• Economia
  • Quin és l'impacte econòmic dels viatgers en habitatge d’ús turístic a Catalunya?

Quin és l'impacte econòmic dels viatgers en habitatge d’ús turístic a Catalunya?

El 2022, la xifra va assolir els 2.649,9 milions d'euros en un context on el 49,1% dels viatgers opta per pernoctar en un habitatge d'ús turístic abans que un hotel o aparthotel

Un habitatge d'ús turístic de les comarques gironines | ACN
Un habitatge d'ús turístic de les comarques gironines | ACN
Redacción VIA Empresa
Barcelona
14 de Novembre de 2023
Act. 08 de Febrer de 2024

L’impacte econòmic dels viatgers espanyols en habitatge d’ús turístic a Catalunya va ascendir a 2.649,9 milions d’euros en 2022. El 49,1% dels viatgers opta per pernoctar en un habitatge d'ús turístic després de comparar-ho amb altres tipus d'allotjament com a hotels o aparthotels. De fet, un 42,1% dels usuaris busca allotjament, única i directament, en aquesta modalitat. Es tracta d'alguna de les conclusions que revela l'Observatori de l'habitatge d'ús turístic a Catalunya 2022 presentat avui al Cercle d’Economia.

 

L'estudi, elaborat per l'Institut Multidisciplinari de l'Empresa - Universitat de Salamanca amb el suport de Federatur i Fevitur, també revela que l'ús dels habitatges d'ús turístic va en augment: el 2022 es van utilitzar una mitjana de 3,5 vegades per persona a l'any, mentre que el 2019 la xifra era d'1,23. La intenció dels viatgers d'allotjar-se en aquestes també augmenta, passant d'un 69,6% en 2019 a un 84,1% en 2022. La reserva mitjana dels habitatges d'ús turístic a Catalunya en 2022 va ser de 5,2 nits per a 3,8 persones.

La reserva mitjana dels habitatges d'ús turístic a Catalunya en 2022 va ser de 5,2 nits per a 3,8 persones

Un turisme de proximitat

Una altra de les conclusions que s'extreuen de l'informe és que el turisme d'aquests tipus d'allotjaments és familiar i practica el turisme de proximitat. La meitat dels seus usuaris, concretament un 53,9% prové de Catalunya.

 

Així mateix, un 75,3% dels enquestats indica haver realitzat l'estada en família o en parella, mentre que un 17,6% ho ha fet amb amics, i un 7,1% indica altres cercles de convivència. Una dada curiosa és que el tram d'edat que més utilitza aquest tipus d'allotjament és el que va de 55 a 64 anys (22,7%), sent els homes més propensos que les dones.

En ser preguntats per la motivació de l'estada, les dues principals respostes són “gaudir de la naturalesa o el camp” (23,7%) i “anar a la platja” (22,4%), seguit dels qui busquen “conèixer ciutats o patrimoni històric” (18,9%). Així, un 54,7% va triar els habitatges d'ús turístic en el període de l'any comprès entre els mesos de maig i agost. Igualment, els factors que tenen més pes en la decisió de l'allotjament són el preu i la ubicació, amb una puntuació tots dos factors de 4,5 sobre 5.