El sector hortofructícola de Mercabarna duplica les exportacions

Durant l'any 2022, els majoristes van comercialitzar 2,2 milions de tones de fruites i hortalisses

El mercat central de Mercabarna | Cedida El mercat central de Mercabarna | Cedida

Des de l’any 2013, moment on s’inicia l’activitat del Clúster Mercabarna-Export, fins a l’actualitat, les empreses del sector hortofructícola de Mercabarna s’han duplicat. El 2014, aquest segment de negoci va comercialitzar 1,7 tones de productes, dels quals un 25% es van exportar a Itàlia, França i països de l’Europa de l’Est. Vuit anys més tard, el moviment d’aliments ha estat de 2,2 milions de tones de fruites i hortalisses, de les quals un 35% s’han distribuït per tot el continent europeu. Tot plegat provoca que Barcelona s’hagi convertit en un punt estratègic del trànsit d’aliments frescos des del sud d’Europa cap a la resta del territori. 

Segons dades del govern espanyol, el consum d'hortalisses i fruites fresques a les llars espanyoles s'ha reduït un 19,5% i un 22,3%, respectivament, en 10 anys (2012-2022), passant dels 62,3 kg per persona a l'any als 50,2, en el cas de les hortalisses, i dels 103,8 kg per persona a l'any als 80,7, en el de les fruites. En paral·lel a les dades, Mercabarna i l’Associació d’Empresaris de Fruites i Hortalisses també han impulsat protocols d’investigació de nous mercats, missions comercials, processos de detecció de grans clients o tasques relacionades amb l’optimització de la logística. 

Abans de l’estiu, un informe de l'Observatori de Productes Frescos d'ALDI a Espanya va donar a conèixer que els productes frescos (pa, xarcuteria, ous, carn, peix i marisc, fruites i verdures) van representar un 43,2% de la despesa anual en alimentació de les llars catalanes el 2022 (2 de cada 5 euros invertits). El document també posa de manifest que, el 2022, el pressupost anual dels catalans i catalanes per a la compra d'aquests productes ha estat de 2.089 euros, 188 euros més que la mitjana nacional. L'informe apunta que les fruites i verdures integren la part més gran de la despesa dins de la cistella de frescos de les famílies catalanes, amb el 37,4% del desemborsament. A aquesta categoria la segueixen la carn fresca (25,4%), la xarcuteria (15,3%) i el peix i marisc (13%). Tot i això, l'informe també constata que el 99,1% dels consumidors han notat l'augment dels preus dels aliments frescos a l'últim any i fins a un 61,4% ha retallat la seva compra.

Més informació
Poma de Girona, la millor fruita amb aires del Mediterrani i els Pirineus
Mercabarna preveu unes vendes de sis milions de roses
Transgourmet invertirà 10 MEUR a Mercabarna
Avui et destaquem
El més llegit