Ismail: "Si Barcelona tingués una política per als drons, tothom vindria aquí"

L'empresari canadenc i cofundador de la Singularity University aposta per experimentar socialment amb la tecnologia

The Canadian businessman Salim Ismail in Barcelona | Àngel Bravo The Canadian businessman Salim Ismail in Barcelona | Àngel Bravo

Salim Ismail és un empresari i àngel inversor canadenc nascut a l'Índia, però que amb només 10 anys va marxar a viure a Toronto. És el referent mundial de la disrupció en el món empresarial. Després d'haver fundat diverses companyies, va decidir vendre-se'n tres a Google per apostar per la Singularity University, "una institució nova que és una oportunitat fabulosa, màgica i única", de la qual n'és director executiu i cofundador. Situada a Silicon Valley, "és considerada un dels models top d'educació en el món" perquè, a diferència de la resta, aquesta es focalitza en la rapidesa en què avança la tecnologia i el coneixement i treballa sobre això. A més, va escriure el best-seller Exponential OrganitzationsExO, un llibre dedicat a les organitzacions exponencials que dóna una nova visió sobre la creació d'empreses. Ismail ve a Barcelona a finals de juliol durant l'Exponential Day, el primer esdeveniment sobre tecnologia i transformacions exponencials celebrat a Catalunya. Dins les oficines d'Acció, confessa que "m'agradaria mudar-me aquí [Barcelona]" perquè "és una de les ciutats més especials del món".

Què és ExO?

ExO és per a organitzacions exponencials i és una nova manera de construir una organització. Sabem com desenvolupar la tecnologia molt bé, però desenvolupar una organització és molt difícil. Els nous models com Airbnb o Uber estan fets d'una manera diferent, ells desenvolupen l'organització més ràpid del que nosaltres podem desenvolupar la tecnologia. Com modernitzes una organització heretada?

Què significa per a Catalunya l'Exponential Day?

Catalunya té moltes possibilitats fascinants. Primer de tot, hi ha molta creativitat en el disseny, com la Sagrada Família, i això és un fenomen que marca com construir una companyia. És permetre el disseny pensant en la creativitat com a una part de l'organització. Si tu fas una feina, fas això i no fas res més. Amb les noves organitzacions, la gent està fent moltes coses diferents o triant què volen fer dins la companyia. Per zones com Catalunya, necessites creativitat. I la passió també és molt important a l'hora de crear una organització i vosaltres en teniu molta. Aquesta barreja és molt interessant i necessària a l'hora de crear una empresa. Crear només startups no servirà per sobreviure, s'han de crear organitzacions exponencials.

Salim Ismail és el referent global de la disrupció al món empresarial | Àngel Bravo

Salim Ismail és el referent global de la disrupció al món empresarial | Àngel Bravo

Quina connexió té Catalunya amb Silicon Valley?

En termes de tecnologia i passió és bastant similar, però la diferència és que a Silicon Valley la gent pensa en gran. Per exemple, jo sóc canadenc i si tu crees un producte, estàs construint un producte que pot canviar el món. A Silicon Valley directament diuen: 'Com canviem el món?' I després ja pensen en com ha de ser el producte i què ha de tenir.

És diferent a Catalunya?

Hi ha dues diferències entre Catalunya i Silicon Valley: una és la gent pensant en gran i l'altra és que a Silicon Valley, si tu fundes un negoci i fracassa, ho anomenem 'experiència'. Aquí, si tu crees un negoci i va malament, ets un fracassat. La gent té por a això i, si tens por al fracàs, no afrontes el risc. El que és màgic avui és que, mentre fa 10 anys si volies tenir un negoci havies de gastar molts diners, avui pots crear coses amb una persona, un ordinador i mil dòlars. Mira Google, Facebook... Això no havia estat mai possible i avui pots endinsar-te en un negoci encara que no tinguis experiència en la indústria energètica, la indústria espacial...

Quina és la diferència entre disrupció i innovació?

La disrupció és trencar amb allò vell, destruir els models antics, mentre que la innovació és implementar allò nou. Tenim les dues coses. La gent parla sobre innovació, però per fer-la, has de trencar els patrons vells. En molts casos, sobretot a les grans empreses, ells volen fer innovació, però no volen canviar la manera en què fan les coses. I això no funciona.

"Barcelona hauria de combinar tecnologia amb societat perquè és una combinació màgica"

Creu que Barcelona pot i hauria de reproduir el model de Silicon Valley?

