
Junts ha acordat amb el govern espanyol "desbloquejar" la connexió d'alta velocitat ferroviària (AVE) amb el Prat de Llobregat (Barcelona) i connectar-la mitjançant llançadores amb l'aeroport de Barcelona-el Prat. Així ho ha explicat aquest dijous el diputat de la formació política al Congrés dels Diputats, Isidre Gavin, acompanyat de la líder de Junts a la cambra baixa, Miriam Nogueras. Tots dos han detallat que part d'aquestes instal·lacions "es van dissenyar i es van començar a construir l'any 2002, i durant més de 20 anys han estat "en un calaix fosc".
Es tracta d'una estació intermodal al Prat -per on ja passa l'alta velocitat, però no fa parada- que es connectarà amb l'aeroport mitjançant llançadores, i han destacat que "una part d'aquesta infraestructura ja està construïda". L'acord polític inclou que "de manera immediata es llança, paral·lelament, la licitació de l'estudi de demanda i l'estudi informatiu", i també han acordat que el primer trimestre del 2026 es licitarà el projecte constructiu.
Gavin ha explicat que el projecte consistiria a habilitar la il·luminació, la ventilació, les escales mecàniques i l'accessibilitat de l'estació intermodal, i caldria construir uns passadissos d'intercanvi per "enllaçar de manera fàcil" amb l'aeroport. Actualment, les instal·lacions compten amb una via central per on passen habitualment els trens d'alta velocitat i dos intercanviadors laterals que s'utilitzen únicament en cas d'avaries, o bé com a sortida d'emergència.
Un 'hub' intercontinental
D'altra banda, el diputat ha detallat que aquesta infraestructura permetrà que “El Prat sigui un hub amb més connexions intercontinentals" i que "connecti el país amb el món”, i ha assenyalat que per aconseguir-ho necessita tenir bona connexió amb l'interior del territori. A més, Gavín ha assegurat que aquesta infraestructura és "una peça del model aeroportuari català", que se suma als baixadors de l'estació de Girona i de Reus-Tarragona, que ja estan "en marxa".