
Les 320 empreses franquiciadores que operen des de Catalunya tenen ja 6.398 establiments repartits a 124 països del món, segons assenyala un informe publicat per l'Associació de Franquícies de Catalunya (AFC). L'estudi recull que aquestes empreses ocupen més de 73.000 persones al territori i que un 33,4% de les companyies, un total de 104, tenen presència a mercats internacionals.
D'entre tots els sectors que segueixen el model de les franquícies, l'hostaleria és el que demostra una projecció internacional més destacada, amb 24 marques establertes en 24 països diferents amb 194 instal·lacions. En segon lloc se situa el món de la moda, que té 21 empreses repartides al món, però amb unes xifres molt més elevades: tenen presència a 111 països amb 2.901 locals. El bronze se l'endú l'alimentació, amb 12 empreses, seguida per les botigues especialitzades i l'estètica, amb 10 cadascuna.
Hostaleria, moda i alimentació han conformat tradicionalment la tríada de sectors més potents dins del món de les franquícies, però segons el president de l'AFC, Xavier Vallhonorat, estan sorgint noves tendències: "En els últims temps s'han disparat les franquícies relacionades amb l'alimentació, els serveis de reformes de domicilis, els gimnasos o les bugaderies".
Protagonisme a Europa
A escala regional, Europa és clarament el continent on més esforços dediquen les franquícies catalanes, amb un 62,8% del total d'establiments internacionals. Amèrica, amb un 21,3%, se situa en segona plaça, força distanciat de l'Àsia (10,9%), mentre que l'Orient Mitjà (3,2%) i l'Àfrica (1,8%) són encara mercats poc explorats.
Si el punt de vista es dirigeix als països, Itàlia lidera la classificació amb 1.015 establiments, seguida per Portugal (987), Alemanya (482), França (481) i Mèxic (365). En canvi, si es té en compte el nombre de marques i no el de locals, és Andorra la que es troba al capdavant, amb un total de 54 empreses, seguida per Portugal (43), França (29), Mèxic (25) i Itàlia (24).