La guerra de les aigües envasades

Més del 75% de l'aigua embotellada de Catalunya procedeix de la demarcació de Girona

Una de les accions que tothom repeteix en la seva rutina, sovint inconscientment, és beure un got d'aigua. A Catalunya, actualment hi ha 25 deus d'aigua embotellada i el 80% es concentren a les comarques gironines. Segons l'última memòria anual difosa per l'Associació Catalana d'Envasadors d'Aigua (ACEA), el 2011 es van envasar 1.220 milions de litres d'aigua a terres catalanes. D'aquests, més de tres quartes parts procedeixen de la demarcació de Girona, on hi operen una desena d'empreses embotelladores d'aigua que s'ubiquen, gairebé totes, a la comarca de La Selva.

Tot i ser considerat un producte perfectament inelàstic, la crisi també ha passat factura al sector de l'aigua envasada, que ha reduït notablement els seus ingressos. El conjunt de les companyies que produeixen a Catalunya van aconseguir l'any 2007 una facturació de 335 milions d'euros, mentre que el 2011 va ser de 237 milions d'euros; per tant, una reducció de pràcticament el 30%. Pel que fa a la producció catalana, la davallada ha estat inferior (del 19%) perquè fa sis anys es van assolir uns 1.500 milions de litres d'aigua embotellada i el 2011 es va superar el llindar dels 1.200.

Un estudi de DBK publicat aquest setembre assenyala que les deu primeres empreses d'aigua envasada d'Espanya van acumular el 62% de la quota de mercat el 2012 i que enguany podrien caure de nou les vendes, al voltant d'un 3%. Entre aquestes deu companyies, n'hi ha quatre que tenen com a mínim una de les seves deus a les comarques gironines i, en tots els casos, estan instal·lades a diversos municipis de la comarca de La Selva.

Font Vella, líder del sector amb centre a Sant Hilari
La corporació Font Vella-Lanjarón del grup Danone, que lidera en vendes i facturació el sector de l'aigua embotellada a Espanya, disposa històricament d'una deu a Sant Hilari Sacalm (La Selva). Aquest és un dels principals centres de producció de l'empresa que "sempre ha estat adscrita a la província de Girona", assegura la responsable de Relacions Públiques de Font Vella, Maria José Adamuz. Entre els objectius de la companyia, hi ha la reducció del pes de les ampolles i l'optimització de l'ús d'aigua.

Adamuz avança que "ara mateix Font Vella no es planteja l'opció de produir per a marques blanques" perquè fa una aposta pels consumidors que confien amb la seva etiqueta. Pel que fa a les diferents línies de productes, explica que l'empresa "vol disposar d'un article per a cada consumidor" i, per aquest motiu, ha incorporat a l'oferta tradicional l'aigua amb gas o begudes refrescants saludables.

L'aigua amb gas, l'emblema de Vichy Catalán
Malgrat tot, si hi ha una marca que s'associa amb l'aigua amb gas, aquesta és Vichy Catalán. Amb la deu d'aigua carbonitzada a Caldes de Malavella (La Selva), prop del 95% de les vendes de la companyia són d'aigua mineral. El fet és que el grup Vichy Catalán disposa de tres deus d'aigua natural a la demarcació de Girona que són Font d'Or, Font del Regàs i Les Creus i que s'ubiquen a Sant Hilari, Arbúcies i Maçanet de Cabrenys respectivament. Per tant, les dues primeres a la comarca de La Selva i l'última a l'Alt Empordà.

Tot i això, a finals de l'any passat Vichy Catalán va invertir tres milions d'euros per llançar al mercat l'aigua amb gas en llaunes de 33 centilitres, amb l'objectiu d'obrir-se a un públic més jove. Al mateix temps, enguany el grup ha començat a comercialitzar aigua tònica elaborada a la deu carbònica de Caldes per diversificar l'oferta de l'empresa i introduir-se al mercat de l'oci nocturn.

La presència creixent de la marca blanca
Entre les deu primeres companyies d'Espanya d'aigua embotellada, a part de Font Vella i Vichy Catalán, hi ha dos altres grups que es localitzen a les comarques gironines. Es tracta de Nestlé Waters, amb una deu a Viladrau (La Selva), i de Font Agudes, amb un centre de producció a Arbúcies, de la mateixa comarca.

En aquest últim cas, l'empresa va aconseguir una facturació de 32 milions d'euros l'any 2012 (un 23% més que el 2011), després d'haver-se convertit des de fa vuit anys en la proveïdora d'aigua en exclusiva per a Mercadona. Així, la marca blanca ha esdevingut, també al sector de l'aigua envasada, un revulsiu per invertir la tendència negativa general de vendes i facturació en temps de crisi.
Avui et destaquem
El més llegit