L'escola de negocis que triomfa a la Xina

El professor de l'IESE Pedro Nueno va fundar l'any 1994 al gegant asiàtic la primera Business School amb un MBA

"Molts dels empresaris europeus que començaven a aterrar a la Xina amb grans multinacionals estaven encantats amb la idea d'una nova escola de negocis i em van donar tot el seu suport". Amb aquestes paraules el professor d'Iniciativa Emprenedora d'IESSE, Pedro Nueno, recorda com fa ja 20 anys, les empreses pioneres en atacar el mercat xinès van facilitar el camí per a la construcció del primer campus d'una escola de negocis a la Xina. Anys abans, Nueno i altres professors de centres tant prestigiosos com la London Shcool of Econnomics ja havien sondejat el mercat asiàtic oferint els primers màsters em matèria de management a Pequín i Xangai. Aquests cursos, però, es feien d'una manera precària i havent de renovar cada any les llicències per la complexa burocràcia xinesa.

Amb el suport de l'administració europea, Nueno va sol·licitar donar un pas més enllà i construir un campus. "El govern de Xangai de seguida va dir que sí i ens va cedir un terreny en un lloc on no hi havia res en aquell temps però que avui és del millors espais de la ciutat", recorda el professor. Havia nascut la China Europe International Business School en virtut d'un acord entre la Xina i la Unió Europea i amb el finançament de l'Ajuntament de Xangai i la Comissió Europea.

El creixement d'una idea
Amb dues dècades d'experiència, l'escola no només ha ampliat el campus de Xangai sinó que ha obert noves delegacions a Pequín, Shenzhen i fins i tot a la ciutat ghanesa d'Accra. Pel centre passen cada any uns 10.000 participants i el MBA, el seu curs estrella, acull mil estudiants.

Recentment aquest curs ha estat escollit com el 14è millor del món en la seva categoria segons el Financial Times. El màster ocupa des de fa anys posicions destacades en aquest rànquing, que també assegura que el 90% dels alumnes que estudien aquesta matèria troben feina durant els propers tres mesos. Destaca també que el salari dels estudiants augmenta un 156% després d'haver cursat l'MBA de l'escola de negocis i que un 43% dels inscrits en aquest programa de 18 mesos són dones.

Un entorn amb potencial
Potser l'any 1994 no es veia tan clar però al 2014 ningú dubta que ser a la Xina i ser-hi ben arrelat és un actiu molt potent per a qualsevol empresa. A més, el nou govern de Xi Jinping sembla que vulgui fer un nou salt endavant donant més pes al mercat i a la internacionalització (en les dues direccions) de l'economia xinesa. En aquest sentit, el mateix Nueno manté que iniciatives com "la creació de zones franques per estimular la internacionalització seran clau per seguir aquesta línia d'obertura".

Respecte aquesta obertura, l'empresari català Joan Dedeu, especialitzat en el mercat xinès, recorda què s'ha de fer per entrar al país. "Els lobbies tradicionals de bancs, ambaixades i grans empreses no han estat gaire efectius. No cal gastar diners amb iniciatives com El año espanyol en China, sinó més aviat fer feina de continuïtat entre els empresaris que ja hi ha al territori i portar gent amb pes i credibilitat per mostrar i convèncer sobre el nostre potencial". Establert a Hong Kong des de 1988, el fundador de China Consultants creu que és més efectiu anar a jugar a golf amb determinades persones que grans desembarcaments administratius i polítics que tenen un escàs impacte mediàtic a la Xina i gairebé un nul retorn en forma de negocis.

Avui et destaquem
El més llegit