per aconseguir-ho, però, tot i que no vull ser pessimista, tenint en compte que el Black Friday ha estat molt bo... Una cosa compensa l'altra.

"El nostre comerç no té tanta incidència per a la Cambra, ni ells per a nosaltres. La nostra opinió no pesa. Juguen en una lliga diferent"

Han perdut valor les rebaixes?

Sí. Jo crec que aniran bé, però només els primers 15 dies. Ja fa uns anys que no recordo multituds per les rebaixes. I com que ara hi ha promocions, preus especials i liquidacions tot l'any, ja no tenen tant sentit.

Esteu posats en les eleccions a la Cambra? El comerç està conscienciat que pot votar?

No. Nosaltres, com a entitat sí que votarem, però el tema de les Cambres és llarg i no el dominem. Tenim bona relació amb ells, convenis i estem en algunes comissions, però el nostre comerç no té tanta incidència per a ells, ni ells per a nosaltres. La nostra opinió no pesa. Juguen en una lliga diferent.

Més informació
El torró català que fa Nadal
Els catalans menjaran quatre milions de canelons per Nadal
Les cinc feines amb més oferta per Nadal
Avui et destaquem
El més llegit