El llenguatge masculí, l'emprenedoria femenina

Els biaixos de gènere, els estereotips i la falta de referents creen l'anomenat "món empreserial dels homes"

El llenguatge masculí en el que parlem crea realitats | iStock El llenguatge masculí en el que parlem crea realitats | iStock

Quantes vegades hem agraït el líquid correctiu en una redacció? I el parabrisa un dia de pluja? Què passa amb el cubell de brossa amb pedal incorporat? Bette Nesmith, Mary Anderson i Lillian Moller Gilbreth respectivament, són les tres inventores d'aquests utensilis tan importants en el nostre dia a dia. Això, reafirma una cosa, les dones sempre han estat referents, models i capacitades per a crear, tot i això, sempre han estat en segon pla, una realitat que aquest segle XXI moltes empreses s'han disposat a canviar.

Nementora Catalunya, és una associació d'empresaris i empresàries, sense ànim de lucre i dedicada a donar suport als emprenedors i emprenedores catalanes. I és la mateixa associació que obre un debat sota el nom Com fer inversions més segures i rendibles? L'impacte de l'acompanyament en xarxa i de les dones emprenedores, amb la col·laboració del Col·legi d'Economistes de Catalunya.

"El 70% de les decisions de compra les fan les dones", explica Beatriz de Vicente, directora de Nementora. En aquest sentit doncs, relata com tot i que les dones tenen un paper molt important en la presa de decisions de compravenda encara ara hi ha poques dones en altes esferes de les empreses o ja directament directores o presidentes.

Brey: "El món d'homes li debem als biaixos de gènere"

Unes dades que no encoratgen a les dones emprenedores a fer-se un lloc en el mercat. "Molts dels projectes que em presenten per invertir-hi són liderats per dones i em pregunto: perquè només em salten les alarmes a mi?", relata Eli Abad, sòcia fundadora Between Technology, membre de Netmentora i de la xarxa d'inversors privats EconomistesBAN del Col·legi d'Economistes de Catalunya. I és que les dones, de moment, encara no tenen la paritat en el món de les inversions, que és un món d'homes.

"El món d'homes li debem als biaixos de gènere", explica Mercè Brey, fundadora BLUE, cofundadora +Diversity. Els biaixos de gènere vénen inculcats des de petits, són els anomenats models mentals, en els quals veiem un nen com un campió i una nena com quelcom que necessita protecció: "Els estereotips juguen molt en contra de les dones, ja que es té a les dones com éssers més sentimentals i els homes més racionals; i en una empresa es busca racionalitat", afegeix Brey.

Més info: Les 10 dones més poderoses del món

Tot i això, aquest argument no té res a veure amb la realitat d'alguns estudia aportats per Abat, qui reafirma la necessitat de tenir dones als equips directius: "Hi ha estudis que diuen que les startups dirigides per dones tenen un 28% més de percentatge de supervivència que les dirigides per homes". A més, i sense anar més lluny, les dones constitueixen la meitat de la població mundial, cosa que fa que si no hi ha dones en la direcció d'empreses, es perdi el punt de vista de la meitat del món. "Jo vaig decidir entrar a treballar a Nementora per precisament canviar aquesta visió masculina; quan vaig veure un llistat de treballadors on tot eren homes vaig decidir que jo seria l'excepció", relata Núria Basi, presidenta Basi Group i membre de Netmentora.

La veu de les dones

No és cap secret que les veus de les dones són menys escoltades que les dels homes, primerament a causa del llenguatge: "Quan utilitzem un llenguatge masculí per parlar ens afecta profundament, ja que les paraules creen realitats", recalca Brey. D'aquesta manera, ens constata una altra de les claus empresarials de la nostra economia: la veu de la dona, moltes vegades poc escoltada o interrompuda.

Bonmatí: "Hem de crear xarxa, perquè aprenem per imitació, com més dones poderoses més dones voldran emprendre"

"Moltes vegades les dones canvien la veu en convertir-se en directores, perquè les veus més femenines es prenen menys seriosament", remarca Brey. A més, també interfereix en la presa de decisions d'una empresa, ja que si una opinió femenina s'interromp, la desacredita automàticament. És per aquest motiu, que en el debat Talía Bonmatí, fundadora Dinbeat i membre de Netmentora deixa clara la importància dels referents femenins i la necessitat de donar veu a totes aquelles dones líders: "Hem de crear xarxa, perquè aprenem per imitació, com més dones poderoses més dones voldran emprendre".

El cas Heidi i Howart

"Les dones poderoses no cauen bé", etziba Abad. Sense anar més lluny la sòcia fundadora Between Technology, relata la història d'un projecte que va dur a terme Frank Flynn, professor universitari nord-americà. En l'estudi ell presentava dos currículums de la mateixa persona, la Heidi, una empresària exitosa i poderosa. L'única diferència entre els dos currículums, era que en un hi deia Heidi i a l'altra Howard. Doncs bé, l'estudi va demostrar que la meitat de la classe que va llegir el currículum de la Heidi va decidir que "no seria una bona companya i no voldrien treballar amb ella, els semblava egoista". En canvi, aquells alumnes que havien llegit el currículum del fals Howard relataven la seva "ambició i les ganes que tenien de treballar amb ells". "Tal com veiem a l'estudi, les dones poderoses se les valora negativament", reconeix Abat.

La qüestió principal que envolta el debat és una realitat que ve de lluny; les dones tenen el mateix dret a tenir les oportunitats d'inversió i de lideratge que els homes, però la primera pedra és aconseguir visibilitzar aquestes dones empresàries i exitoses sense que se les relacioni amb quelcom negatiu. Parafrasejant una de les frases de Mercè Brey: "No busquem una confrontació entre homes i dones sinó una col·laboració del masculí i femení".

Més informació
Les preguntes incòmodes del feminisme a l’economia clàssica
Avui et destaquem
El més llegit