El potencial de Catalunya per "tirar endavant el país"

Genís Roca recorda que "necessitem talent i fer empresa", aprofitant Internet

Catalunya té talent i potencial, però cal saber com exprimir-lo | iStock Catalunya té talent i potencial, però cal saber com exprimir-lo | iStock

La recepta estrella per situar Catalunya al podi és clara, però cal aplicar-la. Si bé és cert que la covid-19 ha portat sota el braç que es posi més èmfasi en tot allò que ja s'anava dient, com els típics i tòpics de retenir el talent o de la necessitat d'endinsar-se de ple en el món digital, també ho és que, un any després de l'esclat de la pandèmia, poc camí s'ha avançat en aquest sentit. "Necessitem talent i fer empresa per tirar endavant el país". Genís Roca ho té clar i així ho exposava durant la seva xerrada magistral a la presentació dels Premis Talent Cambra, on llançava un avís contundent: "El que marca la diferència a les nostres empreses és com som capaços d’aprofitar el flux constant d’informació que és internet".

Però, què vol dir això? Per aprofitar aquest flux constant d'informació, cal talent i "si no el posem en el punt de mira per canviar el model econòmic i basar-lo en el coneixement", no estarem exprimint el "potencial" que té Catalunya. La presidenta de la Cambra de Comerç de Barcelona, Mònica Roca, recordava que "som una societat que sempre ha fet del talent la seva principal font de riquesa" i que, per tant, per al territori català "l’emprenedoria i el talent són claus del futur". Unes claus amb què "assegurarem que les nostres empreses tinguin més valor internacional" i aquest és l'objectiu d'or precisament dels Premis Talent.

Genís Roca: "Necessitem talent i fer empresa per tirar endavant el país"

Per començar, cal tenir clar que "la matèria primera dels negocis digitals és la dada i la dada necessita confiança". Primera lliçó magistral de Genís Roca. Però molts no ens refiem gaire de les dades i és que moltes vegades ens sentim observats sense haver donat cap tipus de consentiment. Aquestes dades que ens treuen sense preguntar-nos són batejades pel president de Roca Salvatella com a "dades capturades" perquè són aquelles que "la tecnologia ofereix sense que ho vulguis, senzillament ho poden aconseguir". Mentrestant, les "dades merescudes" són aquelles en què sí que se't demana consentiment per utilitzar certa informació.

Les primeres "són filles de l'enginyeria i corres el risc de generar desconfiança"; les segones "són filles de la comunicació" i permeten brindar a l'usuari un servei de salut, mobilitat o el que sigui fet -pràcticament- a mida. Tot plegat, però, generarà un canvi de paradigma que encara està per arribar però que és imminent.

Estrés al teixit industrial?

Un canvi que comporta "estressar bona part del nostre teixit industrial" i no només a Catalunya, sinó també a Europa i la resta del món perquè "estem en una pressió per reinventar les nostres activitats per la tecnologia". La reinvenció es basa justament en oferir uns serveis personalitzats basats en dades a temps real, però unes dades que per acabar aconseguint-les caldrà generar aquesta confiança que dèiem de cara al client. "Aquesta serà la clau de volta" per caminar cap al futur més immediat.

Mònica Roca: "Si no posem el talent en el punt de mira per canviar el model econòmic i el basem en el coneixement, no estarem exprimint el potencial que té Catalunya"

Es tracta d'un "canvi de paradigma" que no havíem vist mai fins ara. Per il·lustrar-ho i entendre-ho millor: "Si els últims 3.000 anys el sistema de salut ha funcionat de manera reactiva: el paradigma era 'no em trobo bé, trucaré al metge', ara és fàcil elucubrar que en els propers anys et trucarà el metge dient que no et trobaràs bé en els propers dies". Però per fer que això sigui una realitat, és imprescindible aplicar els quatre consells que aporta l'expert en internet i introduir a la vida de les empreses els ingredients necessaris: "agilitat, mida, confiança i mort a la millora continua".

Això vol dir que "ja no és suficient fer-ho millor, ho hem de fer d’una altra manera, estar preparats per canvis disruptius" i justament la millora continua "no és suficient per ser competitius". "Una indústria tan bàsica com la dels serveis sociosanitaris apunta que hem d’anar cap aquí", però aquest també és el camí que haurien de seguir la resta d'indústries com Seat, que "ha de reconsiderar moltes de les coses que fa" si vol posicionar-se com a una companyia clau de serveis de mobilitat.

Genís Roca durant la presentació dels Premis Talent Cambra

Genís Roca durant la presentació dels Premis Talent Cambra

En definitiva, i com diu Genís Roca, la competitivitat de Catalunya i l'explotació del seu potencial dependrà d'assimilar tot això i, per tant, que les empreses compleixin els sis reptes que planteja: que comptin amb "serveis proactius, personalitzats, escalables, basats en dades i en temps real". De moment, però, hi ha feina a fer, però Roca no vol ser pesimista, sinó al contrari: vol explicar bé què és el que comporta la tecnologia i deixar ben dibuixat el camí que farà que Catalunya estigui al podi de la competitivitat. Tecnologia i comunicació com a recepta clau per sortir de la crisi, ara bé, sempre de la manera correcta, ètica i honesta: guanyant-se la confiança i no capturant dades sense cap tipus de permís.

Més informació
Innovació, capital Barcelona: més enllà de la ciutat
Barcelona, a mig camí de ser una capital de startups
Avui et destaquem
El més llegit