El Port de Barcelona inaugura una ruta ferroviària directa de mercaderies fins a França

L'itinerari entre la capital catalana i les ciutats de Lió i Toulouse, sense canvi de locomotora, permetrà retirar 800 camions cada setmana

Imatge d'un tren de mercaderies al Port de Barcelona | Aleix Ramirez Imatge d'un tren de mercaderies al Port de Barcelona | Aleix Ramirez

El Port de Barcelona ha estrenat una nova ruta ferroviària directa per transportar mercaderies des de la terminal BEST fins a Toulouse i Lió. La novetat de l’itinerari, el primer d’aquestes característiques a l’Estat, és que pot travessar la frontera sense cap mena de transbordament o canvi de locomotora. “Hem arribat aquí després de molts entrebancs logístics i operatius”, ha descrit Lluís Salvadó. El president del Port celebra “el salt competitiu i el pas endavant per la descarbonització” que representa l’activació de la ruta ferroviària. 

Els combois tindran una llargària de 750 metres i l’objectiu és treure 800 camions, cada setmana, de les carreteres. En clau de sostenibilitat, Salvadó afirma que el moviment ferroviari reduirà un 10% les emissions de CO2 al recinte portuari. Setmanalment, hi haurà quatre rutes d’anada i tornada entre Barcelona i França, tres a Toulouse i una a Lió. Ara fa gairebé un any, Hutchinson Ports Best va anunciar una inversió de 60 milions d’euros per incrementar les seves instal·lacions al moll del Prat de Llobregat. Actualment, la multinacional disposa de 1.500 metres de moll, amb un calat de 16,5 metres de profunditat. La terminal disposa de 13 grues de moll súper post-panamax, capaces d'operar els vaixells més grans del món, 54 grues automatitzades (ASC), 2 grues a la terminal ferroviària (RMG) i 34 shuttle carriers. La terminal d'Hutchinson Ports Best gestiona el 78% del trànsit ferroviari de mercaderies del Port de Barcelona. 

Eliminació de “barreres històriques”

Pablo García, director general de la firma logística Synergy, vaticina que la nova ruta és “una gran oportunitat” pels importadors i exportadors de França. “S’han trencat barreres històriques”, ha afegit l’executiu durant la seva intervenció. Per la seva banda, Xavier Moliné, director general d’APM Terminals Spain Railway, ha reclamat que “no ens quedem només amb Lió i Toulouse, això ha d’anar a més”. El CEO d'Hutchinson Ports BEST, Guillermo Belcastro, veu l’itinerari com un exemple “d’eficiència econòmica i ambiental”. 

A finals del mes d’agost, el Port de Barcelona va donar a conèixer que ha iniciat la licitació del projecte de construcció, manteniment i gestió de la subestació amb la qual vol electrificar els molls. El contracte, valorat en 14 milions d'euros, forma part del projecte Nexigen per descarbonitzar l'activitat portuària. La construcció d'aquesta instal·lació es farà simultàniament amb altres projectes per electrificar els molls que, segons ha informat el port, compten amb una inversió inicial d'uns 130 milions. De fet, en paral·lel a la subestació es construirà la xarxa de mitja tensió que unirà aquest equipament amb les diferents terminals. L'objectiu del port és electrificar totes les terminals de creuers i fer que fins a sis vaixells es puguin connectar de forma simultània en un futur. La nova subestació que surt a licitació és necessària per construir la xarxa de mitja tensió que subministra electricitat als molls del Port de Barcelona i serà l'element clau sobre el qual pivotarà la seva transició energètica.

Imagen del acto de inauguración de la ruta ferroviaria entre el Port de Barcelona y Francia | Aleix Ramirez
Imatge de l'acte d'inauguració de la ruta ferroviària entre el Port de Barcelona i França | Aleix Ramirez

Més enllà de l'àmbit ferroviari, recentment, el Port també ha inaugurat una nova connexió marítima de contenidors amb diversos ports de Grècia i Turquia. El servei serà gestionat per Turkey Spain Morocco Express, societat adscrita al grup COSCO Shipping. La futura ruta unirà la capital catalana  i el port grec del Pireu en tres dies i amb el port turc de Kumport, situat prop d'Istanbul, en cinc dies. A banda, també farà escala als ports turcs de Safiport-Derice i Aliaga. Segons el Port de Barcelona, la connexió Barcelona-El Pireu, sense escales, ofereix unes "condicions molt competitives als exportadors catalans i espanyols per posicionar els seus productes a la Mediterrània oriental", ha destacat el Port de Barcelona. Aquest avantatge competitiu es veu multiplicat pel fet que COSCO Shipping Line té el seu hub en el port del Pireu, des d'on connecta regularment amb destins mediterranis, europeus i asiàtics.

Més informació
Hutchison invertirà 60 milions d'euros a la terminal BEST del Port de Barcelona
Els estibadors del Port de Barcelona convoquen aturades a partir del 13 de novembre
El Port licita el subministrament elèctric de la terminal BEST
Avui et destaquem
El més llegit