La 'pink economy' catalana fa l'agost

Empreses enfocades al públic LGBT creixen a Barcelona gràcies a l'ambient obert de la ciutat | El turisme homosexual gasta més que tot el turisme xinès

f
f
La marca Barcelona té un costat gai. La ciutat catalana s'ha posicionat en els darrers anys com a destinació turística per a aquest segment de mercat. No és que els homosexuals hagin aparegut de cop i volta, al darrere hi ha hagut una feina de picar molta pedra per part dels empresaris, però també de les associacions i organitzacions LGBT de la capital catalana.

El turisme gai està en bona forma: un 10% del volum del turisme mundial és LGBT, amb un 15% de despesa global, uns 185.000 milions de dòlars a l'any, segons l'Organització Mundial del Turisme. Els homosexuals gasten més que tots els turistes xinesos. Qui es pot resistir a no intentar tenir la seva part d'aquest suculent pastís? A casa nostra hi ha un bon grapat de casos d'èxit d'empreses crescudes a l'empara de la pink economy.

"Una enorme fidelitat"
Un exemple d'èxit d'empresa orientada al mercat homosexual és la cadena Axel Hotels, que va tancar el 2014 amb una facturació de 10,6 milions d'euros, dels quals 8,4 van representar ingressos d'habitacions, i una ocupació del 94%.

Aquesta xifra de facturació suposa un rècord històric d'ingressos per a la companyia, passant de 3,9 milions en 2009 als 10,6 de l'any passat. La cadena hotelera vincula els resultats "amb la fortalesa de la marca i la seva definida segmentació en el nínxol de mercat LGBT, en el qual compta amb una enorme fidelitat per part d'aquest públic". L'hotel penja el cartell de complert durant la setmana que dura el Circuit Festival i les reserves es fan amb mesos d'antelació. A més, és l'hotel amb més ocupació de tot Barcelona.

 

L'Axel Hotel al carrer del Consell de Cent de Barcelona


L'empresa neix l'any 2003 amb la inauguració del primer hotel al carrer Consell de Cent de Barcelona. Des de llavors el negoci no ha fet més que créixer: la cadena compta actualment amb hotels a Buenos Aires, obert l'any 2007, i dos anys més tard, el 2009, inauguraren l'hotel de Berlín. Quatre anys després el grup aposta pel segment de sol i platja a Maspalomas, Gran Canària, el mes de maig de 2013. Recentment, la cadena ha obert un segon hotel a la ciutat Comtal, el TWO Hotel by Axel Barcelona. 

Del sostenidor al banyador d'home
A la planta baixa de l'Axel Hotel, i també uns carrers més enllà a l'Esquerra de l'Eixample, hi ha botigues d'Es-Collection, la marca de banyadors més ben posicionada en aquest segment de mercat. Durant el Circuit Festival, el festival d'oci per al públic LGTB que enguany ha celebrat la seva 8a edició, facturen un 40% més. L'empresa catalana, que originalment produïa foam per a sostenidors va decidir reorientar-se a aquest públic, en part pel nínxol de mercat, però també "perquè la ciutat i el mercat ho permetien", explica Héctor Aguilar. "Els gais són els primers a acceptar innovacions, sobretot en la moda", afirma el portaveu.

Després d'entrar en crisi, l'empresa va replantejar-se el negoci i va fer un gir de 180 graus. Avui dia Es-Collection, que produeix i dissenya tots els seus productes a Barcelona, té 28 boutiques a tot el món i 250 punts de venda en grans ciutats i països com ara Grècia, Alemanya, Holanda, Itàlia, Varsòvia, Polònia, Praga, París, Santiago de Xile i un llarg etcètera que s'estén pels cinc continents a més de botiga online. 

Fetitxisme que obre filials al món
A prop de la botiga de banyadors, fent cantonada al carrer de la Diputació hi ha Boxer, un sex shop dedicat al fetitxisme que no deixa indiferent. Els propietaris van apostar per importar un negoci que no existia i els funciona: des que van obrir la botiga el 2007, els propietaris han rebut sol·licituds per obrir-ne d'altres arreu del món. De fet ja tenen filials a Madrid, Canàries, Londres i Berlín, a part de botiga online. La marca dissenya els seus propis productes, tot fet a Barcelona. 

El negoci de no sentir-se jutjat
Un altre exemple d'empresa crescuda gràcies a la cara rosa de la marca Barcelona és Rainbow Tours. La companyia va néixer fa dos anys de la mà d'Eloi Morte i es dedica a oferir tours i activitats al col·lectiu LGBT. De fet es defineixen com "la primera companyia privada que ofereix paquets turístics a la comunitat LGBT". Morte comenta que "més que oferir tours, oferim experiències on els viatgers no se senten jutjats en cap moment i són ells mateixos, per això en plataformes com Trip Advisor estem tan ben valorats en una posició privilegiada sent una empresa enfocada al col·lectiu".

L'empresa atén a uns 240 clients l'any, homes de mitjana edat i "amb un poder adquisitiu més aviat elevat, principalment els Estats Units, Austràlia i Canadà", explica Morte. L'empresa dóna feina a un equip de sis persones. "A part treballem amb una empresa de taxis gay-frienly de la ciutat i diversos restaurants i bars, i intentem potenciar altres empreses del sector", afegeix l'empresari. 

L'economia del matrimoni
El segon pilar de la pink economy, a part del turisme, ve derivada de l'acceptació del matrimoni homosexual en molts països. El sector de les bodes gais dóna feina a unes 800.000 persones als Estats Units i genera una facturació d'uns 51.000 milions de dòlars anuals, segons un estudi publicat per IBISWorld el 2013.

La publicació especialitzada The Knot va dur a terme una enquesta entre 17.500 parelles homosexuals als EUA l'any 2012 i va treure algunes conclusions prou sucoses. Una de les més interessants és que les despeses associades a la cerimònia són, de mitjana, uns 28.427 dòlars, sense comptar la lluna de mel. Si bé les parelles LGBT conviden a menys persones a les seves bodes que els matrimonis heterosexuals, com a contrapartida gasten més diners en l'esdeveniment, tant globalment com per cada convidat. I, pel que sembla, segons els resultats de l'enquesta, les parelles LGBT casades també formen llars més acomodades que la mitjana heterosexual. De fet, a l'Estat espanyol es calcula que aquest tipus de llars doblarien la mitjana nacional.

El 2009, l'Ajuntament de Nova York va calcular que les cerimònies nupcials LGBT injectarien uns 200 milions de dòlars durant tres anys en les arques municipals. Tenint en compte els beneficis directes a curt termini (hostaleria, restauració), però també a mitjà termini (com la imatge de ciutat i de marca). 

En aquest àmbit treballa Symposia, una empresa pionera en organització de bodes per a parelles del mateix sexe a casa nostra. Colombina Güimil va decidir apostar per aquest segment el 2011, uns anys després de la legalització del matrimoni homosexual a l'Estat espanyol. Güimil organitza unes 15 cerimònies a l'any amb pressupostos per sobre dels 40.000 euros. La wedding planner opina que "no s'està fent suficient per potenciar aquesta oportunitat de negoci a Barcelona", tenint en compte que la ciutat té "molt de potencial i és un referent pel col·lectiu LGBT".

Avui et destaquem
Comentaris