Koopman: "La Comissió Europea ha de tenir plans de contingència per als pitjors escenaris"

El director general del Pressupost de la Comissió Europea defensa que la relació entre Catalunya i Espanya no és un risc per als comptes europeus

Gert Jan Koopman, és el director general del Pressupost de la Comissió Europea. | Àngel Bravo Gert Jan Koopman, és el director general del Pressupost de la Comissió Europea. | Àngel Bravo

Gert Jan Koopman (Països Baixos, 1966) és el director general del Pressupost de la Comissió Europea (CE) des del passat mes d'agost. Cum Laude d'Economia i Clàssics (llatí i grec) a la Universitat d'Amsterdam, fa més de 25 anys que Koopman treballa a la sala executiva d'Europa. Entre els seus àmbits d'especialització, destaquen: competència, estratègia, serveis econòmics, reformes estructurals o polítiques industrials. Rep VIA Empresa en un dels despatxos directius del Cercle d'Economia poc abans de reunir-se amb el president de CaixaBank, Jordi Gual, i participar en la conferència El nou pressupost de la Unió Europea: prioritats i oportunitats on assegura que "Catalunya és la regió europea que atreu més recursos per a pimes". Parlem de pressupostos europeus, del Brexit, d'escenaris de risc, de la relació entre Catalunya i Espanya i dels reptes tecnològics de futur. 

Quin és el balanç d'aquest quasi mig any al capdavant dels pressupostos europeus? 

És una posició increïble alhora que desafiant. Estem enmig de les negociacions del marc de referència dels pressupostos que impulsaran les finances de la Unió Europea entre 2021 i 2027. Em sento com si estigués bussejant al fons d'una piscina i hagués de nadar molt ràpidament. És un entorn estimulant amb un debat molt important i estic molt feliç de poder contribuir-hi. 

Fa més de 25 anys que treballes a la Comissió Europea. Quina és la lliçó més important que has après? ​

He après sobretot que els valors europeus són molt importants. Vaig començar a la Comissió Europea l'any 1991 quan no hi havia euro, el mercat únic era molt petit, encara hi havia pocs Estats membres i les fronteres exteriors no eren àrees d'intervenció europea. No vull semblar arrogant, però Europea estaria molt pitjor sense el procés d'integració. Al mateix temps, he après que Europea té limitacions i hi ha àrees on la seva contribució no és important. Els esforços s'han de centrar en algunes àrees concretes.

"Europa estaria molt pitjor sense el procés d'integració"

Quines? 

El canvi climàtic, les polítiques econòmiques del mercat únic, la zona euro... Hem après que les polítiques migratòries s'han de gestionar també des d'Europa. La societat i l'economia estan canviant de forma global i Europa pot ajudar als Estats a lidiar amb tots aquests problemes des de les seves respectives competències. 

Què canvia amb el nou pressupost de la Comissió?

El canvi més important és la seva modernització com no s'havia fet mai, centrant-se en reptes de futur com el desenvolupament tecnològic, la innovació i la digitalització. Però, també en la immigració dins o fora d'Europa així com la defensa, sense oblidar tampoc les polítiques d'agricultura i cohesió. 

Gert Jan Koopman és el director general dels pressupostos de la Comissió Europea | Àngel Bravo

Fotografia d'Àngel Bravo 

Amb independència de les eleccions europees i amb un termini de set anys. 

El pressupost europeu és sobretot un pressupost d'inversió. Entre els membres Estat, el pressupost està centrat en la despesa actual però el pressupost europeu es basa en el llarg termini i necessita estabilitat.

Quin ha estat l'impacte del Brexit? 

La Comissió ha fet una llista de propostes per una Unió Europa de 27 membres. El Regne Unit és un contribuïdor net, contribueix més del que rep i això implica ara una bretxa financera. Hem introduït estalvis i eficiències per la meitat d'aquesta bretxa i per l'altra meitat hem demanat contribucions més altes. 

"El Brexit és un dany econòmic per al desenvolupament" 

Hi haurà un win-win entre el Regne Unit i la nova Europa dels 27? 

De per si, el Brexit és un dany econòmic per al desenvolupament. L'únic que podem fer és limitar aquest dany en la mesura del possible. Preferim un Brexit negociat que estar vora el penya-segat i tenir una sortida d'un dia per l'altre. La Comissió s'ha de preparar per a qualsevol eventualitat perquè ha de tenir plans de contingència per als pitjors escenaris, fins i tot aquell en què el Regne Unit marxa a finals de març sense un acord. Confiem en el fet que tot plegat es pugui gestionar, ara el dany econòmic del Regne Unit seria molt més gran que el de la Unió Europea. Ens sap greu i esperem que el govern britànic ho tingui en compte. 

Quins són els altres escenaris de risc? 

La desacceleració econòmica posarà molta pressió. Estic convençut que en aquest escenari tindria molt sentit acordar aquest pressupost de llarg termini perquè aportarà estabilitat i direcció per als pròxims set anys. La incertesa no agrada entre els agents econòmics i hem de tenir molt clar què estem liderant. Això és fins i tot més important en un moment de reptes econòmics que en l'època de bonança. En tots aquests escenaris s'ha d'arribar a un acord.  

Gert Jan Koopman és el director dels pressupostos de la Comissió Europea | Àngel Bravo

Fotografia d'Àngel Bravo 

Brussel·les també ha alertat a Espanya del risc d'incompliment del seu objectiu de dèficit o de tenir un deute públic que ronda el 100% del seu PIB. 

Els pressupostos nacionals estan fora de les meves competències. Però, el paquet de mesures d'estabilitat per als Estats membre es fa tenint en compte les seves pròpies polítiques i interessos i naturalment, des d'una perspectiva econòmica a favor del creixement i del pressupost de la Unió Europea. Aquesta és una decisió que també han d'assumir els Estat membre. 

La relació entre Catalunya i Espanya és un risc per a la Comissió Europea?

No, en termes del pressupost europeu. Aquesta és una qüestió del Govern espanyol.  

"La relació entre Catalunya i Espanya no és un risc pel pressupost de la Unió Europea" 

Quins són els reptes de futur de la Unió Europea? Estarem preparats? 

Estem treballant molt en aquest pressupost com a instrument capaç d'afrontar un entorn canviant i flexible. El pressupost de la UE per a la gestió de fronteres exteriors, migració i asil es reforçarà, arribant a més de 35.000 milions d'euros, en comparació als 13.000 milions per al període 2014-2020. També destinem un 25% del pressupost al canvi climàtic. El creixement econòmic, la recerca i la innovació o l'economia digital també estan al centre de tot plegat. L'economia s'està tornant digital. Està al telèfon, a l'ordinador, a l'oficina o a la manera com treballes. La regulació s'hi ha d'adaptar amb mesures de protecció de dades, privacitat, legislació o polítiques de competència. Tot s'està adaptant a una realitat progressiva. 

Més informació
La CE diu que Catalunya és la regió europea que atreu més recursos per a pimes
L'efecte Trump i el Brexit, reptes de l'economia per al 2019
El Prat, a l’abisme del Brexit
La UE ajuda 18 pimes catalanes amb 7,3 milions d'euros
Òscar Camps: "La globalització no és McDonald's a tot arreu sinó tenir dret a migrar"
Avui et destaquem
El més llegit