• Economia
  • Les 25 professions digitals del 2016

Les 25 professions digitals del 2016

Digital Marketing Manager i Community Manager segueixen sent els perfils més buscats per les empreses, que cada cop afinen més en la seva recerca

Digital Marketing Managers are the most wanted professionals in the digital field
Digital Marketing Managers are the most wanted professionals in the digital field
14 d'Abril de 2016
Act. 19 d'Abril de 2016
Per treballar cal parlar dues llengües: anglès i digital. Això es desprèn de l'estudi sobre Les 25 professions digitals del 2016 que ha presentat Inesdi aquest dijous. És la quarta edició d'una anàlisi que pretén conèixer quins són els perfils més demandats per les empreses espanyoles en un entorn de transformació digital. Uns llocs de treball que evolucionen al mateix ritme que la tecnologia, però que encara es concentren majoritàriament (68%) en el màrqueting digital i el social media. De fet, les posicions de Digital Marketing Manager i Community Manager segueixen sent les més buscades.

"Una empresa només pot avançar en la transformació digital si té un equip preparat per fer-ho", adverteix la presidenta d'Inesdi, Joana Sánchez (@ejoana). "Com més avança el món digital, més especialista és", afegeix sense oblidar que cada cop seran més necessàries competències com el treball en xarxa, l'actitud crítica, la creativitat o la receptivitat al canvi.





Més definició i nous perfils
Ana Sánchez-Blanco (@AnuskiSB), directora acadèmica d'Inesdi, celebra que en l'edició d'enguany de l'estudi hagin detectat "una major maduresa en el coneixement de les professions digitals per part de les empreses". Del 80% d'ofertes de places ambigües del 2015, s'ha passat al 13% del 2016. Alhora, la classificació del 2016 ha incorporat sis noves professions digitals: Growth Hacking Manager, Visual Data Scientifics, E-recruitment Manager, Human Resources Analyst, Virtual Reality Architect i RTB Manager. Uns noms que encara se'ns fan difícils de comprendre.

Els camps de professions digitals més demandats. Inesdi


Marc Soler (@MarcSolerMena) és un dels professionals que ja desenvolupa un d'aquests nous perfils, el de Growth Hacker. "Molts growth hackers no saben ni que ho són", ironitza sobre un perfil que engloba coneixement de dades i analítica amb màrqueting i tecnologia. "La meva feina consisteix, amb pocs recursos, a ser capaç d'adquirir un volum alt de clients i usuaris per a l'empresa". En definitiva, detectar noves oportunitats de negoci i hàbits de consum on aplicar estratègies creatives que augmentin les vendes de forma ràpida i viral.

"És un perfil molt vinculat a l'àmbit de les start-ups", reconeix Soler. En el seu dia a dia, explica, "intento analitzar moltes eines relacionades amb el màrqueting (com Youtube) per intentar vincular-les a pimes i start-ups i millorar el seu rendiment". Al capdavall, "fer anàlisis i estratègies de màrqueting no convencionals", resumeix.

Kristina Kellerer (@kriskellerer) també treballa en un d'aquests nous perfils digitals que comencen a destacar. Ella, que és E-recruitment Manager a Indigital Advantage, explica que la seva funció és la mateixa que la d'un reclutador: atreure i capturar talent. "Però ho fem utilitzant totes les eines digitals disponibles. El procés així és més ràpid, eficient i econòmic", assegura. Aquestes eines digitals, afegeix, també permeten l'accés a "una base de dades més àmplia i diversa, tot és a un clic".

Kellerer valora especialment d'aquesta nova manera de treballar en recursos humans que s'estableixi "un diàleg entre empresa i candidat que acaba amb la tradicional unidireccionalitat". A l'hora de contactar amb possibles candidats, Kristina Kellerer destaca que "a Espanya els professionals acostumen a ser més oberts a l'hora d'escoltar un headhunter, el que compta és el networking". La responsable d'Indigital Advantage, que és alemanya, indica que al seu país d'origen "els empleats són més fidels a les empreses; i han d'estar descontents o amb ganes de canviar per escoltar un headhunter".

Experts a reduir l'escletxa digital
Victor Ronco (@victorronco) és el Digital Manager de Danone. En una gran companyia així, assegura, "tens molts recursos, però també l'enorme responsabilitat de satisfer les expectatives dels usuaris, que coneixen molt la marca". Indica que el seu dia a dia "és molt complex. Hi ha moltes disciplines i àrees, i s'han de fer moltes coses".

Ronco parteix de la base que "cal avaluar on és la companyia en el camp digital, i veure on podria ser si estigués plenament adaptada al món digital. Cal definir aquesta escletxa i a partir d'aquí abordar el procés de canvi". En aquest camí reconeix la necessitat de comptar amb un acompanyament expert, "tot i que s'executi des de dins", matisa. Al seu entendre, "no es tracta de fer màrqueting digital, sinó de fer màrqueting en l'economia digital".

Enric Quintero (@enricquintero), és fundador i CEO de Metriplica, i és Omnichannel Analytics Consultant. "Cada dia més l'especialista digital ha de ser millor comunicador. No ha de ser el freak dels números, sinó que tota l'organització ha de treballar pels números", assegura convençut. En aquest sentit, evidencia que "seria ridícul que una persona s'hagués d'ocupar de l'anàlisi per a tothom. Per tant, has de saber transmetre això i ser molt rigorós per proposar accions basades en les dades".

Quant cobren els professionals digitals?
Una de les novetats de l'edició del 2016 d'aquest estudi és que per primer cop també s'han recollit els salaris anuals que s'ofereixen de mitjana per a cadascuna d'aquestes posicions. Les més ben pagades són la de Digital Manager (62.000 euros) i la de Digital Analyst (entre 40.000 i 55.000 euros); mentre que les que reben pitjor oferta econòmica són les de Content Manager (entre 20.000 i 24.000 euros) o Copywriter (entre 22.000 i 26.000 euros).