De l’escriptura "normal" als tatuatges i els apunts digitals

David Cabero (Bic) albira un horitzó en el qual la sostenibilitat i la reinvenció seran actius per mantenir les vendes del seu icònic bolígraf

David Cabero és el CEO de Bic a Europa | David Rodríguez David Cabero és el CEO de Bic a Europa | David Rodríguez

"Bic taronja escriu fi, Bic Cristal escriu normal". El lema, que porta associat la seva inconfusible cantarella d’espot publicitari, simbolitza l’èxit d’un producte, el bolígraf Bic, que s’ha convertit gairebé en un símbol social gràcies al seu disseny senzill. De fet, el bolígraf també servia per rebobinar les cintes de cassets als anys 80. Com qualsevol empresa familiar i multinacional amb 75 anys, Bic Group ha de prendre decisions per reorientar-se i mantenir la seva posició al mercat. Algunes d’aquestes són les que ha repassat el seu director general a Europa, David Cabero, en una xerrada anomenada Innovació Sostenible & Digitalització Humanista, moderada pel periodista David Escamilla dins del cicle Catalunya 5.0. Un viatge al cor de l’empresa.

Rememorant els orígens de la companyia, Cabero ha emfatitzat que el Bic cristal va néixer per facilitar la vida als nens que anaven a l’escola, convertint-se en una alternativa al sistema d’escriptura amb ploma. “Amb un boli vam millorar l’educació”, ha sentenciat. D’allà, s’ha passat a vendre 23 milions d’unitats diàries i una expansió que s’ha produït en sectors com el material d’oficina, la higiene o l’oci. “Sense que a vegades el consumidor se n’adoni, estem a tots els llocs”, ha assegurat el CEO de Bic a Europa.

David Cabero: "Amb un boli vam millorar l’educació"

Instat pel moderador, que ha revelat que els seus convidats tenen com a nexe comú prendre decisions al capdavant de les empreses, Cabero ha donat un petit manual de què significa aquest acte, no només a la vida quotidiana, on s’executen més de 35.000 diàries, sinó al món de l’empresa. “Prendre decisions és saber gestionar i escollir a la gent que està més a prop dels problemes i sap solucionar-los”. Aquesta visió humanista de voler treballar en equip i delegar ha fet que Cabero conclogui que “com a càrrec executiu acabo prenent de forma individual només dues o tres decisions rellevants a l’any”.

Escriure sobre l’expressió humana

Tot i admetre que, com totes les firmes, Bic ha hagut d’incorporar el teletreball a la seva activitat, posant en marxa un sistema híbrid de tres dies presencials i dos en remot, David Cabero ha destacat tres conceptes corporatius que la virtualitat no permet: la integració de la gent jove, els moments on la creativitat és necessària i la cultura empresarial. En el cas de Bic, un dels reptes que es planteja en l’horitzó de l’any 2025 és com mantenir les vendes, els beneficis i guanyar quota de mercat amb un producte estrella, el seu bolígraf, que fa dècades que continua amb un disseny pràcticament idèntic.

Cabero: “Prendre decisions és saber gestionar i escollir a la gent que està més a prop dels problemes i sap solucionar-los”

Cabero ha ofert alguns consells. “Venem bolígrafs, encenedors i fulles d’afaitar, productes associats a activitats que estan en desús, com escriure a mà, fumar i afaitar-se per la moda de les barbes. Per això, hem de ser capaços de captar les noves necessitats del mercat i els nous interessos, reforçant el nostre negoci principal, que ha de passar de l’escriptura a l’expressió humana”. La idea s’ha materialitzat en els darrers temps en la reorientació dels productes. A finals de 2020, Bic va adquirir Rocketbook, un dels fabricants més destacats de llibretes i accessoris connectats al núvol. “Món analògic i digital units per millorar la vida de la gent”, insisteix David Cabero. Igual que el pas de la ploma al Bic cristal.

Cabero: “Ens obsessionem amb les coses que s’han de canviar i ens oblidem de les que no s’han de tocar”

La segona operació per enfortir el posicionament i incrementar les vendes de Bic va ser el llançament del bodymark, un retolador per fer tatuatges temporals. De l’experiència de l’usuari, que utilitzava els bolígrafs Bic per assajar com li quedaria un al braç, a la realitat d’un producte que satisfà una necessitat creixent, professionalitzant un segment del mercat. Cabero ha defensat aquestes innovacions des del convenciment de consolidar el que funciona per continuar creixent des del cor del negoci. “Ens obsessionem amb les coses que s’han de canviar i ens oblidem de les que no s’han de tocar”.

El camí cap a la sostenibilitat

Prenent com a base la sostenibilitat, un concepte present avui dia a qualsevol decisió empresarial, David Cabero ha reivindicat el compromís de Bic amb la reducció en la despesa d’aigua, els components plàstics i l’extensió de la vida útils dels productes. Més enllà d’això, ha apostat per projectes d’economia circular com la recuperació anual de 55 milions de bolígrafs ja utilitzats, el reciclatge de les fulles d’afaitar o la desconstrucció dels encenedors per separar els seus components.

En un món amb “un consumidor esquizofrènic”, amenaçat pel creixement de les desigualtats per la via de l’estalvi i dels ingressos, el CEO de Bic a Europa, David Cabero, continua creient en què només “la revolució del talent i del valor afegit” serviran com escuts per combatre l’automatització dels processos industrials i la tendència al consum inconscient.

Més informació
Bic i TerraCycle juntes pel reciclatge i l'economia circular
Per ser digital cal ser clàssic
Avui et destaquem
El més llegit