A Catalunya hi ha més de 375.000 persones que estan implicades en un projecte d’emprenedoria, segons dades del darrer informe Global Entrepreneurship Monitor (GEM) promogut pel Govern i la Diputació de Barcelona, i elaborat per l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans i el departament d’Empresa de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). En concret, la taxa d’activitat emprenedora (TEA) a Catalunya, és a dir, el percentatge de gent que diu ser empresari d’una empresa que comença, se situa en el 7,6%, 0,76 punts més que fa un any, per sobre de la taxa espanyola (6,8%) i a més d’un punt de distància de l’europea (8,8%). La demarcació amb la TEA més alta és Barcelona, amb un 8,3%.
Segons l’informe, el 50,4% de l’activitat emprenedora analitzada correspon a projectes que estan començant, fins als 3 primers mesos, mentre que el 49,6% restant és de persones que ja tenen el seu negoci propi, però estan en els inicis, amb entre 4 i 42 mesos.
Creix la intenció d’emprendre
La intenció d’emprendre de la població catalana continua creixent, amb un percentatge del 13,3%, que puja fins al 13,8% a Barcelona. La mitjana a la Unió Europea és del 14,8%.
El perfil dels emprenedors és el d’una persona d’uns 37 anys de mitjana, de 39 en les que estan en fase inicial i de 50 en fase consolidada. El 60% de les persones emprenedores en fase inicial té estudis de grau o postgrau.
El perfil dels emprenedors és el d’una persona d’uns 37 anys de mitjana, de 39 en les que estan en fase inicial i de 50 en fase consolidada
En canvi, el percentatge de dones emprenedores es manté inferior al dels homes: a Catalunya, la TEA entre les dones és del 6,9%, mentre que en els homes és del 8,4%, mentre que a Espanya és del 6,1% en les dones, i a Europa puja fins al 7,4%.
Motivacions i abandonaments
La qualitat de l’emprenedoria depèn fonamentalment del perfil motivacional de la persona que vol emprendre. En el cas de les empreses de creació recent, predominen els motius proactius per avant dels reactius. Per contra, els motius reactius (es crea l’empresa per necessitat, perquè el treball escasseja) continuen sent majoritaris en el segment d’empreses consolidades.
Arran de la pandèmia, els motius reactius van créixer del 17% (2019) al 48% (2020), per la qual cosa l’emprenedoria va guanyar rellevància. Des de llavors, aquesta motivació ha anat disminuint progressivament fins al 38% el 2023. Es tracta d’una xifra similar a la d’Espanya (37%), però bastant superior a la d’Europa (30%).