Ferran Jover: "Hi ha demanda, però no hi ha cotxes"

El CEO del comparador Carnovo considera que l'automoció salvarà el negoci l'any de la covid-19 i reivindica la figura dels concessionaris en el sector

Muntatge d'un cotxe durant el confinament a la fàbrica de Seat, empresa on va treballar durant 13 anys el CEO de Carnovo, Ferran Jover | ACN Muntatge d'un cotxe durant el confinament a la fàbrica de Seat, empresa on va treballar durant 13 anys el CEO de Carnovo, Ferran Jover | ACN

L'automoció i l'immobiliari són els dos sectors que noten les crisis econòmiques més ràpidament. En el cas de la recessió que ha provocat el coronavirus, les conseqüències en l'activitat van ser immediates i totals amb el confinament, però s'han anat relaxant després. "La covid-19 ha afectat l’automoció de forma intensa: si veus l’evolució del mercat a dia d’avui respecte l’any passat, està un 40% per sota", assegura Ferran Jover, cofundador i CEO de Carnovo, un comparador de cotxes. Però creu que "al final es mig salvarà l’any: aquest juliol va ser el millor dels darrers 10 anys en venda de cotxes, que és una dada que ningú no s’esperava". "El problema ara", assegura en conversa amb l'inversor Carlos Blanco durant el primer First Tuesday de la temporada -en format virtual-, "és que hi ha demanda però no hi ha cotxes, perquè es van deixar de produir". 

Aquesta situació de millora sobtada ha agafat desprevinguts molts concessionaris, assegura Jover, l'empresa del qual té les botigues de vehicles com a partners principals: "Alguns concessionaris encara estaven en ERTO i han deixat passar aquesta oportunitat; altres sí que ho han aprofitat". La pandèmia ha agafat Carnovo en plena incursió en el negoci del lloguer, un servei de comparador que va sorgir de les peticions dels mateixos usuaris i que s'afegeix al que ja existia en l'opció de compra. "Nosaltres enviem a l'usuari cinc ofertes de cinc concessionaris diferents, en funció del tipus de cotxe que vol, i es poden ordenar per distància, preu, opinions dels altres clients...", explica Jover el seu model de negoci. 

"No té sentit incloure també altres tipus de vehicles, com les motos o els camions?", pregunta Blanco. "Té tot el sentit del món, però quan comences a emprendre has de saber molt bé on et fiques i nosaltres estem en plena lluita per ser líders del mercat en venda de cotxes, així que centrem els recursos en això", indica el cofundador de Carnovo. Però en un futur, afirma que "les motos arribaran segur". Un altre tipus de partner que han començat a explorar és les autoescoles, ja que "tothom que en surt és un possible comprador de cotxes". 

Més info: Un Pla Renove per reactivar la venda de cotxes

De moment, la part tradicional, la de venda de cotxes, és la que aporta la major part del volum de negoci a Carnovo, però "el renting està funcionant molt bé". Jover explica que no només han introduït el lloguer tradicional, sinó que també s'han endinsat en models més flexibles després d'analitzar l'evolució del mercat. La covid-19 també ha ajudat a la bona tendència d'aquesta pota de l'empresa pels dubtes de la gent a l'hora d'agafar el transport públic. El CEO de la startup assegura que molts ciutadans s'han decantat per desplaçar-se en cotxe. 

Ferran Jover, fundador i CEO de Carnovo

Ferran Jover, fundador i CEO de Carnovo

Per què no venen les marques directament?

Però tot fa pensar que el renting tindrà un nou actor d'aquí poc: els mateixos fabricants. Seat, per exemple, ja ofereix aquest servei en alguns dels seus cotxes. I a la venda directa, hi entraran les marques o seguiran amb el model de concessionaris? Jover coneix perfectament la indústria de l'automoció i Seat. Va començar a treballar a la companyia el 2003 quan era un becari i va estar-hi fins l'any 2016 ocupant diversos càrrecs. Va ser en aquell moment quan va fundar Carnovo. 

"Totes les marques pensen o han pensat en prescindir de la figura dels concessionaris i vendre els cotxes directament, però és molt difícil que cap s’hi atreveixi primer", considera. La dificultat de fer-ho es troba en establir els preus "correctes", ja que "els concessionaris seran capaços de vendre un cotxe igual més barat". L'única marca que ho ha fet amb èxit és Tesla: "Ho poden fer perquè el seu producte és molt diferent; ningú no fa cotxes com els de Tesla". Què passaria amb Carnovo si els concessionaris perdessin pes?

"Totes les marques pensen en prescindir dels concessionaris i vendre els cotxes directament, però és molt difícil que cap s'hi atreveixi primer"

Jover pensa que la startup s'adaptaria a la nova indústria: "La comparació entre marques seguiria essent necessària". Però ell no veu probable un canvi tan dràstic en el sector i reivindica el rol dels seus partners. "El paper dels concessionaris encara és molt important: la gent vol veure el cotxe i provar-lo abans de comprar-se'l, a més que també donen el servei de manteniment", indica. A més, són aquests els que tenen la pressió financera de vendre el cotxe, segons el directiu de Carnovo. 

De fet, afirma que perquè el negoci dels concessionaris sigui rendible, "han de fer molt bona feina". Carnovo fa la feina bruta dels compradors: "El que abans era anar físicament de concessionari a concessionari a mirar i negociar preus, ho fem nosaltres amb un procés ràpid i transparent".  

Un 60% dels compradors que tenen un model fix al cap acaben comprant un altre cotxe perquè cada vegada és un procés més complex i amb més varietat d'opcions

"De Meo és un crack"

La cadena des que un automòbil és produït fins que es ven té tres players: fabricant, importador i concessionari. Però en aquesta successió d'actors, Jover hi veu "talls d'informació, un dels principals errors de la indústria, que és que el fabricant no té la informació última del client". De fet, una de les dades més interessants que dona aquest contacte amb l'usuari és que un 60% dels que tenen un model fix quan comencen el procés de compra, acaben comprant un altre cotxe. Jover explica que "això passa perquè cada vegada és més complex comprar un cotxe: hi ha els elèctrics, s'ha de tenir en compte què passa amb el dièsel, si la normativa de l'Ajuntament et permetrà entrar a la ciutat amb el cotxe, les opcions de renting...". 

De la seva etapa a Seat recorda amb especial afecte qui va ser el seu cap els últims anys: "Luca De Meo és un crack". Jover explica que l'actual CEO de Renault "tenia una visió molt clara del que podia transformar a Seat i una de les seves estratègies era estar més en contacte amb startups". De fet, va ser a partir d'aquesta premissa que va començar el projecte de Carnovo. 

Provinent d'una família amb una empresa però havent treballat sempre a una gran companyia, Jover assegura que sempre havia tingut la idea d'emprendre. "He passat de corporate startupero", fa broma. La clau, per a ell, va ser envoltar-se d'amics que tenia al sector i conèixer-lo molt bé des de dins per poder aportar una proposta que aportés valor. 

Més informació
S’ha de penalitzar el cotxe per les seves emissions o pel seu ús?
Cotxes multiusuari: la nova mobilitat
Avui et destaquem
El més llegit