• Economia
  • Grup Pons: la cerca de l’excel·lència en l’oli d’oliva

Grup Pons: la cerca de l’excel·lència en l’oli d’oliva

L’empresa familiar de l’Albagés estrena un molí d’última generació, finançat per l’ICF, que permet elaborar productes ecològics de qualitat i gamma extra

El nou molí del Grup Pons, a l'Albagés
El nou molí del Grup Pons, a l'Albagés
L'Albagés
12 de Desembre de 2023

Amb un període de sequera estructural com l’actual, la coincidència és màxima a afirmar que els recursos hídrics ben gestionats simbolitzen una espècie de mannà bíblic o una sort de petroli del segle XXI. La presència de l’aigua és la que ha donat una nova vida a l’empresa familiar lleidatana Grup Pons. Ubicada a la localitat de l’Albagés (les Garrigues), l’arribada del reg ara fa tres anys els hi va permetre fer un pas endavant en el seu sistema productiu, passant del secà al regadiu, plantant 75 hectàrees d’oliveres en el sistema de superintensiu i culminant el procés amb la construcció d’un molí d’oli d’última generació, que permet assolir el millor rendiment possible, des del punt de vista qualitatiu, de l’explotació del conreu. Fruit  d’aquesta necessitat inversora per a dur a terme aquesta instal·lació, el Grup Pons va acudir al finançament ofert per l’Institut Català de Finances (ICF), Organisme de la Generalitat de Catalunya.

 

Els orígens del Grup Pons es remunten a l’elaboració de l’oli d’oliva, que ja estan representats per la quarta generació d’una activitat que es va iniciar l’any 1945 i que suposa el 90% del negoci. El 10% restant forma part de l’àmbit vitivinícola, amb la marca Clos Pons, present des de l’any 2008. L’acció diària de l’empresa familiar se centrava a elaborar oli d’oliva en un territori local, com la província de Lleida, amb l’objectiu d’exportar-lo a doll a Itàlia. Aquestes vendes no aportaven cap mena de valor afegit al producte. A partir de l’any 1995, “vam fer un canvi de rumb, en el qual vam intentar generar una marca i aconseguir un valor diferencial del producte. Aquesta ha estat la nostra direcció en les darreres tres dècades”. Així explica la trajectòria el CEO del Grup Pons, Eduard Pons.

De produir oli d’oliva a l’engròs i exportar-lo a comercialitzar la marca arreu del món. Aquest viratge de Grup Pons li ha permès consolidar un posicionament en la gamma alta dels mercats internacionals. Amb una facturació al voltant dels 70 milions d’euros, un 92% de les 10.000 tones anuals d’oli que produeixen es destinen a l’exportació i es venen a països com els EUA, Brasil, Regne Unit, Pakistan, Corea del Sud o Austràlia. Més de 140 mercats als quals ha arribat el producte de qui Eduard Pons defineix com “empresa singular”.

 

L'empresa familiar ha passat de produir oli d’oliva a l’engròs i exportar-lo a comercialitzar la marca a més de 140 països

Excel·lència del territori

El CEO de Grup Pons al·ludeix a aquesta singularitat, explicant que l’empresa familiar disposa d’una estructura vertical “en què integrem el producte des de la base, tenint al nostre abast finques d’oliveres, molins, punts de venda, filials, tot amb l’objectiu d’arribar al més lluny possible a la cadena alimentària sense acudir als intermediaris”. Aquest propòsit els hi fa fixar el punt de mira en els consumidors de gamma alta, que valoren la qualitat de l’oli de l’oliva.

El miracle de l’aigua, que va arribar a l’Albagés fa tres anys a través del reg, ha facilitat una nova dimensió en l’explotació de conreus fins ara de secà com l’olivera. Eduard Pons matisa que “ens ha ajudat a visualitzar un nivell superior d’integració, plantant olivera amb el mètode superintensiu i aconseguint una gran producció d’olis de qualitat extra”.

Eduard Pons: "El nou molí ens ha ajudat a assolir un nivell superior d’integració, plantant olivera amb el mètode superintensiu i aconseguint una gran producció d’olis de qualitat extra”

El final d’aquesta fase s’ha concretat amb la construcció d’un molí d’oli a l’Albagés, que els seus impulsors qualifiquen d’una joia tecnològica. Eduard Pons precisa que “amb el molí, obtenim el millor oli d’oliva possible gràcies a la biotecnologia i el control del fred i la calor. En definitiva, fem el que volem amb l’oliva”. L’excel·lència en la qualitat va acompanyada d’una simplicitat en les tasques tècniques, el que genera un oli d’oliva verge extra ecològic i primerenc amb una intensitat aromàtica alta i de fruitat intens.

Per a dur a terme aquest projecte, Grup Pons es va veure obligada a realitzar una gran inversió econòmica, una part important de la qual la va aportar l’ICF. Eduard Pons destaca “la visió de l’ICF, que estava alineada amb la iniciativa i ens va donar suport en la cerca de l’excel·lència al territori”.

En el marc de les seves línies estratègiques, en què l’institut ha creat el producte financer ‘ICF Crèdit Inversió’, el Grup Pons se’n va beneficiar d’una línia de préstecs per finançar inversions en actius fixos, materials, immaterials i financers. 

Maximitzar la qualitat

Com indicador de les potencialitats del nou molí, el CEO de l’empresa familiar recorda que només s’està utilitzant el 15% de la seva capacitat. “El molí maximitza els atributs i la màxima qualitat de l’oli i ens afavoreix l’aposta per la sostenibilitat”. Pons apunta a la importància que ha tingut a la comarca de les Garrigues la transformació del terreny de secà al de regadiu “per elaborar un producte competitiu i sostenible”.

L’actual collita del Grup Pons serà la primera sota el paraigua del sistema superintensiu. De moment, es troben en rendiment unes 75 hectàrees, a l’espera d’arribar a les 225 en els pròxims dos anys. Eduard Pons incorpora un altre element per reivindicar els beneficis de l’oli. En aquest cas, des d’una perspectiva saludable, els olis produïts al nou molí es caracteritzen per un contingut alt en polifenols, substàncies amb efectes antiinflamatoris. 

Justament enguany, la firma familiar lleidatana està comprovant la viabilitat del camí que ha emprès cap a la cerca de l’excel·lència mitjançant la transformació de les finques d’oliveres del secà al regadiu. Aquestes últimes ja representen el 60% del total. Eduard Pons puntualitza que “no ens queda cap altra alternativa si volem arribar a una certa estabilitat per subministrar el producte als nostres clients a un preu assequible”.