
Més de 2.500 empreses i 60.000 llocs de treball directes configuren el sector del tèxtil i la moda a Catalunya. Un sector que els darrers cinc anys ha vist com el consum queia un 30% a Espanya, i que preveu començar a créixer durant el 2014. En el marc del 080 Barcelona Fashion, Roser Ramos, presidenta del Clúster Tèxtil i Moda de Catalunya, ha reivindicat un esforç per tenir "marques fortes, amb participació global i que enamorin el consumidor".
Ho ha fet en una jornada sobre l'evolució del retail en el sector, on Borja Oria, president de la Confederació Espanyola del Comerç Tèxtil i Moda (Cecotex), n'ha repassat els principals indicadors.
Oria, que celebra que "Espanya és la principal potència mundial del sector amb companyies tan importants com Inditex, Mango o Desigual"; ha destacat que "durant el 2014 les dades negatives estan començant a canviar". Les seves previsions són d'un creixement al voltant del 3,5 o el 4%.
Efectes de la crisi
"L'evolució és molt negativa des del principi de la crisi", ha remarcat Borja Oria; i no només per la caiguda del consum. "El pitjor és que han caigut en major proporció els marges", ha assegurat. I és que el pes de les rebaixes en les vendes del sector era d'un 25% l'any 2006, mentre que ara ja és pràcticament del 40%.
Oria ha afegit que "amb la crisi han crescut molt els factory outlet. Per tant, la meitat del que venem en aquest país ho fem amb descompte o rebaixa". A aquesta situació s'hi ha d'afegir que el mercat espanyol "té preus molt competitius des del principi. Això fa que sigui difícil competir en aquest país perquè tothom és molt més eficient", destaca el president de Cecotex.
La part positiva de tot plegat, però, és que la rendibilitat augmenta amb l'exportació. "Quan sortim a fora podem apujar els preus al nivell d'aquell país i obtenir més marge", destaca un Borja Oria convençut també de la bona rebuda i prestigi que tenen al món les marques espanyoles.
El petit multi marca, en perill
Segons les dades de la patronal espanyola del sector, els punts de venda que més han patit la crisi són els petits comerços multi marca. "Als anys 90 el 60% era petit comerç, fins que van anar arribant les grans cadenes especialitzades", explica Oria, les quals ja aglutinen el 40% de les vendes de moda.
Al seu parer, "el petit multi marca no deu ser gaire lluny de tocar fons". Una situació que, entén, cal combatre. "Un país necessita petit comerç multi marca, no hi pot haver grans superfícies a cada carrer", reflexiona. L'aposta pel detall, per la renovació de col·leccions de proximitat i per una acurada atenció al client, han de ser els fonaments de la seva supervivència.
L'impacte del model comercial de ciutat
"La majoria de ciutats d'Espanya haurien de copiar el que ha fet Barcelona. Apostar per un turisme de qualitat on també hi ha shopping", assegura Borja Oria. En aquest sentit, pren molta rellevància el model comercial de ciutat i la discussió sobre els seus horaris.
Tot i voler fer constar l'obligada neutralitat de la patronal en aquest assumpte, Oria sí que manifesta que "a Madrid estem patint molt la liberalització dels horaris comercials". Per les grans superfícies obrir més hores són més opcions de venda. Per contra, el petit comerç considera que "les vendes són les que són, i només es repartiran en més dies i amb més costos".
Sigui com sigui, el president de Cecotex creu que "les zones d'interès turístic tenen sentit, però haurien de ser molt reduïdes als dos o tres carrers amb més turisme, i no aplicar-la a zones on no hi ha ningú".
E-commerce, canal de present i futur
Actualment a Espanya es calcula que el 3,5% de les vendes del sector de la moda provenen del comerç electrònic. Són xifres rellevants, però encara lluny del 14% del Regne Unit o del 10% del centre d'Europa. "Hem d'apostar per l'e-commerce i facilitar que els petits comerços hi puguin accedir amb coneixements i garanties", reclama Borja Oria.
Una de les opcions que millor està funcionant en aquest sentit és el click and collect, és a dir, comprar per Internet i recollir a la botiga. "Té molt sentit per a la gent jove que no és mai a casa per esperar a rebre un paquet, genera tràfic a la botiga física i dóna l'opció d'afavorir la compra complementària", conclou.