El valor compartit, tractor de la transformació sostenible de les empreses

Les empreses hauran de mirar més enllà del benefici econòmic i començar a contemplar l'impacte que generen en el seu entorn

Les empreses han de mirar més enllà del benefici econòmic | iStock Les empreses han de mirar més enllà del benefici econòmic | iStock

Petites i mitjanes empreses del sector de la pell d’Igualada van patir una forta crisi a principis dels anys 90, que els va portar a una pèrdua de competitivitat internacional i a posar en risc la seva supervivència. Davant d’aquest fet, algunes companyies es van unir i van crear una depuradora pel tractament d’aigües, que els va permetre fer augmentar la seva competitivitat, fer-se un lloc en el sector i augmentar la seva sostenibilitat ambiental.

Aquest és l’exemple que va posar Alberto Pezzi, coautor de l’estudi La transició cap a la competitivitat sostenible: l’impuls del valor compartit a Catalunya, que es va presentar en un acte de la Fundació per la Indústria; per posar de manifest la importància de la unió i els valors compartits per a l’empresa. Una estratègia que ha de servir per assolir la transformació sostenible del teixit productiu de Catalunya.

Natàlia Mas: “Hi ha la necessitat urgent de promoure la transició cap a economies i societats més sostenibles”

“Hi ha la necessitat urgent de promoure la transició cap a economies i societats més sostenibles”, va assenyalar Natàlia Mas, directora general d’Indústria, que va incidir en el fet que la sostenibilitat ha esdevingut un eix prioritari per la Unió Europea. “Només aquells territoris capaços d’introduir en el seu ADN aquests models de competitivitat coherents amb la sostenibilitat, tindran un èxit econòmic mantingut en el temps”, va emfatitzar.

Miquel Ribé, president de la Fundació per la Indústria, va defensar la importància d’una “transició cap a una indústria competitiva, digitalitzada, sostenible i social”. “Sota aquests paràmetres els territoris i les persones poden gaudir d’un marc pròsper i benestar”, va afegir.

Els valors compartits

El concepte de valors compartits resumeix el conjunt de polítiques i pràctiques que milloren la competitivitat d’una empresa a l’hora que, simultàniament, fomenten la millora de les condicions socials i mediambientals del seu entorn. Dit d’altra manera, les empreses han de començar a tenir en compte quin és el seu impacte en la societat que l’envolta i impulsar projectes que generin un benefici en la societat. Aquest camí esdevé imprescindible per assolir la sostenibilitat.

“La competitivitat sostenible no ha d’abordar-se des d’una perspectiva purament econòmica. No és el fi, és un mitjà pel benestar de les persones d’un territori”, va advertir Edurne Magro, coautora de l’estudi, que va recordar que els projectes que mirin cap a la societat o mediambiental també poden tenir un retorn econòmic.

Edurne Magro: “Una empresa serà més competitiva en funció de les relacions amb els accionistes, la societat, els treballadors, els clients o els proveïdors”

Per dur a terme aquesta estratègia de valors compartits i competitivitat sostenible, Magro va recalcar: “Una empresa serà més competitiva en funció de les relacions amb els accionistes, la societat, els treballadors, els clients o els proveïdors”.

La força del consumidor

Una de les conclusions de la trobada va ser el paper fonamental que juguen els consumidors en aquesta transformació. Xavier Amores, director del clúster Catalan Water Partnership, va anticipar que cada vegada més consumidors decideixen una compra en funció dels elements de valor d’una empresa, siguin socials o mediambientals. Per això, considera imprescindible que les empreses s’avancin: “D’aquí a uns anys serà inimaginable que només la consecució dels beneficis era l’objectiu únic d’una empresa”.

I també pels treballadors, com va expressar Anna Badia Planas, Responsable d’impacte social i mediambiental d’Ecoveritas: “El talent ja no vol anar a treballar a una empresa que no comparteixi els seus propòsits”. Uns propòsits que poden ser de benestar laboral o d’impacte en l’entorn.

Tot i això, encara queda camí per recórrer. Així ho va exemplificar Amores: “Amb el valor compartit passa el mateix que amb la innovació fa 20 anys. Tothom deia que era molt important, però quan preguntaves quants diners o temps invertien o quin era el responsable, la gent amagava el camp”. Per tant, és qüestió de temps que s’incorpori aquesta visió a les empreses.

Avui et destaquem
El més llegit