La Fórmula 1 i les motos, a les mateixes mans

El nou accionista principal de Dorna Sports ha passat a ser Liberty Media, que no és pas altre que el fons propietari de la Fórmula 1

Gregory B. Maffei, director executiu de Liberty Media | EP Gregory B. Maffei, director executiu de Liberty Media | EP

El 5 d’agost del 2021, aquest estiu en farà tres anys, vam publicar aquest article on explicàvem amb tot detall qui és Dorna Sports, la firma que gestiona el campionat del món de motociclisme, o sigui, MotoGP, Moto2 i Moto 3. A banda d’història i present de la mateixa Dorna Sports, vam parlar molt del seu màxim accionista, el fons Bridgepoint Capital, una entitat que havia nascut el 1984 com a divisió d’inversions de banc NatWest (National Westminster Bank), però al tombant de segle es va independitzar quan els seus directius en van prendre el control, coincidint amb la compra del NatWest per part del seu competidor Royal Bank of Scotland. Actualment, Bridgepoint Capital cotitza borsa. L’entrada del fons a Dorna Sports es va produir el 2006, aprofitant la desinversió en el negoci del fons CVC, que en aquell moment van abandonar les motos per incompatibilitat amb la propietat de la Fórmula 1, que també posseïen. Sis anys després de l’entrada de Bridgepoint a l’accionariat de Dorna Sports, va arribar un nou soci, quan The Canadian Pension Plan (CCPIB), el fons de pensions públic del Canadà, va prendre una participació del 39%.

Més info: Dorna, el propietari discret del gran circ de les motos

Això era així fins a aquesta setmana, perquè en pocs dies tot ha canviat, i és que el nou accionista principal de Dorna Sports ha passat a ser Liberty Media, que no és pas altre que el fons propietari de la Fórmula 1. Així doncs, motos i cotxes passaran a estar a les mateixes mans (una circumstància que, com hem comentat abans, ja va succeir fugaçment quan CVC va tenir la titularitat sobre els dos negocis). Les xifres de l’operació que s’acaba de tancar són a anys llum dels imports que es van pagar quan Bridgepoint i CCPIB van entrar: en el primer cas, el 2006, el fons d’inversió va pagar uns 550 milions d’euros per adquirir la seva participació majoritària; sis anys després, els canadencs van abonar 400 milions d’euros per obtenir un stake del 39%, el que implicava una revalorització important del negoci en poc més d’un lustre. Però la xifra que s’ha compromès a pagar ara Liberty Media s’enfila ni més ni menys que fins als 3.600 milions d’euros per un 86% de la societat, el que implica una valoració de l’empresa en 4.200 milions d’euros, quatre vegades més que a l’anterior transacció.

Després de l’operació que es tanca ara, el 14% del capital continuarà en mans de l’equip directiu de Dorna Sports, el líder del qual és Carmelo Ezpeleta des de la nit dels temps. Al comunicat que ha emès el comprador, destaquen l’elevat marge Ebitda de Dorna Sports i la baixa intensitat d’inversions en capital, el que redunda en un cash flow lliure molt elevat. En altres paraules, és un negoci que genera caixa, que és el que interessa.

Carmelo Ezpeleta, CEO de Dorna Sports | EP
Carmelo Ezpeleta, CEO de Dorna Sports | EP

Pel que fa a la transacció, Liberty Media explica que es pagarà un 65% del capital de la societat en metàl·lic i un 21% en accions de la mateixa Liberty Media (recordem que el percentatge del capital objecte de la compravenda és del 86%). Al comunicat també defineixen la societat comprada com una empresa “amb seu a Madrid, instal·lacions a Barcelona i filial a Roma”.

Liberty Media explica que es pagarà un 65% del capital de la societat en metàl·lic i un 21% en accions de la mateixa Liberty Media

Quant al negoci adquirit, cal dir que al llarg del segle XXI, MotoGP s’ha convertit en el que podríem dir un campionat Italocatalà, més que no pas un Mundial, atès que en les darreres 23 edicions el títol ha anat a parar a les mans de pilots mediterranis (catalans, mallorquins, italians) en dinou ocasions, per només dues vegades en què el títol l’han guanyat pilots anglosaxons (Estats Units i Austràlia) i una, un francès. Molt diferent del que havia succeït abans de l’any 2000, quan els pilots britànics, americans i australians es repartien els títols. En canvi, l’actual negoci de Liberty Media, la Fórmula 1, mostra un palmarès molt més paneuropeu, amb victòries britàniques, neerlandeses, alemanyes i d’Espanya i Finlàndia.

Pel que fa als circuits, la descompensació entre un campionat del món i l’altre també és molt patent: mentre MotoGP té cinc grans premis a la península i gairebé el 60% es desenvolupa a territori europeu, a la Fórmula 1 els circuits europeus no arriben al 40%. És molt probable que els nous propietaris del circ de les motos es posaran com a assignatura pendent la internacionalització de la competició -sobretot pel que fa als èxits- per fer més valuós el negoci que acaben de comprar.

Més info: Liberty Media, propietari de la F1, compra MotoGP

Però qui és aquest gegant anomenat Liberty que regna ara sobre cotxes i motos? Els orígens de la companyia es remunten al 1991, quan va néixer com a escissió de la firma de televisió per cable TCI (amb arrels el 1958, com a televisió local de Montana); aquell mateix any va debutar al mercat borsari com a companyia independent. Al darrere del moviment hi havia John Carl Malone (1941), que presidia TCI i que va quedar com a màxim accionista (fins al dia d’avui) de la companyia escindida, el que avui és Liberty Media. L’any 2005 Malone va cedir el càrrec de màxim executiu a Gregory B. Maffei, que és qui ha liderat l’operació de compra de Dorna Sports.

Ara la pregunta que cal fer-se és si el nou conglomerat trobarà algun obstacle per part de les autoritats de la competència tal com li va passar a CVC, que es va haver de desprendre del campionat del món de motociclisme, com ja hem indicat abans.

Més informació
Paga la pena organitzar un Gran Premi de F1?
Madrid acollirà la F1 a partir del 2026 amb un impacte de 450 milions d'euros
El Gremi d'Hostaleria defineix la possible marxa de l'F1 com "una hecatombe”
Avui et destaquem
El més llegit