• Economia
  • Es manté la tendència a la baixada dels preus de lloguer a Barcelona

Es manté la tendència a la baixada dels preus de lloguer a Barcelona

L’Observatori Metropolità de l’Habitatge de Barcelona ha presentat l’informe del quart trimestre de 2024 de la Zona de Mercat Residencial Tensionat de Barcelona

    Els pisos de lloguer a Barcelona es van doblar del 2009 al 2023 | iStock
    Els pisos de lloguer a Barcelona es van doblar del 2009 al 2023 | iStock
    Redacció VIA Empresa
    02 de Maig de 2025
    Act. 02 de Maig de 2025

    En la tercera sessió del Grup de Treball de Regulació del Lloguer de Barcelona l’Observatori Metropolità de l’Habitatge de Barcelona (O-HB) va presentar l’informe de seguiment semestral de la Zona de Mercat Residencial Tensionat de Barcelona en relació amb el quart trimestre de 2024. L’estudi, realitzat amb les dades publicades per la Secretaria d’Habitatge, demostra que es manté la tendència a la baixa del preu de lloguer mensual a la ciutat des del 16 de març, data en què va entrar en vigor la regulació de lloguers a la Zona de Mercat Residencial Tensionat.

     

    Una de les dades més destacades de l’informe del quart trimestre de 2024 és que el preu mitjà dels nous contractes de lloguer s’ha situat en 1.117,4 euros mensuals, la qual cosa suposa un 1,4% menys que en el tercer trimestre de 2024 i representa una baixada del 6,4% en relació amb el primer trimestre del 2024, quan va entrar en vigor la llei de contenció de rendes. Aquest descens ha estat generalitzat a tots els districtes de la ciutat, en especial al districte de Les Corts amb una baixada del 8,4%.

    A Barcelona s’han registrat 7.656 nous contractes de lloguer, xifra que representa un 2,3% menys que en el trimestre anterior

    Respecte als nous contractes de lloguer, es manté la tendència descendent des de 2022, tot i l’increment puntual del primer trimestre de 2024. A Barcelona s’han registrat 7.656 nous contractes de lloguer, xifra que representa un 2,3% menys que en el trimestre anterior. Aquest descens ha anat acompanyat també d’una baixada en el nombre de contractes extingits, fet que l’informe associa a l’augment de l’estabilitat de les llars que deriva en una menor rotació del parc en lloguer.

     

    L’informe relaciona el creixement de l’estabilitat de les llars, i el consegüent descens en la rotació del parc en lloguer, a l’allargament de la durada mínima dels contractes de lloguer d’habitatge de 3 a 5/7 anys introduïda en la modificació de la LAU el 2019, incrementat l’estabilitat residencial de les llars.

    El comissionat d’Habitatge, Joan Ramon Riera, ha valorat que “la baixada de la rotació, és a dir, que la gent s’estabilitzi en un domicili i amb un contracte és el símptoma de què les mesures de la Zona Tensionada, com la regulació dels preus, estan donant  resultats positius”. “Estem protegint 229.000 famílies o unitats de convivència del risc de mercat, a la vegada que els petits propietaris que també cerquen l’estabilitat es beneficien de l’entorn fiscal favorable previst a la llei” ha afegit el comissionat.

    Durant l’any 2024, el nombre de nous contractes ha estat de 32.903 i el contractes extingits n'ha sumat 30.179, per tant, el saldo de nous contractes vigents és positiu i ha estat de 2.726. Aquest saldo és el que confirma que, després de l’entrada en vigor de la contenció de rendes, el parc d’habitatge en lloguer a la ciutat continua augmentant.

    L’informe destaca que, davant la nova regulació, una alternativa al mercat de lloguer residencial permanent ha estat el mercat de lloguer de temporada

    L’informe destaca que, davant la nova regulació, una alternativa al mercat de lloguer residencial permanent ha estat el mercat de lloguer de temporada, que ha seguit una evolució a l’alça des del primer trimestre de 2023. Durant el quart trimestre de l’any 2024, s’han signat un total de 2.727 nous contractes de lloguer de temporada, cosa que representa un 26,3% del total de nous contractes de lloguer signats a Barcelona. 

    El document associa aquest increment tant a l’efecte de la regulació del preu de lloguer residencial com al major atractiu de Barcelona com a ciutat per a estades temporals o de curta durada arran de les noves dinàmiques demogràfiques i laborals associades al nomadisme digital, així com a la pròpia naturalesa del contracte de temporada, el qual per la seva menor durada, implica més moviment d'extincions i noves contractacions.

    Pel que fa al mercat de compravenda d’habitatge de segona mà ha crescut amb força en els dos darrers trimestres de 2024, assolint un total de 3.734 compravendes en el quart trimestre de l’any 2024, cosa que representa un creixement interanual del 26,2%. Aquest creixement es pot relacionar, entre d’altres, amb el descens important del tipus d’interès de referència per a les hipoteques al llarg del 2024.