• Economia
  • Entrevista a Josep Mateu (Racc) sobre el present i futur de la F1 a Catalunya

Entrevista a Josep Mateu (Racc) sobre el present i futur de la F1 a Catalunya

"No hi ha incompatibilitat entre la celebració de la F1 a Madrid i la nostra renovació"

Josep Mateu, president del RACC | Mireia Comas
Josep Mateu, president del RACC | Mireia Comas
Elena Busquets | VIA Empresa
Directora de VIA Empresa
21 d'Abril de 2024
Act. 22 d'Abril de 2024

La Fórmula 1 torna a viure una època d'extrema popularitat, i no només perquè ha tornat a recuperar una gran afició -d'alguns que retornen però també de molts nous aficionats joves-, sinó també perquè aquest 2024 dos successos han sacsejat el funcionament habitual del Circuit de Barcelona-Catalunya, popularment conegut com el Circuit de Montemeló. El primer fet el vam conèixer al gener: Madrid aconseguia convèncer Liberty Media, propietaris de la Fórmula 1, per celebrar la competició a la seva ciutat l'any 2026: I això, què volia dir? Ens quedàvem sense Fórmula 1 a Catalunya? I el segon fet, el més recent -tan recent que encara s'està coent- és la possible entrada de Fira com a gestora del circuit, que malgrat que no afectarà la titularitat dels actius ni els contractes amb la Fórmula 1 i MotoGP, obrirà una nova etapa per al circuit, amb nous models de negoci. Per cert, segons fonts de VIA Empresa, aquest acord amb Fira ja té una data per esdevenir oficial: es signarà el 24 d'abril.

 

El Circuit de Barcelona-Catalunya és propietat de la Generalitat, del Racc i de l'Ajuntament de Montmeló. Per això, per saber com s'ha arribat a aquestes dues situacions, i conèixer quin és el futur del Circuit i de la F1 a Catalunya, ens asseiem amb Josep Mateu, president del Racc Mobility Club. 

La història d'aquests dos successos comença, en el fons, fa tot just dos anys, amb la publicació del Pla Estratègic del circuit del 2022.

L'objectiu d'aquest pla estratègic ha sigut apostar pel futur del Circuit lligant-lo amb la sostenibilitat, millorar la seva gestió i optimitzar el compte de resultats per reduir l'aportació que significa per a l'erari públic, ja que la Generalitat és l'accionista majoritari. També es pretén acostar el circuit al territori, que sigui més sostenible, que fomenti la indústria de la mobilitat neta en la seva àrea d'influència, i que puguin acollir més esdeveniments, més enllà dels esportius, com fires, congressos, concerts, etc.

 



Paral·lelament, l'elaboració d'aquest pla estratègic va coincidir amb un moment important a Liberty Media, que són els propietaris de la Fórmula 1. Abans del 2016, la propietat estava en mans de l'empresari Bernie Ecclestone, qui va vendre les seves accions de la Fórmula 1 a l'empresa Liberty Media l'any 2017 i aquests varen agafar el control de la competició. Bernie Ecclestone era un empresari que entenia el negoci, d'alguna manera, com a una empresa familiar: negociava directament amb els circuits per fer els grans premis i amb els equips i els pilots, i feia un tipus de negociació força propera. I no és fàcil, perquè econòmicament són negociacions molt complexes: hi coincideixen molts interessos, alguns cops dispars.

Però eren sempre amistoses. En aquestes negociacions, primava no només la part econòmica, sinó també la història i la tradició. Nosaltres vam tenir anys de relació molt propera amb ell des de 1991. Viatjàvem regularment a Londres a negociar, i quan venia a Barcelona, la relació encara era més pròxima, fins i tot venia amb nosaltres a veure el Barça quan jugava amb el Chelsea o l'Arsenal. Vàrem assistir junts a més d'una final de la Champions League.

Què va canviar amb Liberty Media?

John C. Malone, el propietari i president, va posar al capdavant, com a CEO, a un executiu, Chase Carey, per portar tot el campionat de la Fórmula 1 arreu del món amb l'objectiu de fer-la créixer.

No tenim cap objecció sobre la direcció de Chase Carey i del seu equip executiu, simplement és un estil diferent. Són executius, molts d'ells formats a Harvard i miren pel benefici de l'empresa, la seva carrera professional i els seus bonus per resultats, òbviament. Això, a més, va succeir en un moment força difícil per al Circuit: la Fórmula 1 no tenia, ni de bon tros, la tirada que té ara.

Encara ens estàvem recuperant de la crisi del 2008, una crisi financera que va provocar una caiguda dels espònsors, del públic assistent i de les empreses que aportaven públic, xarxes de vendes i convidats (B2B) durant els caps de setmana, i només van continuar venint els aficionats particulars. El Circuit va passar una etapa molt dura, amb moltes dificultats econòmiques i financeres. Només teníem ticketing de particulars i aquests eren pocs.