Sí, però amb una modificació. Hi ha molts beneficis en pensar en gran aprofitant la tecnologia que és el que passa allà, però crec que en altres llocs tu no pots tenir això. Si tu crees una companyia, però també mires el contacte social i dius: què representa això per la societat i com hi estic contribuint, tindràs una empresa molt més poderosa. Si jo estigués a Barcelona, pensaria en el tema dels taxis. Jo he estat esperant 15 minuts per un taxi i això no és bo per al consumidor. Estem al 2019, això és ridícul. Què passa si creem una plataforma cooperativa com Uber per als conductors? Es tracta d'experimentar socialment amb la tecnologia. És la combinació de la tecnologia amb la societat, una combinació que pot ser molt màgica aquí. 

Salim Ismail aposta per experimentar socialment amb la tecnologia | Àngel Bravo

Salim Ismail aposta per experimentar socialment amb la tecnologia | Àngel Bravo

Els emprenedors han de pensar en gran com a Silicon Valley?

Si crees un negoci, que és molt difícil, no hi ha cap diferència entre crear un negoci milionari o un de bilionari. Si penses en un negoci bilionari, molta altra gent està construint un negoci bilionari, alguna gent un de milionari... Si penses en petit, tens molta competència, però si penses en gran, hi ha molta gent boja per pensar així de gran. Quan penso en la gent de Barcelona i Catalunya, penso que esteu bojos en el bon sentit de la paraula.

Ens pot donar algun consell per als emprenedors?

Teniu un bon exemple en Gaudí i en la manera en què ell pensava sobre el món, diferent a la resta de la societat. Crec que el que podeu fer és promoure aquest tipus de gent, la gent que està boja, no alimentar la gent normal. S'ha de veure què està passant amb la tecnologia, que és el que està transformant el món.

"A Barcelona heu de promoure la gent que està boja, no alimentar la gent normal"

Per què va decidir vendre la seva companyia a Google?

Vaig haver de decidir entre crear la meva companyia i crear la Singularity University amb Peter Diamandis perquè no podia fer-ho tot al mateix temps. Vaig fundar companyies abans i vaig pensar que ho puc tornar a fer, però és molt difícil tenir l'oportunitat de crear la teva pròpia universitat. Ara és considerada un dels models top d'educació en el món. Estic molt orgullós.

Quina és la diferència entre aquesta universitat i una tradicional?

Hi ha diverses diferències. Una és que es focalitza en la rapidesa amb què avança la tecnologia: només mirem les que avancen ràpid perquè és molt difícil ensenyar sobre això. Quan acabes un màster sobre biotecnologia o neurociència estàs desactualitzat. El coneixement canvia més ràpid que l'ensenyament. I això és un fet estructural. La segona és que actualitzem el currículum en temps real, si veiem que alguna cosa està canviant, pensem en com pots aplicar-ho i implentar-ho en temps real. El 80% dels currículums van sobre ensenyar en el futur. La majoria dels acadèmics pensen en el passat.

"Totes les polítiques públiques són defensives i reactives. Si passa alguna cosa, després fem política"

Com s'hauria d'ensenyar?

Els líders han de pensar què passa amb la penetració dels cotxes autònoms, què passa quan el bitcoin està corrent pel món, què passarà quan curem el càncer... i han de ser pràctics amb això. Totes les polítiques públiques són defensives i reactives: si passa alguna cosa, i després fem política. Nosaltres sabem què és el que vindrà.

Potser els polítics haurien de pensar com vosaltres.

Ho haurien de fer! Si sabem que els drons venen, treballem ara en la política perquè la primera reacció és bloquejar-los i trigarem 20 anys a veure els beneficis. Per exemple, imagina't que a Barcelona els drons tenen una política i funciona bé, tots els fabricants i investigadors vindran aquí. És una bona oportunitat per mirar cap al futur. 

Salim Ismail a la terrassa de les oficines d'Acció | Àngel Bravo

Salim Ismail a la terrassa de les oficines d'Acció | Àngel Bravo

Com canviaran les organitzacions i el món en general?

Crec que la gran cosa que està passant amb la tecnologia avui és que, al segle XV teniem Guttenberg imprimint premsa, i ara és un moment Guttenberg perquè un invent canvia el món completament. Tenim molts invents venint tots al mateix temps: l'energia canvia el món, el blockchain també, els cotxes autònoms, els drons, la IA, la robòtica, la biotecnologia... El problema que està passant és que no estem preparats per absorvir com a societat aquests 20 moments Guttenberg i això causa molt d'estrès. La cosa està en com salves aquest problema. 

Més informació
'Delivery' gratuït i premiar el client físic, l'última milla del consum
Lladó: “Cada dia és una obra d'art per crear noves relacions"
Llavina: "M'interessa molt més el talent que el poder"
Elisenda Bou: "La tecnologia no deshumanitza, però s'aprofita de la ganduleria"
Avui et destaquem
El més llegit