L'impost de CO2 als vehicles es començarà a pagar el 2020

El secretari general d'Economia argumenta que el tribut s'ha endarrerit per la suspensió al TC i perquè la DGT va trigar en facilitar un cens

No està previst que l'impost de CO2 es cobri de forma retroactiva | iStock
No està previst que l'impost de CO2 es cobri de forma retroactiva | iStock

El gener del 2016 el Govern va aprovar una llei de canvi climàtic que incloïa un impost sobre els vehicles més contaminants, però amb tota probabilitat aquest tribut no es podrà començar a recaptar fins al 2020. Així ho ha explicat en una entrevista a l'ACN el secretari general del Departament de la Vicepresidència i Economia i Hisenda, Albert Castellanos.

El Tribunal Constitucional va aixecar la suspensió sobre l'impost l'abril passat. Per poder recaptar-lo, la Generalitat necessita un cens de vehicles que tenia la Direcció General de Trànsit, però l'òrgan no va facilitar les dades fins al setembre. Després d'aquests entrebancs, Castellanos explica que el reglament del tribut es podrà desenvolupar finalment al llarg del 2019.

Tot i que la voluntat del Departament de Territori era implementar l'impost a principis del 2019, "arribaríem molt justos per poder-lo posar en vigor a finals del 2019, si no a principis del 2020", ha dit Castellanos. El secretari general ha afegit que "probablement la meritació seria a partir del 2020", és a dir, que l'impost no es cobraria de manera retroactiva.

Pagar en funció del CO2

El propietari d'un cotxe mitjà que emeti entre 120 i 130 grams de CO2 per quilòmetre haurà de pagar uns CINC euros anuals, tal com va calcular l'exconseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, quan va presentar el tribut. Els menys contaminants no pagaran res.

Així, en quedaran exempts les motocicletes que emeten menys de 75 grams de CO2 per quilòmetre, els turismes que estan per sota dels 95 grams i les furgonetes amb emissions inferiors als 140 grams. El tribut és progressiu, en funció de les emissions de cada vehicle, i pot superar els 80 euros per a aquells que superin els més de 200 grams de CO2. A tall d'exemple, un Porsche Cayenne, que emet 215 grams per quilòmetre, hauria de pagar 95 euros a l'any, segons càlculs del RACC.

L'impost afecta motocicletes, turismes i furgonetes però no vehicles pesants. Això ha estat criticat pel RACC, ja que els grans són els que més contaminen. Per a les furgonetes, l'import és menor que per a motos i cotxes. El Govern calcula que recaptarà més de 70 milions d'euros anuals amb el nou tribut, que es destinaran a parts iguals al fons climàtic i al fons de patrimoni natural, tots dos de nova creació.

Més informació
L'impost de CO2 als vehicles entrarà en vigor a principis del 2019
Eurofred planta 70.700 arbres per compensar les emissions de CO2
L'impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles
Avui et destaquem
Comentaris (1)
Rasec
Ara se suposa que ens diran - finalment - quant hauran de pagar els creuers que venen a Barcelona, oi. Perque ja ha quedat demostrat mes d'una vegada (reportatges a Anglaterra i a Alemanya) que els fums d'un creuer equivalen a 21 Milions de cotxes (si, si: 21 Milions un sol creuer !!). Quan posarem ordre finalment al Mar ??? Perque fem tot per reduir la contaminacio i deixem que vinguin autentiques FABRIQUES als nostres ports ???