• Economia
  • La indústria 4.0 per competir al món: “Ens ha obert les portes internacionals”

La indústria 4.0 per competir al món: “Ens ha obert les portes internacionals”

La poca implantació de les tecnologies de la indústria 4.0 en les empreses catalanes és un repte a afrontar

Un treballador programa els robots en una fàbrica automatitzada | iStock
Un treballador programa els robots en una fàbrica automatitzada | iStock
Bernat Bella
Periodista
24 d'Octubre de 2022

La indústria 4.0 ja no és una opció per les empreses i indústries. És una aposta obligada per sobreviure i competir en un món cada vegada més tecnològic i digital. “És un camí llarg, però la indústria 4.0 és una aposta que cal fer”, va sentenciar  Roger Uceda, director de Valorització i Transferència del centre tecnològic CIM-UPC.

 

Va ser un dels protagonistes d’una nova trobada del Cicle de Jornades Innovació 4.0 per reptes de la indústria de la Fundació per la Indústria, que es va centrar en solucions innovadores per la millora del control i l’optimització dels processos industrials.

Josep Roca: “El control i l’optimització de processos és intrínsec a la nostra activitat diària i aporta valor”

“Els que estem a la indústria sabem que el control i l’optimització de processos és intrínsec a la nostra activitat diària i aporta valor a tota la cadena de l’empresa”, va destacar Josep Roca, de l’entitat empresarial.

 

Tot i això hi ha molt treball per fer. Sandra Pérez, d’ACCIÓ, va assenyalar que només un 25% de les empreses catalanes ha implantat tecnologies avançades: “La Comissió Europea recomana arribar al 75% el 2030 si volem que la nostra indústria continuï sent competitiva. Encara estem lluny d’aquests objectius”. Per això, han impulsat el Digital Innovation Hub, amb la finalitat d’acostar la transformació digital a unes 3.000 empreses.

Una multitud de tecnologies

Uceda va recordar que la indústria 4.0 comprèn moltes tecnologies diferents, algunes de les quals fa anys que estan inventades. Internet de les coses, impressió en 3D, robots col·laboratius o big data són només alguns exemples. Un ventall que pot paralitzar i distreure moltes petites i mitjanes empreses.

“No vulguin fer totes les tecnologies de cop. S’han de conèixer i establir un pla a mitjà termini”, va aconsellar Uceda, que va reconèixer que és un “camí llarg” però imprescindible.

I és que la indústria 4.0 suposa un salt endavant en el control, que permet un manteniment predictiu i preventiu que millora la qualitat dels processos i el producte final. Fins a arribar a l’objectiu final de disposar d’un model digital d’una fàbrica, amb tots els processos i cadenes, que pugui predir errors, aturades, etc.

Les reunions del dilluns

Tot plegat genera un gran volum de dades, que analitzades i a través d’algoritmes, permeten la presa de decisions. “El sistema, amb una base algorítmica, pot analitzar dades i prendre decisions sense esperar a les reunions dels dilluns al matí”, destacava Uceda.

En aquest sentit, Jordi Portella, fundador i CEO de Bestplant, que ajuda a transformar-se a les empreses, adverteix que “detectar un problema tard” genera molts inconvenients. Amb la indústria 4.0, el procés està molt més controlat i el seguiment és en temps real.

Sandra Lozano: “El salt de la nostra empresa, sent molt petita i familiar, ens ha obert el món”

Deima és una empresa dedicada a l’enginyeria que ha fet una aposta forta pels robots col·laboratius. “Som una empresa familiar que competia a primera línia, sent molt petits. Generava prototips d’una tecnologia molt important, però costava continuar competint al nivell on estàvem”, ressaltava Mariona Lozano, directora adjunta.

I van decidir apostar per la indústria 4.0: “Tots els mateixos processos que fèiem s’han automatitzat a través de línies de robots col·laboratius, un dels èxits que hem tingut. Ens ha obert les portes internacionals, ara l’exportació és més del 80%”. Fins i tot han obert mercat a Alemanya, un gran repte per les enginyeries.

“El salt de la nostra empresa, sent molt petita i familiar, ens ha obert el món”, va concloure Lozano. I més enllà de les eines, el component humà és fonamental, com va apuntar Portella: "Comprar solucions digitals és necessari, però no és suficient. Hi ha d’haver acompanyament pel canvi cultural i transformació dels treballadors".