
Si hi ha un sector realment resilient, aquest és, sens dubte, el de l'esport i el 'fitness'. Representa un 3,3% del PIB espanyol i genera més de 400.000 llocs de treball, segons un recent informe de l’OBS Business School. Tot i això, l’estiu continua sent una de les temporades més baixes per als gimnasos. A Espanya hi ha 4.561 centres i 5,4 milions d’usuaris, molts dels quals decideixen donar-se de baixa entre juliol i agost fins al setembre, ja que molts socis es desplacen o canvien les seves rutines. La gran pregunta és: com aconsegueixen cadenes com Synergym (low cost) o Metropolitan (prèmium) convèncer els clients perquè mantinguin l’abonament en ple estiu? Un petit espòiler: el sector impulsa iniciatives per demostrar que esport i vacances poden anar perfectament de bracet.
El sector el de l'esport i el 'fitness' representa un 3,3% del PIB espanyol i genera més de 400.000 llocs de treball
En primer lloc, si mirem més enllà d’Espanya, el mercat del 'fitness' va generar a Europa un total de 28.000 milions d’euros el 2022, un 66 % més que l’any anterior. A Espanya, la facturació va ser de 2.100 milions d’euros, una xifra similar a la d’Itàlia i només superada pel Regne Unit (5.000 milions), Alemanya (4.900 milions) i França (4.000 milions). Així, els ingressos del sector van créixer en més de 500 milions d’euros, provinents en gran part de les quotes dels socis, que varien segons el tipus de gimnàs, de baix cost o prèmium.
Amb tot, com afecta la disminució de quotes o les baixes temporals durant l’estiu? I de quina manera es minimitza la pèrdua de socis? “Durant l’any no tenim permanències, ni contractes, ni lletra petita, ni grans quotes de matrícula. Per tant, som una cadena de gimnasos molt flexible i amb la porta sempre oberta tant per entrar com per sortir. Això fa que, a l’estiu, no necessitem cap mena de promoció especial”, explica Jordi Bella, director general de Synergym, a VIA Empresa.
De Barcelona a tot Espanya: rutina 'fitness' sense fronteres
Bella destaca l’existència de la denominada tarifa multiclub, que permet als socis de Synergym, amb un suplement d’uns cinc euros al mes, entrenar no només al seu centre habitual, sinó a qualsevol dels més de 130 clubs que la cadena té arreu d’Espanya.
La tarifa multiclub permet als socis de Synergym, amb un suplement d’uns cinc euros al mes, entrenar a qualsevol dels més de 130 clubs que la cadena té arreu d’Espanya
“Si ets soci d’un club a Barcelona i te’n vas de vacances a qualsevol punt del país, és molt probable que tinguis un altre Synergym a prop. Així, evitem baixes innecessàries i facilitem que els socis puguin continuar entrenant en diferents centres”, assenyala Bella. Per potenciar aquesta visió, l'empresa continua ampliant el nombre de gimnasos disponibles a l'estat espanyol, amb la previsió d'arribar als 160 clubs a finals d'any i als 200 el 2026, de manera que “aquesta tarifa multiclub serà cada vegada més rellevant”.
I què passa amb els segments més exclusius? En el cas de la catalana Metropolitan, no realitzen campanyes ni promocions vinculades a l’estacionalitat de l’estiu. “Estem enfocats a oferir un servei prèmium, que ens permet fidelitzar els nostres socis i sòcies, els quals perceben un valor que va més enllà de promocions puntuals. Valoren l’exclusivitat dels nostres espais, la comoditat d’instal·lacions climatitzades i la possibilitat d’accedir a serveis com wellness, fisioteràpia o restauració saludable, a més de l’entrenament”, apunten fonts del club a VIA Empresa.
Tanmateix, durant aquesta època de l’any, Metropolitan reforça les activitats a l’aire lliure, ja que la majoria dels seus clubs disposen de terrasses i espais exteriors, així com de zones d’aigües. A més, ofereixen la possibilitat de gaudir de qualsevol dels 23 clubs Metropolitan distribuïts per tot Espanya, simplement utilitzant la seva polsera digital d’accés. “Aquest avantatge, sense cap cost addicional, permet mantenir la rutina de benestar allà on es trobin, sigui a la seva ciutat habitual o al seu destí de vacances”, assenyalen.
Tarifes flexibles per a estades curtes
Sorli Sport, per la seva part, ofereix una tarifa setmanal (2,65 euros), quinzenal (45,05 euros) o mensual (72,70 eurps) per a qualsevol dels seus centres. Així, si estàs de vacances i pots accedir a algun dels seus establiments, podràs mantenir la teva rutina 'fitness' de manera temporal sense problemes.
Davant d’aquest escenari, queda clar que el 'fitness' a Espanya està en constant evolució. Ja no es tracta només d’entrenar, sinó d’adoptar un estil de vida, ja que els nous models de negoci han ampliat l’oferta més enllà de les tradicionals sales de musculació. Per això, els gimnasos busquen fórmules per mantenir els socis actius, fins i tot a l’estiu.