El vehicle elèctric: ara o mai per la indústria catalana

Unes 235 empreses catalanes del sector de l'automoció estan en risc si no s'adapten a la transformació del sector

La cadena de montaje en el taller 10 de la factoría de Seat en Martorell | ACN La cadena de montaje en el taller 10 de la factoría de Seat en Martorell | ACN

El canvi de paradigma de la mobilitat està transformant tota la indústria vinculada a l'automoció. I a Catalunya, aquest sector té un pes transcendental: genera el 10,2% del PIB i dona feina a 143.000 persones. El creixement del vehicle elèctric obligarà a una transformació integral d'aquest teixit empresarial si vol garantir la seva supervivència.

Així s'ha desprès de la jornada organitzada per la Fundació per la Indústria amb la participació de Carlos Romaní, director d'Afers Internacionals i Regulatoris de Seat. Els grans fabricants de vehicles que ja s'estan abocant en el cotxe elèctric i, ara, és el torn de tota la indústria auxiliar. "És molt important que les pimes sapigueu adaptar-vos i actualitzar-vos per poder seguir sent els nostres partners", ha emfatitzat Romaní.

Matilde Villarroya: "Perdrem el tren si no som capaços de transformar-nos"

I és que segons ha explicat Matilde Villarroya, directora General d'Indústria, un 68% d'empreses (d'unes 300 analitzades) té un risc alt de desaparèixer si no s'adapta a les noves demandes de l'automoció i "es posa les piles". Villarroya ha alertat de l'impacte que tindrà el creixement del vehicle elèctric i ha llançat un avís: "Perdrem el tren si no som capaços de transformar-nos, tant les empreses com els treballadors".

Per això, ha demanat innovació en les empreses i formació pels treballadors. L'objectiu: que Catalunya continuï sent "un cas d'èxit" en la fabricació de vehicles. "La indústria 4.0 és el futur de la indústria en general i de l'automoció", ha insistit. En aquest sentit, ha apuntat que l'automoció podria generar a Catalunya 3.700 nous llocs de treball amb la indústria 4.0.

Per la seva banda, Josep Roca, president de la Fundació per la Indústria, ha reiterat la importància de la indústria "com a motor principal del desenvolupament econòmic, social i sostenible del país".

Un dèficit estructural pel vehicle elèctric

Però mentre les empreses avancen, l'Estat espanyol encara arrossega una mancança molt important pel creixement del vehicle elèctric. "El que estem reclamant amb molta insistència és el desplegament d'una infraestructura pública de recàrrega", ha reivindicat Romaní. Ha quantificat en 360.000 els punts de recàrrega necessaris fins al 2030. "Hi ha països d'Europa que ens porten molta avantatge. La competitivitat de l'Estat també passa per aquí", ha insistit.

A més, també ha demanat un pla d'ajudes als consumidors per comprar vehicles elèctrics, ja que els preus encara no poden competir amb els de carburant.

La gran oportunitat per Catalunya

El director d'Afers Internacionals i Regulatoris de Seat ha ressaltat la importància que tindran els fons europeus (a Espanya arribaran 142.000 milions d'euros) per afrontar, entre altres, la transformació de la indústria de l'automoció seguint els eixos de la sostenibilitat i la digitalització. "Per les pimes catalanes, estem davant d'una oportunitat única, mai abans hem tingut a l'abast un volum equiparable de finançament públic. És ara o mai", ha afirmat.

Per Romaní, el 2021 ha de marcar la diferència per assolir el rellançament de l'activitat empresarial i econòmica. "És el moment d'impulsar aquells projectes que sabem que necessitem implementar per seguir sent competitius".

Romaní: "Aquests projectes han de contribuir a fer més resilient i competitiva l'economia"

En aquest sentit, ha celebrat l'aposta europea: "No és com a la crisi de 2008, que es van utilitzar fons per donar ocupació a molt a curt termini en obra civil, sense perspectiva estratègica. Ara, aquests projectes han de contribuir a fer més resilient i competitiva l'economia". Així, ha animat les petites i mitjanes empreses a adreçar-se a organitzacions empresarials i clústers per poder trobar la manera de beneficiar-se de les ajudes europees.

La digitalització, clau

I en tot aquest procés de transformació del sector del vehicle, la digitalització és un pas clau. Així ho ha explicat Dani Olivan, Innovation Project Manager d'Estamp, una companyia familiar catalana dedicada als aïllaments tèrmics i acústics pel motor de combustió i, també, per vehicles híbrids i elèctrics. Amb la innovació com a bandera, treballa pels grans fabricants, té plantes a Europa, Àsia i Amèrica i factura més de 100 milions d'euros anuals.

Dani Olivan: "L'objectiu és apropar-nos a una excel·lència productiva"

A través del programa de l'agència de la Generalitat Acció van fer una aposta per la digitalització de la seva activitat, començant pels processos. Han introduït tecnologies com la visió i la intel·ligència artificial, que els ha permès reduir costos i augmentar la productivitat. "L'objectiu és apropar-nos a una excel·lència productiva", ha explicat Olivan.

Des d'Acció disposen d'un programa d'ajut a les pimes per avançar cap a la indústria 4.0. El Departament d'Empresa ha llançat una nova convocatòria de cupons per millorar la competitivitat de les pimes amb un pressupost de 2,5 milions d'euros, a l'espera de l'arribada dels fons europeus. Es tracta de cupons per contractar serveis d'assessorament en temes com la innovació, la internacionalització, el finançament o l'economia circular.

Avui et destaquem
El més llegit