Hotels per a viatgers 'eco'

Els nous hàbits turístics obliguen els establiments a tenir una gestió més eficient, una estratègia basada en reduir el consum i empoderar el client

Any rere any el nombre de vols, escapades i viatges de llarga durada ha anat en augment. El 2009 es van fer prop de 300 milions de pernoctacions al món, una xifra que des de llavors no ha deixat de créixer i que el CEO de Greencostumers, Jaume Padilla, veu com il·lustrativa per al sector.

La seva startup comercialitza una aplicació mòbil que permet al viatger portar el control de les despeses que ha fet en qualsevol allotjament d'Europa. Pot semblar banal, però, tal com destaca, el consum d'aigua quan una persona se'n va de vacances és de 300 l/dia, mentre que en un dia normal a casa es queda en 170 l/dia. Per què? "Perquè no tenim consciència", assenyala.

Per aquest motiu, el Fòrum TurisTIC porta aquests dies a Barcelona la sostenibilitat com a estratègia d'èxit al sector. Canviar el model està en mans tant del consumidor com de les empreses, pel que Greencostumers ajuda els establiments turístics a adaptar-se a les noves tendències "per no morir". "El futur de les empreses és verd", augura Padilla, qui assenyala que a finals del 2016 només un 2% dels hotels i apartaments tenen la certificació sostenible. "És una dada que cal canviar", afegeix, "perquè ja no parlem de turistes, sinó de viatgers; i els viatgers volen experiències amb les quals se sentin còmodes, i aquí hi ha valors com l'ecologia". Un objectiu que es pot assolir amb l'ús de la tecnologia i una major inversió en R D i.

Negocis amb una cara solidària
Greencostumers permet viatjar seguint una guia d'establiments que tenen la certificació i ajuda els hotels a adaptar les seves habitacions perquè siguin més sostenibles. Segons Padilla, el turisme causa el 5% de l'escalfament global, pel que reeducar els hàbits negatius que ho provoquen pot ser definitiu per reduir la xifra.

Un viatger que utilitzi l'app de la startup, sabrà quant ha estalviat en aigua, en llum i com la seva activitat ha reduït l'emissió de CO2. Per una banda, és positiu per a l'hotel, qui redueix la seva despesa. Per l'altra, són uns diners que es recapten i es destinen a caues solidàries com la creació de llocs de feina per a persones amb discapacitat, exemplifica el CEO. La qüestió, insisteix, és crear "nous models de negoci conscienciats amb uns nous hàbits" que siguin beneficiosos per a la societat general.



Edificis amb un consum gairebé nul
En els darrers tres anys, la Unió Europea ha col·laborat en el projecte de la consultoria Creara per al desenvolupament d'hotels que generin una energia gairebé nul·la. La UE té per objectiu reduir els gasos de l'efecte hivernacle entre un 80 i un 95% per al 2050, i tenint en compte que els edificis consumeixen el 40% del total de l'energia a Europa, l'organisme va marcar el 2020 com l'any per arribar a tenir edificis de molt baix consum. Un repte que Creara ha traslladat al sector hoteler per "demostrar que és factible", apunta el director general, Rodrigo Morell.

Han treballat amb 16 establiments europeus als quals han assessorat sobre la gestió dels seus recursos, la inversió en noves tecnologies i la contractació dels serveis. A Espanya, els escollits han sigut un hotel rural de Biscaia i un altre en zona de platja, a Benidorm. El resultat final ha demostrat que es pot reduir un 42% el consum, una xifra positiva però que encara queda lluny del 72% d'estalvi que han demostrat tenir els hotels suecs que han participat en la iniciativa.

Gestió holística de l'aigua
"Les parts d'Espanya on hi ha més turisme és també on el cost de l'aigua és més elevat i això no és casual", constata el director del clúster Catalan Water Partnership, Xavier Amores. El seu punt de vista aporta una visió global del sector, sorgida d'escoltar els més de 60 associats que integren l'agrupació i que saben de primera mà en què i quant cal invertir per ser més eficients.

L'aigua és un recurs que cal gestionar la seva escassedat i pel seu cost, insisteix, pel que la primera recomanació que fa als empresaris és tenir una visió holística del servei. "Hem de reduir el consum, però també fer més eficient la gestió, control i tractament de l'aigua; potenciar la imatge de sostenibilitat; i donar una major experiència al client", resumeix.

Això com s'aconsegueix? D'entrada, sent smart: "Els hotels han de monitoritzar l'aigua en temps real per informar l'hoste de l'impacte que té la seva activitat. O controlar la gestió, per exemple, de les piscines, com ja fa Fluidra amb el projecte Internet of Pools". Són exemples reals, que s'han posat en pràctica i que han demostrat que funcionen, com el sistema Demoware de recàrrega d'aqüífers amb recursos alternatius als municipis turístics que s'usa en un càmping del Port de la Selva (Alt Empordà).

A partir d'aquí, l'empoderament de l'usuari i el trasllat de sistemes efectius a altres camps com l'agricultura seran els següents passos per fer eficient la gestió de l'aigua a escala global.

I quant costa?
Els diners, aquesta és la preocupació principal dels propietaris d'establiments hotelers que volen fer el pas. Els recursos propis i les entitats bancàries són les fonts habituals, però actualment hi ha una tercera via que a vegades no es té prou en compte: el crowdfunding. Ecrowd! és una plataforma que posa a l'abast de les empreses els recursos financers necessaris per invertir en estalvi energètic o en energies renovables.

El requisit principal per accedir al finançament és tenir un "projecte beneficiós per a la societat", assenyala el director d'operacions, Jordi Soler. Per a ell, el valor afegit de la startup no és el fet de convertir-se en una alternativa més en el mercat financer, sinó que permet "invertir en energies renovables o sistemes sostenibles gràcies a aportacions petites que fan els ciutadans".
Avui et destaquem
El més llegit