Per mesurar-ho amb les xifres d'ara, quina era la situació?

En aquell moment potser hi anàvem unes 40.000 persones a veure els campionats, i ara hi van 125.000, 3 vegades més. I el Fee per tenir la carrera continuava sent altíssim.

Josep mateu racc mireia comas
Josep Mateu, president del RACC | Mireia Comas



Al poc d'entrar la nova Liberty Media, a més, va venir la covid-19. Entenc que tampoc seria fàcil...

Gens! Aquell any, justament, el mes d'agost, ens varen suplicar fer la Fórmula 1 però sense públic, per al seu impacte televisiu i per als contractes que ells tenien amb patrocinadors. Pocs circuits ho volien fer i els vam ajudar. Vam reduir el fee per ajudar a pagar les despeses. No vam ingressar res aquell any, la nostra facturació va ser zero. Va ser com una cursa privada per a pocs.

Aquell mateix any, el desembre del 2020, van nomenar l'Stefano Domenicali, com a CEO de la F1. És una persona que ve del món de l'automoció, havia estat director d'equip a Ferrari i ara era CEO de Lamborghini. Un home proper i també, molt professional.

"L'Stefano ens va dir, el primer dia, que si volíem continuar amb la Fórmula 1, havíem de fer grans inversions"

L'Stefano ens va dir, el primer dia, que si volíem continuar amb la Fórmula 1, havíem de fer grans inversions per renovar el paddock -que és la zona dels equips-, els boxes, els pisos box, crear moltes més zones d'hospitality per a empreses i espais més privats, i també millorar aspectes de sostenibilitat i infraestructures, com millors connexions de xarxes. El públic assistent havia de poder seguir les curses mitjançant el mòbil a temps real. I ho veiem clar: si no complíem, estàvem fora.

Tots aquests requisits implicaven una inversió de...?

En aquell moment, es parlava de pràcticament 100 milions d'euros.

El que passa és que en aquell moment teníem contractes d'un any i, per encabir una gran inversió, vam demanar que aquests contractes fossin més llargs. Finalment i amb el lideratge de la Conselleria d'Empresa vam aconseguir una renovació per 5 anys. És a dir, fins al 2026. Un fet històric.

"El circuit, en aquests moments, és, sense cap dubte el millor circuit d'Europa"

Durant aquests cinc anys hem fet el pla estratègic del circuit i hem fet una inversió de pràcticament 50 milions d'euros. El circuit, en aquests moments, és, sense cap dubte el millor circuit d'Europa.
 

És la meitat de la inversió inicial.
Sí, perquè inicialment és el que es va quantificar, però realment, quan vam presentar els projectes, vam veure i demostrar que podíem assolir aquells objectius sense arribar a fer una despesa tan gran.

Ara bé, hi ha un fet que ens demanaven, que no és tan senzill. Volien la implicació de la ciutat de Barcelona. Que la ciutat fos una festa.

En quin sentit?

Ells volen que l'esdeveniment de la F1 duri una setmana sencera, en què a més a més de la cursa es pugui ampliar l'experiència a tota la ciutat. Així ho estan fent ara a Singapur, Miami, a Las Vegas i a moltes ciutats del món. És una tendència en el món de l'automòbil: fins i tot els salons d'automòbils, com el de Frankfurt o el de Ginebra, que són els més importants del món, ara es celebren al carrer: les exposicions es fan a les avingudes i places de la ciutat.

"A Barcelona, hem viscut uns quants anys en què el govern municipal ha estat d'esquena a la F1"

Però per portar el circuit a la ciutat necessitàvem la col·laboració de l'Ajuntament, i a Barcelona, hem viscut uns quants anys en què el govern municipal ha estat d'esquena a la competició i a l'esdeveniment.

Això és el que us van demanar...

Sí, i és en el que s'ha estat treballant tots aquests últims mesos: en obrir la F1 a la ciutat. El Govern sempre ha donat suport a la F1 i ara Barcelona torna a fer-ho.

Josep Mateu, president del RACC | Mireia Comas
Josep Mateu, president del RACC | Mireia Comas



Algunes declaracions recents critiquen que la F1 és celebri a Barcelona per la contaminació que pot generar.

Segurament ho critiquen sense saber que els carburants de la F1 porten el 10% d'ethanol i que el 2026 seran e-fuels d'origen no fòssil i no contaminants, i que el 2030 la F1 serà molt més sostenible. La F1 és innovació en tot i també en els combustibles que acabaran arribant al gran consum. Els carburants de la F1 seran els carburants no contaminants del futur.

