HIP torna a xifres rècord per liderar la transformació de l'Horeca

El congrés superarà els 25.000 assistents en una sisena edició centrada en l'aplicació de les noves tecnologies a l'hostaleria i la restauració

Hospitality Innovation Planet torna a Ifema amb una edició de rècord | EP Hospitality Innovation Planet torna a Ifema amb una edició de rècord | EP

La pandèmia ha accelerat la transició digital i la reconversió tecnològica de molts dels sectors claus de l'economia catalana i de l'Estat espanyol. L'adaptació a les restriccions ha afectat especialment aquelles branques que viuen de la presencialitat, i especialment el sector Horeca, un dels més importants en la dinamització econòmica del país. L'adaptació de les noves tecnologies a l'hostaleria i la restauració podia semblar un projecte a molt llarg termini fa dos anys, però ara és un dels principals motors de l'economia. En dona bon compte el saló Hospitality Innovation Planet (HIP) – Horeca Professional Expo, que en la seva sisena edició, la primera del retorn a la normalitat, torna a Ifema com una proposta única al continent pel seu caràcter tractor de la renovació del sector. "Torna a ser el millor any de la nostra història", celebra el seu director, Manel Bueno.

Els salons d'Ifema, a Madrid, acullen des d'aquest dilluns un sector Horeca que encara el 2022 amb "molt d'optimisme" segons confirma Bueno. L'hostaleria ha entrat en una "nova fase de recuperació", en la que no només s'està recuperant el ritme de consum anterior a la pandèmia, sinó que s'està fent de la mà d'una transició digital que promou nous models de negoci o complements als existents d'allò més exitosos. Amb tres pavellons a la fira madrilenya, HIP s'adapta a aquest optimisme, i a la necessitat de molts empresaris d'accelerar la transformació dels seus negocis cap a un model multicanal. "Abans la cafeteria eren quatre parets – afirma el director – però ara s'ha virtualitzat".

Bueno: "A HIP vam ser pioners a parlar de delivery, i ara és un tema comú; parlàvem de robòtica, automatització, smart kitchens... i ara s'accelera la seva implementació"

Enguany, el metavers i l'adaptació al web3 seran protagonistes d'Hospitality Innovation Planet, que es reivindica tractor de moltes de les tendències tecnològiques que ara comencen a formar part del dia a dia de la seva indústria. "Vam ser pioners a parlar de delivery, i ara és un tema comú; parlàvem de robòtica, automatització, smart kitchens... i ara s'accelera la seva implementació". Els nous conceptes i models de negoci lligats a la capacitat de la tecnologia blockchain són, segons preveu el saló, la següent tendència a marcar el present de l'Horeca.

El metavers pot ajudar, segons Bueno, a ampliar l'apartat experiencial de la indústria, especialment quan no es confiï tot a la presencialitat. Projectes com la venda d'NFTs de plats o receptes concretes poden servir a "estabilitzar virtual brands" per als negocis que avancin per aquest camí. La irrupció d'aquesta tecnologia al sector contribueix al trencament de la dualitat entre l'experiència exclusivament física i el consum a distància que acaba per ser "demanar i ja està". "Les grans companyies estan evolucionant – avisa Bueno – delivery 2.0, molta qualitat, alta gastronomia... S'han trencat les parets".

Nou talent

La transició tecnològica del sector Horeca ha d'anar acompanyada de l'entrada de nou talent en comunió amb els avenços tecnològics. Aquest està sent, com confirma el director del congrés, el principal escull per a les empreses en l'actualitat. HIP vol posar, així, una important eina a l'abast dels seus congressistes per enfrontar aquest problema. L'Horeca Talent Marketplace serà un espai de reflexió sobre com "captar i fidelitzar el talent" dins el sector amb què el saló pretén "fer valdre el treball a l'hostaleria".

"Ara cobra més pes la part de persones, cal pensar en els col·laboradors i cuidar el negoci per a ser sostenible de cara a ells"

Molt del nou talent del sector Horeca espera més de la seva empresa, tant pel que fa a les condicions laborals com quant a la seva responsabilitat social. En aquest sentit, el congrés acullirà l'espai People Product Planet, dedicat a la sostenibilitat, en un sentit ample del terme. Des de l'aposta pel producte de proximitat i la reducció de residus fins a la conciliació al lloc de treball, l'augment dels salaris o l'ampliació de plantilles, HIP explora les noves formes de relació de l'empresa amb els treballadors i amb el seu entorn social. "Ara cobra més pes la part de persones, cal pensar en els col·laboradors i cuidar el negoci per a ser sostenible de cara a ells", raona Bueno.

Més enllà de la captació de talent, pren especial rellevància la formació del que ja està a dins el sector. "Molts perfils dins l'hostaleria estan creixent", confirma el director del congrés, que identifica noves necessitats quant a competències a tots els nivells de la gestió d'una empresa Horeca. Des del nivell managerial fins a la cuina, la comunicació externa, la gestió de comunitats o l'atenció a la sala, la digitalització ha penetrat les tasques de tota l'estructura de qualsevol empresa que vulgui adaptar-se als nous temps. "Les habilitats digitals han crescut molt", defensa Bueno, i, en aquest sentit, considera HIP "una eina per fer més competitiu el sector hoteler espanyol". Les ofertes formatives, els nous plantejaments de negoci o les relacions més sostenibles amb el treball formen part d'una estratègia d'"inspiració, formació, creació de necessitat en els empresaris, directius i hotelers". Així, HIP mostra els empresaris del sector "una nova realitat per canviar".

Èxit en xifres

La darrera edició abans de la pandèmia, el febrer de 2020, va elevar HIP fins al seu rècord històric, amb uns 30.000 congressistes. Enguany s'espera recuperar aquesta tendència positiva. Tot i que es queden una mica enrere en els visitants prepandèmia – n'esperen 25.000, un retrocés especialment motivat pel tancament de moltes empreses del sector durant els mesos més durs de restriccions sanitàries – la qualitat del visitant és màxima. "El 80% són empresaris i directius, gent que pren decisions", anuncia Bueno, que veu especialment important l'atracció d'alts carrers perquè "puguin aplicar les coses que vegin a les seves empreses l'endemà".

A aquest efecte, HIP ofereix als seus assistents fins a 40.000 metres quadrats d'expositors de les principals marques i empreses dedicades a la innovació en el sector Horeca. Un total de 500 marques oferiran les seves novetats als congressistes, que també podran assistir a xerrades de centenars de ponents que oferiran els seus casos d'èxits en nou auditoris dedicats dins els pavellons d'Ifema. Bueno espera, així, que tal com l'Hospitality Innovation Planet de 2021 va ser l'espurna del retorn de l'hostaleria – amb la recuperació del negoci per molts empresaris i el pla d'ajuda que van oferir al sector – l'edició de 2022 sigui la confirmació de la normalitat al teixit empresarial i marqui el camí cap a la seva transformació. "El HIP va ser l'exemple pel futur", conclou Bueno.

Més informació
HIP torna a Ifema amb un impacte econòmic de 53 MEUR
Ifema reobre la porta a les fires presencials amb el HIP
Arrenca el HIP amb la missió de donar suport a l'hostaleria
Avui et destaquem
El més llegit