Les empreses líders seran les empreses cognitives | iStock
Les empreses líders seran les empreses cognitives | iStock

No és Intel·ligència Artificial, és intel·ligència humana

L'empresa digital dóna pas a la companyia cognitiva per millorar l'eficiència de l'organització aplicada a processos individuals

"La part humana és la clau, no és Intel·ligència Artificial (IA), és la nostra responsabilitat". Clara i concisa, la presidenta d'IBM a Espanya, Portugal, Grècia i Israel, Marta Martínez, vol deixar ben clar durant una conferència a Matins Esade que el futur més immediat que vindrà té a veure amb l'empresa cognitiva, que "aprofitarà totes les seves dades per desenvolupar plataformes per crear nous models de negoci amb el seu ecosistema extern i estarà en procés d'aprenentatge continu". I és que, segons el seu parer, "l'empresa cognitiva és la nostra intel·ligència ampliada".

Més info: Intel·ligència artificial i racionalitat

La transformació social que portarà -i ja està portant- la IA ha d'anar acompanyada de transparència i, sobretot, "ha de ser explicat" perquè "no pot ser una caixa negra", al contrari: "si una solució d'aquest estil no pot explicar amb quines dades i criteris pren una decisió, no hauria d'utilitzar-se.

"Les persones són el primer", subratlla Martínez, al mateix temps que posa de relleu que "la Intel·ligència Artificial complementa la intel·ligència humana" i recorda que l'ús de la tecnologia i les seves conseqüències "són responsabilitat de l'ésser humà" perquè, segons la presidenta d'IBM en els quatre països citats, "tu pots dir que la tecnologia t'ajudi, però les decisions les prendràs tu".

Precisament per tot plegat, Martínez apunta que "la transparència el que fa és ensenyar com entrenes el sistema", motiu pel qual insisteix en el fet que "la informació que li dones és molt important i tot això està molt lligat a l'ús d'aquestes tecnologies".

El camí cap als sentiments (artificials)

L'empresa cognitiva, doncs, desenvolupa una "nova arquitectura" de negoci basada en les noves capacitats tecnològiques que permeten anar més enllà i desenvolupar productes, estratègies, plataformes i experiències totalment innovadores. Però sempre sense perdre de vista el vessant humà que, de moment, Martínez no considera que la tecnologia sigui capaç -tampoc en un futur- de "clonar al 100% la part humana".

De fet, malgrat que la IA tingui una part d'anàlisi de sentiments" perquè la juventut escriu molt més del que parla, la directora d'IBM a Espanya, Portugal, Grècia i Israel descarta que, per exemple, la seva companyia pugui comptar amb un president robot.

Marta Martínez parla d'empreses cognitives a Matins Esade | MEM

Marta Martínez parla d'empreses cognitives a Matins Esade | MEM

Però per caminar cap aquí, i a judici de Martínez, "els executius han de ser capaços de veure aquesta visió transformadora i s'han de balancejar en dons móns: els sèniors -que tenen molt a aportar i per aprendre- i els joves".

Avui et destaquem
Comentaris