"Nosaltres hem complert amb tot el que se'ns ha demanat, i hem anat avançant, mentre Madrid ha presentat un projecte coetani pel seu compte"

I en aquest procés d'intentar obrir-vos a la ciutat, va aparèixer Madrid.

Exacte, oferint un projecte a la ciutat: a la zona d'Ifema, una zona ben connectada per metro i amb l'aeroport, i amb unes ofertes econòmiques molt més elevades. És a dir, nosaltres hem complert amb tot el que se'ns ha demanat, i hem anat avançant, mentre Madrid ha presentat un projecte coetani pel seu compte.

"Madrid fa 40 anys que no té la cursa i ha vist els avantatges que pot representar recuperar-la"

Diuen que és de capital privat.

És impossible. No dona la rendibilitat suficient perquè sigui de capital privat. Els grans esdeveniments són projectes de ciutats i de país. El seu impacte mediàtic, econòmic i fiscal és per a tot el territori i no per a uns accionistes locals. Madrid fa 40 anys que no té la cursa i ha vist els avantatges que pot representar recuperar-la.

I un circuit exlou l'altre?

No té per què. No hi ha incompatibilitat entre la celebració de la F1 a Madrid i la nostra renovació. Ells van en la seva línia, han de muntar-ho tot, i nosaltres anem en la nostra: la renovació. I de fet, nosaltres creiem que sí, que renovarem el contracte amb Liberty Media.

"No hi ha incompatibilitat entre la celebració de la F1 a Madrid i la nostra renovació"

Està clar que Barcelona no celebrarà la competició enmig de la ciutat, perquè ja té el circuit, però sí que està oberta a celebrar esdeveniments paral·lels en cas de renovar-se el contracte?

Barcelona ara sí que està oberta, encara que la implicació econòmica de l'Ajuntament fins ara ha estat limitada i decreixent. La xifra màxima que ha aportat l'Ajuntament en la seva història va ser en l'època de Xavier Trias, època en què es va decidir posar al Circuit el nom de Barcelona-Catalunya.



A Madrid li sortirà bé econòmicament?

És cert que ells van amb cert desconeixement, per la novetat, i que els hi costarà força diners muntar i desmuntar el circuit cada any. Però si han apostat per això, ho faran bé.

I a Fira? En quin moment se l'ha convidat a la festa?

A Fira la tenim en compte arran del pla estratègic del circuit, que preveu que al circuit es facin moltes més coses de les que es fan ara, que no depengui únicament del gran premi de Fórmula 1 de Moto GP: que es facin concerts, esdeveniments, fires, congressos ...

Per això, el Consell d'Administració del Circuit vam decidir buscar la possibilitat de fer un arrendament per activitat en el circuit. I, després de diversos estudis, vam concloure que Fira podia ser una bona entitat. Vam parlar amb ells per veure si estaven disposats a estudiar-ho, i van dir que sí. I d'aquí l'encàrrec que s'ha fet públic en què el Govern de la Generalitat li ha demanat a Fira que estudiï aquesta possibilitat. És possible que els propers dies s'arribi a un acord.

Com es desenvoluparà el seu rol?

Fira haurà de pagar una quota per explotar l'activitat en el circuit. Es crearà una societat que serà 100% de Fira i que gestionarà l'explotació del circuit.

Al Racc ens fa molta il·lusió que ho agafi, ja que podrem sumar a la nostra plantilla un equip professional d'alt nivell i ens permetrà obrir-nos a més activitats a més a més de l'activitat esportiva, automobilística o de motos.

Imatge d'una cursa de Fórmula E | Cedida
Imatge d'una cursa de Fórmula E | Cedida



Abans d'acabar, hem vist moltes fluctuacions en els darrers anys respecte a l'èxit de la F1. Quin moment viu ara?

La Fórmula 1 ha fet un canvi enorme en els últims 3 anys. De cop i volta el públic ha augmentat de manera molt significativa i ens han aparegut de 100.000 o 150.000 persones els diumenge i també els dies previs, similar al que històricament passava a Silverstone o a Monza.

I això ve, en part, de la promoció que ha fet Liberty Media, que és més professional i entén bé la indústria mediàtica. Ha ajudat també la sèrie de Netflix que van fer sobre la F1 que ha atret un públic més jove. Es tracta d'un tipus de sèrie per a gent no experta, i han aconseguit atreure un gran nombre de nous espectadors presencials que no es volen perdre l'espectacle i l'ambient.

Avui la F1 viu una profunda transformació, evoluciona cap a un model d'entertainment, i l'excel·lent desenvolupament de l'activitat esportiva és imprescindible però no suficient. És un canvi d'era.