• Economia
  • El Govern allarga la concessió d'aigua a centrals hidroelèctriques reversibles als 75 anys

El Govern allarga la concessió d'aigua a centrals hidroelèctriques reversibles als 75 anys

L'executiu vol incentivar l'emmagatzematge d'energia renovable i equipara les conques internes amb l'Ebre i el Xúquer

    Excursionistes a l'estany Tort, a l'estany Gento, a la Vall Fosca | ACN
    Excursionistes a l'estany Tort, a l'estany Gento, a la Vall Fosca | ACN
    10 de Juny de 2025

    El Govern vol donar un impuls a l'emmagatzematge d'energia renovable i ha acordat estendre el termini de concessió d'aigua per a futures centrals hidroelèctriques reversibles que s'implantin a les conques internes. El Consell Executiu ha donat llum verda aquest dimarts perquè l'Agència Catalana de l'Aigua (ACA) ampliï la concessió d'aigua per a aquest tipus de centrals que s'implantin a les conques internes fins als 50 anys -actualment era de només 25 anys-, que es podran allargar excepcionalment fins als 75 anys quan sigui imprescindible per a l'amortització de les obres objecte de concessió. La mesura vol equiparar així els terminis màxims de les conques internes de Catalunya amb els de les conques de l'Ebre i el Xúquer.

     

    L'ampliació vol incentivar el desenvolupament de nous projectes de reversibles, que necessiten un llarg període de funcionament per amortitzar les grans inversions que requereix la construcció de la infraestructura. Actualment, la Llei estatal d'Aigües (Reial decret legislatiu 1/2001) dona preferència a la concessió per a aquesta mena de centrals per sobre d'altres usos no prioritaris, com ara els industrials i els recreatius.

    Futura central reversible a l'embassament de la Baells

    A Catalunya hi ha en funcionament des del segle passat dues centrals reversibles, les d'Estany Gento-Sallente (Pallars Jussà) i Montamara (Pallars Sobirà), amb una potència instal·lada de 534 megawatts (MW) en conjunt. També hi ha en funcionament la central de Moralets-Baserca, de 246 MW, que descarrega al riu Noguera Ribagorçana i està situada a l'Aragó, però participa de la gestió del sistema elèctric català.

     

    A les conques internes, l'ACA ha iniciat el tràmit de concessió d'aigües per a un projecte de central reversible al riu Llobregat, que preveu aprofitar l'embassament existent de la Baells com a bassa inferior i construir-ne una de superior. La Prospectiva Energètica de Catalunya (PROENCAT) 2050 atorga un paper fonamental al bombament hidroelèctric. Preveu que la potència en aquest tipus de centrals s'incrementarà al nostre país en com a mínim 3.200 MW en les pròximes dècades.

    Les centrals hidroelèctriques reversibles o de bombament funcionen mitjançant un circuit d'aigua que circula entre dos embassaments: un de superior i un d'inferior. En les hores del dia en què hi ha sobreproducció d'energia al sistema gràcies a les renovables (les hores de sol o de més vent), les centrals consumeixen energia bombant aigua cap a la bassa superior; mentre que les hores de més demanda d'energia, deixen caure l'aigua i la turbinen cap a la bassa inferior per generar l'electricitat necessària. D'aquesta manera, l'emmagatzematge d'aigua es complementa amb la generació d'energia fotovoltaica i eòlica i contribueix a estabilitzar el sistema energètic i a equilibrar el mercat elèctric.