• Economia
  • El metro de Barcelona comprarà 39 nous trens per augmentar la capacitat i freqüència

El metro de Barcelona comprarà 39 nous trens per augmentar la capacitat i freqüència

TMB obrirà la licitació a finals d'aquest juliol i la inversió prevista ascendeix fins als 331 milions d'euros

    Ciutadans esperant per entra a un metro de la L5 de Barcelona | ACN
    Ciutadans esperant per entra a un metro de la L5 de Barcelona | ACN
    Redacció VIA Empresa | ACN
    01 de Juliol de 2025

    Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) licitarà la compra de 39 nous trens per al metro amb l'objectiu d'augmentar la capacitat i freqüència del servei. Així ho ha anunciat el president de la Generalitat, Salvador Illa, en l'acte institucional del centenari del metro. La licitació es llençarà a finals d'aquest juliol i la inversió prevista ascendeix fins als 331 milions d'euros. Dels 39 trens, 22 permetran donar servei al tram central de l'L9 -quan aquest es posi en marxa- i els altres 17 reforçaran les línies convencionals. El pla de millora reforçarà sobretot l'L1 i l'L5, les línies més utilitzades. L'adjudicació es resoldrà durant la primavera del 2026 i la previsió és que els primers trens arribin durant el 2029.

     

    "Vam assumir el compromís de posar Catalunya en marxa i això és sinònim de posar més metro en marxa. Vam assumir el compromís de cohesionar Catalunya i això és sinònim d'invertir en metro", ha afirmat durant l'acte el cap de l'executiu català.

    La flota actual del metro de Barcelona és de 185 trens, de manera que amb la incorporació de 39 nous combois augmentarà un 21% (fins als 224). Fonts de TMB han explicat que l'objectiu és que a les línies amb més passatge les freqüències de pas en hora punta se situïn per sota dels 3 minuts, alhora que uniformitzar flotes i optimitzar manteniment. Tot plegat també requerirà un augment de plantilla, que, per ara, no s'ha concretat.

     

    L'adjudicació es resoldrà durant la primavera del 2026 i la previsió és que els primers trens arribin durant el 2029

    Illa ha explicat, en aquest sentit, que la inversió per als nous 39 trens "és un pas de gegant per millorar el metro de Barcelona" que ha de permetre "millorar la qualitat del servei". Segons els càlculs d'Illa, en hora punta es podran portar "20.000 persones més a les línies convencionals".

    Els 17 trens nous que aniran a les línies convencionals es distribuiran de la següent manera: sis seran per l'L1, tres per l'L2; quatre per l'L4 i quatre per l'L5. D'aquesta manera, un cop arribin els nous combois l’L5 passarà a ser la línia amb més trens (45), seguida de l’L1 (44), mentre que l’L3 comptarà amb 30, l’L4 amb 27 i l’L2 amb 25.

    Pel que fa a la inversió de 331 milions, l'assumiran les administracions consorciades a través de l'Autoritat del Transport Metropolità: la Generalitat (51%), l'Ajuntament de Barcelona (49%) i l'Àrea Metropolitana de Barcelona (24%).

    Augment de la demanda de metro

    L'anunci arriba després que el metro de Barcelona hagi arribat al centenari amb xifres de passatgers en màxims. El suburbà va tancar el 2024 amb un increment de validacions del 6,5% respecte del 2023 i de prop del 24% respecte del 2019. Segons els registres de TMB, aquest 2025 es continua creixent, prop d'un 2% en comparació amb el 2024 i pràcticament cada dia laborable s'està arribant als 1,6 milions de validacions.

    L'anunci arriba després que el metro de Barcelona hagi arribat al centenari amb xifres de passatgers en màxims

    A tall d'exemple, el 2019 hi va haver dos dies que la xarxa va superar els 1,5 milions de validacions. L'any passat, aquest fet va passar fins a 139 dies i fins a 26 dies va superar-se la barrera dels 1,6 milions de validacions.

    Aquest increment de la demanda i la finalització de l'L9 és el que provoca que TMB tingui la necessitat d'incrementar la flota de trens de què disposa. La companyia ha ressaltat que la licitació preveu que els nous trens siguin més accessibles i més sostenibles, amb una millora del consum energètic. També es contempla que es puguin reduir els costos de manteniment, complir les últimes normatives en matèria de ciberseguretat i incorporar millores en matèria d'informació al passatge i confort.