
Per a activar de forma efectiva la sostenibilitat, de la qual totes les empreses en parlen avui dia, encara hi ha un llarg camí a recórrer. Encara més en el sector de la logística, un àmbit que implica moviment de mercaderies, genera contaminació i encara ha de resoldre la tasca d’integrar els col·lectius socials més vulnerables. En aquest terreny de joc és on es mou Greenpath Logistics, una companyia ubicada al Logistics Incubator 4.0, la incubadora logística impulsada pel Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB). Sota aquesta premissa, la firma ha desenvolupat un dels seus projectes nuclears: una xarxa de microhubs en aparcaments de grans ciutats, com és el cas de Barcelona, on es puguin dur a terme els repartiments d’última milla d’’e-commerce’. Aquestes entregues, que es realitzen en un entorn de barri, “redueixen la contaminació, disminueixen el trànsit i eliminen els furgons del centre de la ciutat”. Així ho explica el fundador i CEO de Greenpath Logistics, Luis Framis.
El fet d’estar més a prop de l’usuari final fa que l’entrega sigui més eficient, ja que es produeix en un radi d’actuació d’entre 750 i 900 metres, que és la distància entre el punt d’entrega i el client. Framis recorda que aquesta només és una de les iniciatives amb les quals treballa Greenpath Logistics. Totes elles tenen un denominador comú: els projectes han de solucionar un problema logístic, alhora que han de tenir un component 100% sostenible.
La proposta de microhubs per a l’última milla es va començar a gestar de forma paral·lela a l’entrada de l’empresa al Logistics Incubator 4.0. En poc més de cinc mesos, la companyia ha trobat els inversors necessaris que afavoreixin la tracció del projecte. Al novembre, iniciarà el període de prova pilot, just abans de la campanya de Nadal, de forma que abastirà vuit codis postals de la ciutat de Barcelona.
Greenpath Logistics està madurant un projecte, del qual rebrà aviat una subvenció, en el qual a través d’embarcacions petites, de la mida d’un contenidor, es desplaçarà la mercaderia via marítima des del port d’Algesires
Networking per a desenvolupar tecnologia
A més d’aquesta iniciativa, Greenpath Logistics està madurant un projecte, del qual rebrà aviat una subvenció, en el qual a través d’embarcacions petites, de la mida d’un contenidor, es desplaçarà la mercaderia via marítima des del port d’Algesires. Així, els enginyers estan acabant de crear un prototip de vaixell autònom. Igualment, la firma està gestant un decàleg en forma de segell de qualitat pels lliuraments de l’última milla. Luis Framis ho emmarca en el propòsit de la companyia de “crear productes amb un caire logístic, sostenible, social i que resulti rendible”.
Greenpath Logistics va iniciar la seva trajectòria a la incubadora logística la primavera passada. En aquests moments, la seva proposta ja ha assolit el producte mínim viable (MVP) per al seu hub d’entregues per a l’última milla. La prova pilot permetrà contractar dues persones amb el seu equip, tot i que l’objectiu que marca el seu CEO és incorporar treballadors de proximitat, especialment persones amb risc d’exclusió social.
La seva presència al Logistics Incubator 4.0 ha permès “desenvolupar noves tecnologies gràcies al networking”. Així s’expressa Luis Framis, qui afegeix que estar present en aquest espai “ens ha fet conèixer nous clients, incrementar les accions de difusió i promoció, amb la nostra participació en el SIL 2025, ajudar-nos amb els pactes amb els socis o captar nous inversors”.
La seva presència al Logistics Incubator 4.0 li ha permès “desenvolupar noves tecnologies gràcies al networking”
Reptes de l’entorn urbà
GreenPath centra l’activitat en una logística sostenible que promou un nou model de distribució urbana de mercaderies a través de microcentres urbans i tecnologia avançada. La seva activitat s'articula en projectes complementaris amb una forta alineació estratègica i un enfocament 100% sostenible. Les seves principals línies inclouen la logística circular aplicada als residus biosanitaris del grup 2 i la distribució de paquets de comerç electrònic, optimitzant les rutes i reduint les emissions.
GreenPath també desenvolupa iniciatives d'innovació en l'última milla marítima a través de projectes d’R+D, consolidant així el seu compromís amb una mobilitat més eficient i neta, adaptada als reptes de l'entorn urbà.
La innovació contínua és un altre dels pilars sobre els quals se sosté Greenpath. Ara bé, el seu CEO aclareix que això no significa apostar per una innovació tecnològica aïllada, sinó per una operativa transgressora que posa el focus en l'impacte generat a la ciutat i en com fer les coses de manera diferent; “La nostra prioritat no és només repartir paquets, sinó repensar com ho fem, quan ho fem i amb quins mitjans, buscant sempre minimitzar les emissions i l'ocupació de l'espai públic”.
Amb aquest repte al davant, ja estan treballant a integrar eines avançades d'optimització de rutes, gestió intel·ligent de microhubs i vehicles elèctrics. També exploren com incorporar solucions basades en intel·ligència artificial molt específiques i adaptades a les seves necessitats, que els ajudin a maximitzar l'eficiència real de les operacions, “però sempre des d'una visió pragmàtica i amb cap. No volem tecnologia per tecnologia, sinó aquella que de veritat ens permeti generar un impacte positiu tangible a les nostres ciutats”.