• Economia
  • L'impacte de la llei Wert al negoci editorial

L'impacte de la llei Wert al negoci editorial

Els editors calculen que la inversió per adaptar tots els llibres de text a la nova legislació ha superat els 200.000 euros

    Llibres amuntegats en una de les aules dels col·legis que ja han començat les seves classes
    Llibres amuntegats en una de les aules dels col·legis que ja han començat les seves classes
    Judith Vives
    24 de Setembre de 2014
    Act. 24 de Setembre de 2014
    La renovació dels llibres de text acostuma a ser un dels mal de caps econòmics de les famílies amb fills en edat escolar. Però aquest curs que acaba de començar, el problema és encara més gran per les editorials especialitzades en llibre educatiu: la confusa aplicació de la Lomqe, la nova llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa impulsada per l'executiu central, ha abocat les editorials a un caos sense precedents.

    La reforma s'aplica aquest any als cursos imparells de Primària 1r, 3r i 5è així com a la Formació Professional Bàsica. La llei preveu canvis en el currículum i nous plantejaments de les matèries, establint uns estàndards i criteris d'avaluació, que obliguen a actualitzar els continguts dels llibres.

    En alguns casos, com el de l'assignatura de Coneixement del Medi Natural i Social, obliga a fer llibres nous ja que a partir d'ara s'impartirà com a dues matèries separades. Les comunitats amb competències en educació han d'acabar de definir els criteris per adaptar els currículums actuals a la nova llei.

    En el cas de Catalunya, on la coneguda com a Llei Wert ha topat amb l'oposició frontal del govern de la Generalitat, encara no s'han determinat aquests criteris d'adaptació dels currículums. Aquesta situació, expliquen els editors, ha provocat un gran caos entre les editorials que treballen amb llibre de text, que fins a l'últim minut no han sabut si havien d'adaptar o no els seus materials a la nova llei.

    Canvis a última hora
    "Alguns centres han optat per esperar un any i reutilitzar els llibres del curs passat, altres han preferit els llibres nous", afirma Alfons Morales, gerent de l'Editorial Baula, explicant que les editorials s'han vist obligades "a adaptar-nos com hem pogut a les necessitats de cada centre".

    Un altre dels problemes són els llibres exhaurits: les editorials dubten entre reeditar-los sense canvis o esperar a adaptar-los a la nova llei. "Però les reedicions de segons quins llibres no es podran fer, i quan s'acabin els estocs, s'hauran acabat", adverteix Joan Salvatella, editor de Salvatella. "Calen unes directrius més clares", resumeix Morales, en un clam que comparteixen el conjunt d'editors catalans.

    Aquesta situació ha provocat un gran desconcert entre els editors i problemes a l'hora de servir els llibres a les llibreries i les escoles. "Està sent un autèntic trasbals", diu el gerent de Baula, apuntant que la situació s'agreujarà l'any vinent quan l'aplicació de la Llei Wert arribi a secundària. "Ens estan tornant bojos. Mai havia passat que l'aplicació d'una llei ens portés a una situació tan caòtica", protesta José Moyano, president de l'Asociación Nacional de Editores de Libros y Material de Enseñanza (Anele).

    Segons Moyano, el sector editorial calcula que la inversió realitzada per poder adaptar tots els llibres de text a la nova legislació arreu de l'Estat supera els 200.000 euros. A aquesta xifra caldria sumar-hi les despeses d'impressió i distribució.

    Reutilització de llibres
    Coincidint amb l'entrada en vigor de la llei, el passat mes de gener, la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat ja va avançar que no considerava necessària la renovació dels llibres de text per aquest nou curs. Es pretenia, segons un comunicat de la Conselleria, d'evitar que les famílies haguessin de fer front a despeses innecessàries. Es calcula que el cost dels llibres de text pot arribar a ser de més de 300 euros.

    Davant aquesta realitat, moltes escoles han optat per la reutilització de llibres, una pràctica que ha anat en augment els darrers anys, esperonada per la crisi econòmica. La confusa aplicació de la Lomqe ha fet que moltes escoles apostin per la socialització de llibres, una pràctica que agreuja la situació de les editorials.

    "Tant les tirades com les vendes han baixat molt", diu Salvatella. Es calcula que la reutilització ha fet disminuir entre un 15 i un 20% els ingressos de les editorials de llibres de text i materials educatius.