• Economia
  • La IA, al darrere de bona part de les compres que es fan durant les festes de Nadal

La IA, al darrere de bona part de les compres que es fan durant les festes de Nadal

Els comerços utilitzen algoritmes per conèixer més els seus clients i fer-los recomanacions de determinats productes

Gent passejant per l'Avinguda del Portal de l'Àngel de Barcelona | ACN
Gent passejant per l'Avinguda del Portal de l'Àngel de Barcelona | ACN
ACN
Barcelona
05 de Gener de 2024
Act. 05 de Gener de 2024

El que consumim està condicionat per la intel·ligència artificial. Així ho asseguren diversos experts consultats per l'ACN, que remarquen que l'impacte d'aquesta tecnologia augmenta en l'època de l'any en què es fan més compres: Nadal. "Quan parles d'una marca i aleshores el mòbil et treu publicitat d'aquella marca... ens està escoltant el mòbil?", es pregunta Josep Maria Ganyet, enginyer informàtic especialitzat en intel·ligència artificial (IA). "No, no va així. No ets únic al món, no ets tan especial", respon, i detalla que el que hi ha darrere de tot això són els algoritmes. Segons un estudi, la IA està transformant el consum i aquesta tecnologia ja impulsa vuit de cada deu compres que s'han fet durant la campanya de Nadal.

 

L'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) calcula que cada persona s'ha gastat durant aquestes festes al voltant de 745 euros, 10 més que fa un any, i la meitat d'aquests diners ha anat a parar a regals. En aquesta despesa, la intel·ligència artificial ha jugat un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, buscar productes i trobar ofertes.  

"Les compres ens venen condicionades", ressalta Ganyet. "El nostre comportament a Internet deixa moltes traces, que s'aprofiten per crear un perfil de com som i de com són els similars a nosaltres. I si tots els similars a nosaltres compren una marca de sabates, doncs ens la recomanarà a nosaltres", explica.  

 

La intel·ligència artificial ha jugat un paper important perquè ha ajudat els consumidors a trobar inspiració, buscar productes i trobar ofertes

Aquests algoritmes de recomanació que es calcula que han estat al darrere d'un 80% de les compres es fan "molt evidents" en els portals de vendes en línia (és el cas, per exemple, de buscar un producte a Amazon i que de cop els suggeriments que apareixen són de productes similars). "Ara qui ens coneix millor és Google o Amazon", alerta l'enginyer, que assegura que aquesta tecnologia utilitzada a la contra "pot crear societats molt distòpiques".